10 409 läst ·
10 svar
10k läst
10 svar
bubblor vid limning av plastgolv
Hej!
När jag limmade fast plastgolvet så blev det inte helt platt utan det finns väldigt många "små bubblor" överallt, är detta något som försvinner när limmet torkar?
kan tilläggas att det är plastgolv mot plastgolv och gamla golvet var rent och jämt.
tillvägagångssättet var
limma på golvet med tandad "spade".
lägga på mattan för att sedan dra bort den igen.
låta limmet torka i 40-45 min.
tryckte dit mattan
plattade ut så bra som möjligt.
Men, det var svårt att få bort alla bubblor. Jag tror de flesta bubblorna består av lim för jag höll på i en 20-30 min med att platta till mattan på 2x2 meter.
Försvinner bubblorna när limmet torkar?
När jag limmade fast plastgolvet så blev det inte helt platt utan det finns väldigt många "små bubblor" överallt, är detta något som försvinner när limmet torkar?
kan tilläggas att det är plastgolv mot plastgolv och gamla golvet var rent och jämt.
tillvägagångssättet var
limma på golvet med tandad "spade".
lägga på mattan för att sedan dra bort den igen.
låta limmet torka i 40-45 min.
tryckte dit mattan
plattade ut så bra som möjligt.
Men, det var svårt att få bort alla bubblor. Jag tror de flesta bubblorna består av lim för jag höll på i en 20-30 min med att platta till mattan på 2x2 meter.
Försvinner bubblorna när limmet torkar?
från bruksanvisning.
Vid montering av täta beläggningar på täta underlag bör limmet få
möjlighet att luftas. Det görs bäst genom att beläggningen läggs i det
våta limmet och gnids lätt. Dra upp beläggningen/våden. Låt den lufta i
10-15 min. Lägg ner och gnid fast noga.
Vid montering av täta beläggningar på täta underlag bör limmet få
möjlighet att luftas. Det görs bäst genom att beläggningen läggs i det
våta limmet och gnids lätt. Dra upp beläggningen/våden. Låt den lufta i
10-15 min. Lägg ner och gnid fast noga.
Även om luftningen är ett viktigt moment så är limmängden en stor faktor beroende på underlag, tyvärr är sällan limfabrikanterna så duktiga på att framföra detta på bruksanvisningen.
Normalt sätt (vid sugande underlag) använder man en limspackel som ger c:a 1L / 4-5kvm. I ditt fall där du har ett underlag som i princip suger noll bör du använda antingen en sliten limspackel eller en som ger c:a 1L / 6-7kvm. Du minskar mängden gasbildning som ger luftblåsor och mindre risk att du kasar runt limmet när du trycker till mattan som bildar små kullar.
Normalt sätt (vid sugande underlag) använder man en limspackel som ger c:a 1L / 4-5kvm. I ditt fall där du har ett underlag som i princip suger noll bör du använda antingen en sliten limspackel eller en som ger c:a 1L / 6-7kvm. Du minskar mängden gasbildning som ger luftblåsor och mindre risk att du kasar runt limmet när du trycker till mattan som bildar små kullar.
Tack för svaren. Jag har mao luftat för länge och använt för mycket lim.
Frågan kvarstår dock, kommer bubblorna försvinna eller kommer dom finnas kvar efter limmet har torkat?
Alternativet är kanske att dra upp mattan och köpa ny. Lägga med mindre lim och kortare luftning? Kanske enbart pensla ut limmet?
Frågan kvarstår dock, kommer bubblorna försvinna eller kommer dom finnas kvar efter limmet har torkat?
Alternativet är kanske att dra upp mattan och köpa ny. Lägga med mindre lim och kortare luftning? Kanske enbart pensla ut limmet?
att du har luftat den längre än rekommenderat är sällan några problem, det som händer är att limmet häftar mer bara.oovvee skrev:Tack för svaren. Jag har mao luftat för länge och använt för mycket lim.
Det är lite olika med blåsorna, huruvida dessa försvinner med tiden. Problemet är att du har två täta skikt så troligtvis nej.
Ge dig inte på att pensla, du får troligtvis på för mycket lim pga sin sega konsistens.
Det blev så här till slut.
Jag drog upp mattan och hivade ut den.
Limmet torkade jag bort(vatten och efter en stund en spackelspade gjorde susen)
Köpte ny matta och dubbelhäftande tejp.
Sedan lade jag den nya mattan med tejp istället.
Tack för alla svar.
//Ove
Jag drog upp mattan och hivade ut den.
Limmet torkade jag bort(vatten och efter en stund en spackelspade gjorde susen)
Köpte ny matta och dubbelhäftande tejp.
Sedan lade jag den nya mattan med tejp istället.
Tack för alla svar.
//Ove
Klicka här för att svara