10 344 läst ·
2 svar
10k läst
2 svar
Trägolv och lummpapp
Jag har rivit upp mitt gamla golv från 50-talet och ska nu skruva fast ett riktigt spåntat grangolv (25 mm tjockt) på de gamla träreglarna. Jag har dock inte riktigt blivit klok på om jag borde lägga lummpapp mellan reglarna och golvplankorna, i så fall för att minska risken för golvknarr gissar jag? Eller går det lika bra att lägga trä direkt mot trä?
Har just lagt ett 25mm grangolv på 60cc träbkälklag. Vi la lumppapp mellan. Helt knarrfritt blev det, men det kanske det hade blivit ändå. Det var dock varken dyrt eller krångligt att rulla ut pappen innan. Vi kapade rullarna och lade ut 50cm åt gången och täckte alltså inte hela ytan innan. Häftpistol till papp och skruv till golvet.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 171 inlägg
Lumppapp är så billigt i sammanhanget, så det är bara löjligt att strunta i det. Det ligger ju rätt mycket erfarenhet under lång tid som kommit fram till att metoden är den rätta. Träfibrer mot träfibrer skapar friktion och när greppet dem emellan släpper knäpper det.
Förr packade man lin i rörgenomgångar i bjälkar och golv för att dessa inte skulle knäppa i kontakt med träet. Idag struntar man i det faktum att PEX-rör i kontakt med trä knäpper förbannat mycket när röret utvidgar sig. En lärdom fattigare. Jag kompletterade alla genomföringar med en markvävsmanschett lindad runt röret, missade på ett enda ställe och där knäppte det som fan tills det blev åtgärdat.
Förr packade man lin i rörgenomgångar i bjälkar och golv för att dessa inte skulle knäppa i kontakt med träet. Idag struntar man i det faktum att PEX-rör i kontakt med trä knäpper förbannat mycket när röret utvidgar sig. En lärdom fattigare. Jag kompletterade alla genomföringar med en markvävsmanschett lindad runt röret, missade på ett enda ställe och där knäppte det som fan tills det blev åtgärdat.
Klicka här för att svara