Hej byggahus,
I fyllan och villan införskaffades ett mycket nedslitet golv med anor från 1700/1800-talet, enligt ryktena ska de ha legat i en gammal herrgård/slott men slets ut i slutfasen av renoveringen.
Tanken var att det skulle användas som golv i hallen, men idén uteslöts av olika anledningar. Nu är tanken istället att använda planken för möbeltillverkning samt bygga ett valv in till vardagsrummet. Innan något av detta är möjligt måste dock planken bearbetas till ett användbart skick, med andra ord ett renoveringsjobb. Jag ska försöka bifoga lite bilder så ni kan få en uppfattning om projektets omfång. Golvplanken är i klarlackad furu.
Min stora fråga är nu hur ni tror att man bäst bör går till väga för att renovera golvet utan att förstöra dess charm? Min plan är gå lös med bandslipen! Först med lite grövre papper och helt sonika slipa bort klarlacken, för att sedan gå på med ett finare papper innan oljning. Käre gamla ädelträ-oljan borde göra jobbet eller vad tror ni?
Alla tips och trix välkomnas, och för den nyfikne slänger jag gärna upp en bild på slutresultat (om det blir nåt!).
Tack på förhand,
Johan
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder