Hej Mikael,

Dörrarna kommer att ta i om jag lägger nytt golv ovanpå det gamla golvet. Min plan är att riva ut det befintliga golvet och lägga ett golv och golvunderlag. Som du säger: jag har möjligheter till en bättre värme/isolering. Jag tänker mest på värme eftersom lägenhet har hyfsad kallt.
//Nicky

Hej Mathias,

Flytspackel låter som en bra idé men problemet är att jag inte vet om det finns några hål i golvet. Flytspacklet kan rinna ner om det finns några hål i golvet. Grannen som bor under kommer inte att bli glad om flytspacklet rinner ner.

/Nicky

Stort tack för alla tips och idéer =)

Ja, tur att vi har detta forumet och tur att det finns sååå underbara människor som delar sina erfarenheter med andra.

/Nicky

eok_ skrev:
Hej Mathias,

Flytspackel låter som en bra idé men problemet är att jag inte vet om det finns några hål i golvet. Flytspacklet kan rinna ner om det finns några hål i golvet. Grannen som bor under kommer inte att bli glad om flytspacklet rinner ner.

/Nicky
Kan du ju täta med fogskum eller vad som helst.......!

eok_ skrev:
Hej Mathias,

/Nicky

hej om du har sand så lär du inte ha några hål ner till grannen utan ett tätt valv som är gjutet med grovbetong med mycket procentmaterail.

så som jag ser det om du nu måste ta bort sanden är att flytspackla men om det är ett stort rum med mycket nivåskillnad så vette fasiken, det kan bli dyrt.

alternativ du har då är ju ett leja in firma som pumpar in ny betong på valvet och gör det slätt och fint, du kan ju då spara en slant genom att isolera själv då du upplever det som kallt.

alternativ två är ju om det inte är för stora skillnader kan du lägga markisolering som du trycker till ordentligt så eventuella stenar i ytskiktet trycks in i markisoleringen, dock är ju detta en budgetlösning.

eller kombinera metoderna, flytspackla så det blir slätt sen isolering och därefter golvet

Att isolera golvet innebär inte nödvändigtvis att du får det varmare i din lägenhet. I nuläget kanske du knycker lite överskottsvärme från lägenheten under. Om du då isolerar ditt golv är det ju detsamma som att du isolerar grannens tak och överskottsvärmen stannar där nere. Dvs du gör bara grannen en tjänst.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.