TF83
Tjena!

Ska lägga laminat över ett gammalt slitet trägolv i en kåk ifrån slutet av 1800/ ibörjan av 1900 talet och ser att vissa lägger 30mm cellplast under laminaten..
Är det något att rekomendera? Eller gör det varken till eller från? Kanske rent av är illa å lägga det mot ett trägolv? Å andra sidan är ju golfoamen också av plast..
Att laminat kan upplevas kallt det vet jag redan då vi har det i andra delar av huset, men frågan är om man tjänar något på att lägga lite cellplast under också?

Mvh Tommy

Hej,
Är golvet rätt uppbyggt så ska det ju inte tränga upp vatten underfrån. Så du bör kunna lägga på cellplast.
Tänk på att du ska ha rätt sorts bara, en som är hård och inte knarrar när du går på den.

Mvh

Stefan

hej

jag la in det i mitt torp som jag bodde i tidigare, och det funkade kanon fick ett varmare golv och tillsammans med ett pergo soundlogic klicklaminat så var det som att gå på ett gediget trägolv utan knarr

Cellplast har använts till parkettgolv tidigare, men då limmade, på betongplatta men hade en tendens att mer åren kunna börja svikta och låta.
Många tillverkare av klickgolv brukar varna för tjockare underlag då de har större risk för svikt som gör att man belastar klickskarvarna mera. Tidigare limmade golv var okänsligare utifrån den aspekten.
Så svaret är att det kan fungera men att du ska också vara medveten om att det kan bli problem.

finns ju en stadigare cellplast som oftast är beställningsvara, den använde jag och det blev knappt märken när jag knallade omkring på den med och utan skor

Det finns 20 mm markisolering som dessutom är spontad. Limma med vanlig latexfog.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.