Tjena

Undrar om hur många behandlingar man ska göra med lack av ett stavparkettgolv.

Det ek limhamnsparkett och cirka 25 kvm och aldrig slipat tidigare. De firmor jag talat med lägger ut offerter på en dags arbete. Men då hinner man väl bara lacka en gång och räcker det verkligen?

Offerterna ligger på ca: 4000 efter ROT för att slipa det med en mindre lagning på ca: 1 kvm där lamellerna är lite lösa.

Har någon något tips om vilka man anlitat i Skåne och varit nöjd eller missnöjd med är jag mycket glad för det också.

är det inte så att det är en dags arb. totalt då? med ett återbesök för sista lackningen?

Jag lackar 3ggr med roller, 2ggr går bra på en dag, man skulle kanske fixa 3ggr om man drar första vändan med stålspackel men det blir mycket väntetid mellan 2 och 3de lackningen

Nä det är en utkörning totalt. Tydligen skulle en använda Junkers vattenlack. Man vill ju att det ska bli bra...
Jag kan tänka mig att om de kör med flera olika papper så tar det halva dagen. Sen att de lackar två gånger verkar tight...

ja det tycker jag med, tror att nästan alla lacker är vattenbaserade idag

När vi slipade och oljade vårt golv använde vi Ångtvättbilen.

Då var de ute två omgångar och slipade och oljade en gång, väntade en dag och oljade en gång till.
Vi är nöjda med deras arbete och de kom på utsatt tid!

Okej.

Nä de va lack de va tänkt, har redan lagt in lackat nytt golv så de e dags att fräscha till det gammla.
Finns fortfarande de som kör tvåkomponent lack.
Men jag vet inte alls hur jag ska göra, vissa av lackerare säger att man inte kan maskera golvet sen förrän 2 veckor efteråt, andra säger att det går dagen efter.
Målaren ska nämligen dit en runda efter en olycka med en tunn olja som ska spärrmålas på en vägg.

Som jag har fått lära mig så är det så här med vattenbaserade lacker: man ska inte täcka med tex mjölkpapp eller annat som är tätt, men vanlig brun papp går bra, det är för att fukt dunstar från lacken och den går igenom den bruna pappen men inte mjölkpappen.
Går ju att täcka just när man ska måla och sen ta bort pappen om man är osäker, men vänta någon dag iaf

Tack Nino

Man ska ju inte göra det i den ordningen men det var nödvändigt den här gången.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.