Golv
Strulputten: Sorry, jag missade att tråden levde vidare efter sommaren. Tack för er input. P g a andra åtaganden under hösten så är badrummet fortfarande inte flytspacklat så inget är beslutat ännu. I vårt fall är det endast frågan om golvvärme i själva badrummet d v s endast 4 kvm av totalt 80 kvm betongplatta. Badrummet ligger utmed en yttervägg vilket verkar vara en fördel i sammanhanget.
nino: ja så klart att den var måttbeställd, det glömde jag att skriva jo underlaget är nog inte så noga där :)
nino: K15 eller K2000 från Ardex, det senare om det inte är bråttom då det är längre torktid eller några säckar billigt fiberflyt från byggmax eller liknande och 2säckar K14 och låna en piggroller
calle.th: När vi la in vårt platon golv, var vårt golv målat, hade släppt lite här och var men jag "sågade" ett rutmönster med vinkelslip och diamantskiva i färgen så att betongen kan andas.
teamlundver: [citat] Tro mig det går åt MÅNGA svordomar ;0) Säger hon som ägnat hela kvällen åt att lägga klinker runt trappen i källaren. 30*60 plattor.. Sent from my LT18i using Byggahus
Sisyfos: Jag instämmer med föregående talare. Prima gärna två gånger då det inte alltid är så lätt att få det att täcka första lagret. Glöm för all del inte att se till att du har tätt mot väggen för annars kan det gå åt många liter flytspackel som rinner ner i bjälklaget. Angående höjden så finns det små mätstickor i plast att köpa som har en liten självhäftande fot som man
Micke parkett: Gör som dom flesta sagt prova flytta ner listen eller vit smyglist om du stör dig men ingen mörk list som bes man sagt ser för j:ligt ut ( som en sorgkant) eller som att golvet klättrar upp på väggen = ( ingen snygg avslutning golv/vägg
Micke parkett: Vad är det för typ av parkett du har ? vanlig 2-stav lamell ? eller massiv med clips? En hel del av lamellparkett skall även limmas i kortända, detta kanske inte har blivit gjort ? I stavstödet där du har din krympning ser man ju springa , men hur ser det ut längsgående för det är så att på längden rör sig trä endast ca 20 % av vad det rör sig på tvärsan Om du inte har för
mijje85: Som rubriken lyder, går detta bekymmersfritt? Har börjat renovera ett hus med krypgrund och det är en timring men med en modern fasad på utsidan. Har inte tummen mitt i handen och vill gärna lära mig så mycket som möjligt! Har börjat riva där jag planerat att gästrummet ska vara. Tänkte göra följande. 1. Fylla på med spånisolering i krypgrunden genom att riva upp det gamla golvet.
raveper: Var det limmat med svart gammalt asbestlim skulle jag inte slipat bort det iaf.
Sisyfos: Hej, Jag har hittat en golvleverantör www.ab-hus.se/ som har ett golv som har fallit mig i smaken och jag har också gjort en beställning. Nu vill de ha betalt 40% av summan i förskott innan beställningen läggs i fabrik. Jag har inget emot att betala handpenning men jag tycker att 40% är lite i mesta laget och vill inte stå där med lång näsa om golvet inte skulle dyka upp. Är det
vikkan: Hej alla! Går det att lägga laminat/plast/linoleum över parkett med golvvärme eller måste man ta bort parketten? Kan man ha golvvärme under laminat/plast/linoleum? Hälsningar från en med tummen mitt i handen!:confused:
nino: det räcker inte med att bara gå över golvet med en excenterslip med 120korn då? Ryggarna får du inte bort annat än med en riktigt golvslip
Micke parkett: Finns ett flertal olika nyanser med vitt, sedan gäller det att veta vilken vita man kanske vill ha jag själv använder pigmenterad olja med den vita man vill ha i denna blandar jag 10-20% hårdwax , Olika fabrikat har säkert 2-4 olika sorters vitt , ](:what: om du frågar eller ser prover i butik så ta inte för givet att du får samma effekt både på fura,gran eller ek Tänk även på att
Stew: Hej Micke, Trådskaparen vill ha tips och idee´r i tråden. Han vill inte komma i kontakt med en hantverkare. Men personen du rekomenderade får hemskt gärna dela med sig av sina erfarenheter här på forumet och i tråden. Har tagit bort hans kontaktinformation ifrån ditt inlägg. Mvh Stefan
Suhagg: [quote="Micke parkett, post: 1623093"]Det är så att hårdwaxade golv direkt från fabrik är det ett väldigt tunt lager på Om jag hade varit som dig så hade jag lagt på ett lager själv efteråt Det enda du behöver tänka på är att se till att det är riktigt rent under så du inte "bakar" in smuts då får du ett väldigt starkt golv som tål det mesta Tack för svaret. Det tipset ska
Micke parkett: Kan nog vara så och är det säkert oxå att laminatet har blivit bättre Vissa har ju tom liten faner på ytan (så känslan idag blir väl lit bättre Men jag har väl blivit lite "yrkesskadad" eftersom jag bara vill arbeta med riktigt trä med lamell o massiv trä går det bra att tex byta ut en bräda mitt i golvet direkt utan att plocka upp omkringliggande ( det funkar inget vidare att
Micke parkett: Det går säkert bra Se bara till så att den inte står för länge just där ellr spottar ut värme just där för då kan virket torka mer än det ska o krympa Krympningen kan resultera i att det inte sväller ihop igen o då kan du få lite springor
Micke parkett: Det där är inga sprickor, ej heller åsamkat av din son det som hänt är att fibrerna har delat sig mellan årsringarna, om du tittar så ser du att dom går inte rakt ner utan sträcker sig snett Så här ska du göra först köper du en lagningsats (= smältplast i olika kulörer) finns ofta i bygghandel dessa plaster kan du smälta med en värmepistol (typ lödpenna som följer med sedan
Micke parkett: Naturligtvis ska du ha hårdwax på ytan, se till att det är rent sedan är det bara att rolla på samtidigt slipper du ju allt underhåll med oljan Går bra att punktlaga lokalt med trasa o wax Tycker du dessutom att efter några år eller så att det börjar se sjaskigt ut så kan du tvätta rent och applicera 1 ellr 2 lager ovanpå = tillbaka på ruta 1 men smuts som du inte kanske kan
Micke parkett: Hyr en liten betongfräs / betongslip det går fortast, samt så slipper du problemet med att betongdammet fördärvar din maskin
Snickerick: Använd en plastmatta avsedd för offentliga utrymmen, så bör den vara sltistark så det räcker, sedan ska den så klart hel-limmas, vikas upp runt om och svetsas. Om man vill ha det tip-topp a'la ett badrum t.ex. Frågan blir kanske mer hur det ser ut under. Det är isolerat även i golvet antar jag, så det är ett bjälklag med isolering och någon botten i det och sedan någon form av
Holpers: Slingorna gick bara att lägga åt ett håll. På nedervåningen lade jag dock slingor och golv åt samma håll. Det funkade men var lite struligt på ett, två ställen. Har inget innertak med panel. Det är bara slätt vanligt tak. Jag lägger väl golvet mot fönstren i så fall om det fungerar lika bra. Det är ju knepigt när råden säger att län ska lägga i ljusets riktning och i rummets
pipewelder: Det blev helt okej. Använde grövre papper i kombination med fett :)
gnsmk: Hur har det vaxade golvet hållt ? Jag är påväg att få mina golv slipade och behandlade. golvkillen säger att vax inte håller lika bra och att man måste vaxa om efter 2-3 år ? jag vill ha så slitstarka golv som möjligt men det går inte att luta / olja och sen lacka golven ..
dadid: Hej. Googla på gvk. Där finns mkt matnyttigt. Det är A och O att mattan och limmet inte utsätts för fukt, kritisk RF är 85%. Dvs om det gäller platta på mark kräva underliggande isolering och att betongen torkats ut ordentligt. Räkna med hjälp av gratisprogrammet torkaS. Om betongen är av lågVCT-typ dvs 0.4 och nedåt krävs avjämning som kan ta hand om limfukten. Mvh David
spiskrok: Om du verkligen vill bli av med knarret så är nog det bästa att riva. Blir ju värre att göra något åt senare.
Nyfniken: Jag har för mig att en snarlik tråd dök upp för max ett par veckor sen. Har du sökt?
M J: Var på K-Rauta nu på lunchen och köpte mig svarta metallister. De hade ett stort utbud av profiler, längder och färger.