Golv
Henriettae: http://www.byggahus.se/forum/showthread.php?t=227465
Micke_rcm: Det är betong! Produkten från Beijer skulle kunna vara något.
SBH: innehåller för det mesta Natriummetasilikat och vatten. slipa kan du göra, men kan ju komma upp mer fibrer.
nino: Finns det inte en brunn (Jafo? ) som man monterade direkt i spånskivan med en distans under som lyfte brunnen 12mm Nån typ av ROTbrunn eller nått... Gjuter du med Epscement och spacklar på det så har du ju en oorganisk konstruktion som inte kan mögla men ventilerat blir det ju inte
AndersMalmgren: Nej det är väl sant, då var det väl badkar som var praxis
EHS: Helt sjukt, det var precis så han gjorde hos oss också! Som du skriver så var hans anställda duktiga men det kändes hela tiden som om han höll tillbaka dom. Jag är tvärsäker på att det hade kunnat bli ett bättre resultat om de hade fått jobba på utan hans inblandning.
Attackbävern: [citat] Exakt det är ett parkett modell klickgolv som ska in och jag tänkte lägga parketten vinkelrätt över spåren som du säger.
AndersMalmgren: Ska jag köra Finja 280 Avjämning Grov Snabb (Fiberförstärkt) första rundan och 240 Avjämning Fin Snabb andra?
karlskog: Har du fått till det? Jag hittade lite prylar på byggochbobutiken.com som gjorde det billigare. Ett tips bara!
Elliz: Tack för svar! Det säkraste är nog att prata med hustillverkaren, men ville höra här om någon hade erfarenheter sen tidigare :)
SBH: handspackla är ju det enklaste man kan göra. värre med flytspackel, svårt å få det som man vill
pjapen: Vill du ha ett fint golv utan sprickor bör du lägga en lätt armering 5150 eller 6150 på klossar, minsta gjutning för att det ska bli bra är 8 cm, men oftast gjuter man 10 cm för att det är enklare. ska man gå ner på lägre höjder är det industrispackel som är alternativet. och blir det klinker på så hade jag kört på det, dock är det dyrare än betong men du kan lägga 3 cm och
pelpet: Vanlig tryckt trall är nog bäst. Är det en liten balkong? Isåfall så kanske det räcker med några kvadratmeter trall. Då borde du kunna mäta upp längden på balkongen och sedan gå till ett byggvaruhus och be att hjälp att såga upp lagom många trallbitar och reglar i rätt längder. Sedan är det bara att bära upp och skruva ihop på balkongen.Lämpligtvis delar du upp golvet i
Miles: +1 ... med småbarn är det självklart större risk att det blir skador så vänta!
robsan: Tack för era synpunkter. Skippar mina tidigare planer på laminatgolv. Kommer att köra på spackel och klinker.
hantverkare1: Runt 200 kr/kvm exkl rotavdrag är ett rimligt pris. Vill inte rekomendera någon då det kan ses som reklam.
prototypen: Nej du behöver inte gjuta nytt, kan tom vara bättre med äldre betong. Hur vill ni att det ska se ut, bara slätare så det går att måla, hyr en ABS slip med diamantskiva. Ska det vara blankt så finns det firmor som gör sånt. Protte
t040288: Det vart så bra konsistens på betongen så det gick att gjuta allt i ett svep. Men som sagt så lämnade jag så jag får spackla upp ett bra fall just runt golvbrunnen. Låter det torka till hösten nu innan jag ger mig påt igen, blir altanprojekt härnäst!;-)
nets: Jag vill regla trägolv ovanpå mitt mellanbjälklag av betong i ett nybygge med isolerad källare under bjälkaget. Det kommer att bli golvvärme med lite isolering, och sedan massivt trägolv. Dvs inte flytande golv. Jag tänker denna lösning för att få "lite svikt" i golvet, och att slippa flytspackla. Dessutom lite mindre tröghet i värmesystemet. Några tips eller ideér?
Marijairena: Jag har en golvläggare hemma som också säger att man inte ska lägga golvet utan list emellan. Men hos mig gick det bra mellan två rum men inte till sovrummet eftersom golvet där inte var rakt, utan diffade på 1-5 mm. Han föreslog då en slags golvlist i samma träslag som övriga golv (Kährs)
Modino: Hej! Jag har tagit bort klinker från mitt halvgolv för att ersätta med nya. Underlaget består nu av: -Träbjälklag cc60 med kortlingar cc60 -Spånskiva 22 mm -Golvgips som är limmad i spånet -Rester av fix på större delen av ytan På några ställen har gipsskivan lossnat. Främst i hörnorna där den inte verkar fäst ordentligt. På resten av golvet sitter gipset stenhårt. P.g.a.
Modino: Nån som kan hjälpa till? Jag tänker låta gipset sitta kvar och fylla ut där det lossnat. Eftersom det är limmat stenhårt på spånskivan (Har försökt ta bort men det blir bara pulver) . Hur gör jag? Vad tror ni om följande? 1) Prima över allt. 2) Spackla igen de ställen där gipsen lossnat? Men flytspackel? 3) Sätt klinker direkt på den gamla fixen? Det är stora klinkers 60 ggr 60
JOW: [citat] Här var det sågat klinker så kanten var ju "kapad" hur man än vänder biten. Samt att på 30x30 plattor fick man ut tre sockelbitar.
Akahigi: Bra substitut kan vara byggmax golv i mörkbrun ask. Färgen heter coffee. Går inte åt rött mer än att det är just brunt, men det kanske är för mycket röda pigment?
_Tegel_: Föregående ägare fick en vattenläcka i tvättstugan, så där lyfte dom golven och la Platon, både i tvättstugan, köket och entréhallen. Och dom golven är raka och fina, så har jag tur så kanske dom rakade av plattan något så när. En dom la spån ovanpå. Hittar man ingen bättre lösning går det väl bli så för en annans del också. Anders07: Spårade spånskivor för gv ovan
nino: Kan bli nyansskillnad på fogen, men annars är det ingen fara