Golv
Ingetora: Hej! Hantverkare har lagt vårt Junkersgolv med samma resultat, hur löste sig ditt problem?
MathiasS: Skippa syror och maskiner. Ta fram kofoten och använd smala änden på den för att skrapa bort det + använd spackelspade eller liknande. Är det en enstaka platta går det att finlira så gipsen klarar sig, men det tar lite tid.
kladde: Ok. Tack, så samma läggning av parkett gäller på sommaren.
gaia: lägg in billig laminatparkett ( finns också i vitlutad utgåva) tills barnen blir stora. Laminat tål mer stryk och ändrar inte färg. Furugolv duger bara i sovrummet tycker jag :) gaia
Kromo: Ljusgråa eller gul orangea (dock anser inte jag det är fint med den gula men smaken är som baken) sedan det är ganska stort så jag hade nog tagit en lite melerad ljusgrå eller grå platta ( smutsen syns mindre med melerad) och ganska stora plattor 30x30 minimum sedan mycket lampor istället!
Åsa Wallenrud: Har ni någon erfarenhet av ventilerade golv? Varför valde ni ett visst märke? Är ni nöjda? http://www.granab.se/swe/index.html http://hisab.se/1.0.1.0/25/1/#.U1kQqFV_vD4 http://www.nivellsystem.se/sv/ Tex.
theoikaris: [citat] Tack för omtanken! Den första dammsugaren uppfanns 1868. Har den inte kommit till bohuslän än? I Södermanland kan man till och med få tag på centraldammsugare som skickar ut alla små elaka partiklar utanför huset. In i grannarnas hus kanske.
BerraBo: Varför inte lägga i mönster eller diagonalt så är det ingen av riktningarna i rummen som regerar.
perka99: Jag har tagit bort en limmad plastmatta som låg på oisolerad betongplatta.När jag tog bort plastmattan släppte en del flytspackel. Flytspacklet som ligger på betongplattan är tunt, kanske skiljer 3-4 mm på sina ställen där det har släppt. Tanken är att jag ska lägga in blå platonmatta men 14 mm parkett ovanpå. Behöver jag laga de ställen där flytspacklet släppt? Isf, vad ska jag
rogero1: Hej, I delar av ett hus ska jag lägga klinker med el golvvärme, detta kommer att bygga ca. 25-30mm ovanpå spånskivan. I resterande delar kommer det att vara heltäckningsmatta, där de två materialen möts kommer jag att få en höjdskillnad på 20mm eller något liknande. Hur gör jag för att inte få någon 20mm kant? Jag har en ide att "spackla" upp under mattan några decimeter innan
dsub: [citat] Då tror jag det kan fungera. Friskt vågat hälften vunnet. Trodde det var någon slags parkett, och få skulle jag inte rekommendera det.
A-Man_08: [citat] Golvet är från 1947,Hur kan de veta? Jag hade fortsatt plocka bort det som du gjort på sista bilden riva allt och lägga foam.
A-Man_08: Det ser ut som Masonite / tretex
tank77: Fint men jag hade nog oljat in brädan så den står emot smuts mera.
Ernfrid: Jag har fått tag på en ABS slip, behöver dock köpa slipmaterial till den. Räcker det med att matta ner betongen med slippapper korn 80-100 med abs slipen? För oljan kan jag nog få bort med saltsyran och färgspillet kan jag nog slipa bort med ABS slipen. Det är väl "bara" betonghuden som ska slipas av?
nochl: [citat] Det låter ju betryggande. Jag är inte så orolig över att få en glipa mellan planken, det ser jag som en sak man får räkna med om man lägger trägolv. Det vore värre om det tjocka golvet isolerar mycket. Men med 30cm cellplast under betongen kan man ju tycka att enda vägen är uppåt. /nochl
thomasx: [citat] Ok, observera då om du kollar på hyperfloor att man inte behöver få det så blankt som de allra flesta bilderna nog kommer visa. Man kan även slipa fram ett matt golv med samma metod, man kör bara förre poleringssteg, har jag för mig.
Direktörpelle: Rev gammal fiskbensparkett idag. Feinade sponten på en bit och rev resten med huvudnyckeln. Alla golv är olika, men det var inte en enda bit som förstördes!
Johan Olsson: Slipa parketgolv med en osilerande golvslip (tex en HTC 420) så slipper man risken för start och stoppmärken.
prototypen: Kan ju liksom vara tack vare platonmattan att plattan är så torr. Protte
rlagerqv: Jag gör ett nytt försök såhär ett par månader senare och frågar igen - har du målat och blev du isf nöjd med resultatet?
Anders299: Tack för alla svar. WD40 verkade bleka fläcken. Duschade på en del, lät det ligga en timme ungefär och torkade av överflödet. Fläcken är bara synlig om man vet att den funnits där. Det får man nog vara nöjd med. :)
yps: Funderar på att limma dit klinker på en formplyfa och bygga en bänk till ett utomhuskök? Har för mig de gjorde så i något Timell program. Kan det fungera?
Modino: Hej! Jag har precis avslutat klinkersättning av en klädkammare som har en lucka ner till krypgrunden. När jag skulle testa att öppna luckan lossnade tyvärr en flisa på drygt 1 kvadratcentimeter från klinkersen som är av granitkeramik. På den bifogade bilden har jag lagt tillbaks flisan men som synes är den inte heltäckande. Hur skall jag göra? Går det att limma flisan och fylla i
Micha84: Hej. Jag har samma fundering som du hade ovan. Hur gick det för dig?
hantverkare1: [citat] Brukar främst användas i kök och hall. Har använt det ett par gånger, går åt förvånansvärt lite i varje skarv. Torka bort det som trycks ut direkt!
Peter2400: Det är vettigt att använda någon typ av dammbindare/primer om golvet har en tendens att damma Annars finns det risk, givetvis beroende på matta, att dammet letar sig upp genom mattan.
Melpho: Kanske ett vinylgolv i klickutförande eller matta om jag väljer en hård cellplast?
Rottan: Japp har tänkt på rörelserna. Så kommer lämna 2 cm runt allt och skruva
Ölin: Vi ska renovera källaren i vårt hus som byggdes 1936. Det är ett stort rum som är tänkt att användas som allrum och gästrum. Golvet är precis upprivet och under bräderna som fanns visade det sig vara uppbyggt av träreglar som låg direkt på betong/sten-grunden med isolering emellan. Vilket är det bästa sättet att gå till väga? Vi ska ha ett trägolv utan golvvärme men vill få