4 979 läst ·
23 svar
5k läst
23 svar
Bearbetningstid flytspackel
Sida 1 av 2
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Jag förstår inte hur 2 pers ska hinna blanda 10 säck och distribuera den på 20 min. Hur viktigt är det att man håller bearbetningstiden?
2 min per säck för Blanding och utläggning känns smått omöjligt?
2 min per säck för Blanding och utläggning känns smått omöjligt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
När startar klockan, är det först när man häller ut det?
1 blandar hela tiden och 1 flyter men det börjar härda längst in där man började innan man når slutet så det gäller att hålla igång 
Stora 40-60 liters murbaljor fyllda med vatten så att du har detta upptappat och bara kan ösa korrekt mängd vatten hela tiden.
Jag har en skopa tillverkad av en 5 liters dunk med handtag som jag mätt upp och skurit av en "fjärdedel" så att jag får precis rätt mängd i en eller två "ösningar" ur stora vattenbaljan. Detta blir då instant för du hinner inte stå och tappa upp vatten under tiden.
Jag blandar i en stor murarbalja och två säckar åt gången sen brukar vi hjälpas åt att hälla upp det i tre hinkar och medan en häller ut från dessa hinkar börjar den andra blanda nästa omgång.
Du måste ha en rejäl visp som orkar.
Men det brukar fungera men allt måste vara framburet och förberett med många hinkar och baljor.
Stora 40-60 liters murbaljor fyllda med vatten så att du har detta upptappat och bara kan ösa korrekt mängd vatten hela tiden.
Jag har en skopa tillverkad av en 5 liters dunk med handtag som jag mätt upp och skurit av en "fjärdedel" så att jag får precis rätt mängd i en eller två "ösningar" ur stora vattenbaljan. Detta blir då instant för du hinner inte stå och tappa upp vatten under tiden.
Jag blandar i en stor murarbalja och två säckar åt gången sen brukar vi hjälpas åt att hälla upp det i tre hinkar och medan en häller ut från dessa hinkar börjar den andra blanda nästa omgång.
Du måste ha en rejäl visp som orkar.
Men det brukar fungera men allt måste vara framburet och förberett med många hinkar och baljor.
Rätt viktigt tror jag. Har sett en del trådar här där folk inte varit nöjda och där de misstänker att det berott på "fusk" med tiderna. Jag rekommenderar att du följer anvisningarna till punkt och pricka så långt det är möjligt.AndersMalmgren skrev:
så noga är det inte skulle jag säga... jag har själv blandat och spacklat närmare 800kg i ett svep.
Eftersom du spacklar på EPS så bör du nog ha max vatten så det blir bra hugg, annars så kan man ha lite mindre vatten så det inte flyter så bra då kan man göra klar bit för bit.
Blanda en hink ordentligt, bär in, slå ut, gå ut och blanda en ny... bara att mala på
Eftersom du spacklar på EPS så bör du nog ha max vatten så det blir bra hugg, annars så kan man ha lite mindre vatten så det inte flyter så bra då kan man göra klar bit för bit.
Blanda en hink ordentligt, bär in, slå ut, gå ut och blanda en ny... bara att mala på
När plattsättaren skulle flyta mitt fall (sju-åtta säckar) för nån vecka sedan frågade jag om vi skulle blanda i 4 hinkar samtidigt för att få lite tempo. -Nejdå, vi blandar en hink åt gången så slipper vi grisa ner mer hinkar än nödvändigt.
Sen blandade han en hink gick och hällde ut den, stod och surrade lite med mig, gick och blandade nästa hink. Lugnt och metodiskt. Trots att jag inte gjorde nåt alls var jag svettig av gjutfrossa. Hur fan skulle det här bli?!
Allt blev perfekt.
Men då har han gjort det i 25 år
Sen blandade han en hink gick och hällde ut den, stod och surrade lite med mig, gick och blandade nästa hink. Lugnt och metodiskt. Trots att jag inte gjorde nåt alls var jag svettig av gjutfrossa. Hur fan skulle det här bli?!
Allt blev perfekt.
Men då har han gjort det i 25 år
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Hehe
nu är det klart iallafall
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Finns bilder I projekttråden nu
http://www.byggahus.se/forum/social...overing-av-20-talslagenhet-5.html#post1968301
http://www.byggahus.se/forum/social...overing-av-20-talslagenhet-5.html#post1968301
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Nu är det dags för att gjuta nästa lager, bara 2 säck så borde bli lugnt och skönt jämfört med igår. Men det är lite mer tankeverksamhet. Duschhörnans avgränsning är ju inte en fyrkant utan samma form som vårt runda duschhörn.
Blir att tänka till så att den slutgiltiga kapning av klinker hamnar 5mm innanför dörren.
Blir att tänka till så att den slutgiltiga kapning av klinker hamnar 5mm innanför dörren.
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Nu valde jag Finja Grov för fallet då Finja fin inte fungerar med fallbyggnad enligt deras produktblad och Finja Fin för resten
Renoverare
· Stockholm
· 20 562 inlägg
Du nino snabb fråga, står i färd att gjuta nästa lager. Det står i produktbladet mattläggningsbar efter 1-3 dyg(1 dygn per 10mm).
Jag måste ju prima nu för att nästa lager ska bita. Primern i sig kan man ju se som ett tätsikt d¨å det blir som en plast film.
Frågan är om det är okej att köra lager två nu, nästan ett dygn sedan förra. Står inget om det i Finjas produktblad. Allt som står är att det är matläggningsmart efter 1-3 dygn. 4 dygn i vårt fall då vi har 4 cm ungefär
Jag måste ju prima nu för att nästa lager ska bita. Primern i sig kan man ju se som ett tätsikt d¨å det blir som en plast film.
Frågan är om det är okej att köra lager två nu, nästan ett dygn sedan förra. Står inget om det i Finjas produktblad. Allt som står är att det är matläggningsmart efter 1-3 dygn. 4 dygn i vårt fall då vi har 4 cm ungefär