Hej Anders! Då testar jag det först. Har en 7-8 cm bred huggmejsel. Tog det lång tid? Jag har drygt 10kvm. Kratsade du fogarna först? Nåt annat tips?

Inget fogkratsande, bara dunkade på. Det är bara att borra ned huvudet och tänka, har jag redan fixat en tiondel, och hoppsan nu har jag ju gjort en tredjedel. Inget tänkande på vad man har kvar, utan se bara det positiva som man gjort. Hade bara 5kvm men när man hittat tekniken så går det fort och hur man på bästa sätt får upp så hela plattor som möjligt. Jag hade gammal Höganäs i dimension 100*200 och det var bra kvalite på de klinkersplattorna.
Men skyddsglasögon och hörselskydd är vad som gäller och ett par smidiga handskar, gärna ett par knäskydd också.

AndersS skrev:
Inget fogkratsande, bara dunkade på. Det är bara att borra ned huvudet och tänka, har jag redan fixat en tiondel, och hoppsan nu har jag ju gjort en tredjedel. Inget tänkande på vad man har kvar, utan se bara det positiva som man gjort. Hade bara 5kvm men när man hittat tekniken så går det fort och hur man på bästa sätt får upp så hela plattor som möjligt. Jag hade gammal Höganäs i dimension 100*200 och det var bra kvalite på de klinkersplattorna.
Men skyddsglasögon och hörselskydd är vad som gäller och ett par smidiga handskar, gärna ett par knäskydd också.
Bilr det mycket fix kvar?
Eller är det lätt att få bort när väl plattorna är borta? Har en hall på knappa 2m2 som skulle haft nytt klinkersgolv.

Tack för tipsen Anders! Blir till att sätta på skyddsutrustning och skygglappar i helgen och dunka på :-)

FredrikR skrev:
Bilr det mycket fix kvar?
Eller är det lätt att få bort när väl plattorna är borta? Har en hall på knappa 2m2 som skulle haft nytt klinkersgolv.
Beror på ditt underlag vad det är för material, men jag fortsatte hela vägen och tog bort även de spontade golvet för att kunna isolera bjälklaget mot källaren, speciellt mot ytterväggarna (ett hur byggt -60).

Jag inbillar mig att det mesta av fixen sitter kvar och att man sedan får spackla igen de ojämnheter som ändå lär uppstå. Vi får se hur det blir.

Golvspån i mitt fall.

FredrikR skrev:
Golvspån i mitt fall.
Är det riktiga golvspånskivor blir det säkert som Modino skriver. Jag har tagit bort ca 1kvm i frtidshuset runt en braskamin där man använt vanliga skivor för att nivåutjämna (heltokigt med både klinker och fogsläpp) och då släppte ytskiktet på spånskivan.

Funderar oxå på att byta plattorna. Vi har gipsskivor som är limmade. Men vi har även golvvärme med el så jag antar att det blir väldigt svårt att byta plattorna utan att riva bort elvärmen.

Hej igen!
Nu har jag fått bort drygt 11 kvm klinker med en bred huggmejsel och hammare/liten slägga.
Resultatet blev väl sådär.
Drygt 95% av golvgipset sitter kvar men har lossnat från spånet från framförallt hörnorna. Har försökt ta bort
mer gips men det verkar som att det sitter stenhårt där det sitter. Tror det blir jobbigt att ta bort resten av gipset
Ca 80% av fixet sitter kvar. Det har lossnat på några ställen i och med att en del av papperskiktet på gipsskivan följde med.
Vad tror ni om följande fortsättning?
1) Skrapa eller hugga bort fixet från gipsskivan.
2) Spackla i hörnor, där gipset lossnat helt från spånskivan, med flyt/golvspackel

Andra förslag? Nån som har någon tips? Erfarenheter?

Eller kan man helt enkelt bara "flyta över hela skiten"?

Tack på förhand!

Det sistnämnda.

Hur tjockt behöver spacklet vara ovanför fixet? Kan det vara jämnhögt dvs att bara håligheterna fylls i ?

Nån som kan hjälpa till? Jag tänker låta gipset sitta kvar och fylla ut där det lossnat. Eftersom det är limmat stenhårt på spånskivan (Har försökt ta bort men det blir bara pulver) . Hur gör jag? Vad tror ni om följande?
1) Prima över allt.
2) Spackla igen de ställen där gipsen lossnat? Men flytspackel?
3) Sätt klinker direkt på den gamla fixen? Det är stora klinkers 60 ggr 60 cm

Är jag helt fel ute?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.