I tvättstugan ska vi låta klinkern gå upp på väggen. Men vad lägger man ovanpå? Fungerar det med vanlig fog? Lägger man den lite snett i så fall?

Såg i en annan tråd att man förespråkade mjukfog men känner mig lite tveksam till det då ytan blir lite klibbig och det känns som svart ludd och damm som yr runt i en tvättstuga kommer fastna på den ytan.

Här blev det en akrylfog a la shönox som målades i väggkulören.
Fastnar inget damm.

Men... det kanske inte är "rätt" vad vet jag...

T
JOW skrev:
Här blev det en akrylfog a la shönox som målades i väggkulören.
Fastnar inget damm.

Men... det kanske inte är "rätt" vad vet jag...
Japp, ditt sätt är bäst och snyggast!

tank77 skrev:
Japp, ditt sätt är bäst och snyggast!
Varför?

Klinkret är inte genomfärgat, inte samma färg på änden på kapad bit som på framsidan.
Fog och färg döljer färgskillnaden.

Men varför inte kakelfog? Då blir det ju exakt samma som resten av fogarna.

Silikon blir inte direkt klibbigt men damm fastnar i det väldigt mycket och dammet är svårt att få bort så jag hade satsat på latexfog eller kakelfog där.

Kromo skrev:
Men varför inte kakelfog? Då blir det ju exakt samma som resten av fogarna.
Ja det går väl att hårdfoga med, men det är nog lite jobbigare att göra.

ok, vi har ju silikatfärg på väggarna som inte fäster på silikonfog så att måla över blir nog inte så bra. Såg att latexfog (som var nytt för mig) måste målas över, fäster silikatfärg på latex?

Jag menade inte att silikon blir klibbigt men ytan blir ju som ni säger lite "sticky" och damm är svårt att få bort (tvättstuga = svart sockludd)

Funkar det med hårdfog gör vi nog ett försök med det.

Sen undrar jag om det här ni säger med "kapad bit" visst vänder man väl snittet nedåt så man får den lite rundade delen av klinkersen uppåt den är ju nästan genomfärgad. Så har vi gjort på tröskeln och det ser bra ut men så har vi ju fog mellan nästa platta. Men jag tänker att när man trycker upp den på väggen blir det ju ett hålrum bakom som inte fylls av fix och därför måste man ju ha fog på.

• Gilla
patrik_bjorklund
  • Laddar…
Ta vanlig hårdfog, det funkar med silikat.

Mikael_L
Jag drog bara en ganska tunn/låg hålkäl av klinkerfogen med hjälp av fingret när jag var klar.
Sen målade jag över denna ner mot plattan med väggfärgen.

• Gilla
Lane
  • Laddar…
När jag fogade klinkern lade jag även där och drog av med svampen, precis som vanliga fogen, och målade samtidigt som väggen. Jag är nöjd. Fogen behöver inte vara perfekt, bara svampad som vanligt. Mindre ojämnheter syns inte utan det ser ut som vägg alltihop.

• Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
Roundup skrev:
När jag fogade klinkern lade jag även där och drog av med svampen, precis som vanliga fogen, och målade samtidigt som väggen. Jag är nöjd. Fogen behöver inte vara perfekt, bara svampad som vanligt. Mindre ojämnheter syns inte utan det ser ut som vägg alltihop.
Typ så ... :)

Lane skrev:
...
Sen undrar jag om det här ni säger med "kapad bit" visst vänder man väl snittet nedåt så man får den lite rundade delen av klinkersen uppåt den är ju nästan genomfärgad. Så har vi gjort på tröskeln och det ser bra ut men så har vi ju fog mellan nästa platta. Men jag tänker att när man trycker upp den på väggen blir det ju ett hålrum bakom som inte fylls av fix och därför måste man ju ha fog på.
Här var det sågat klinker så kanten var ju "kapad" hur man än vänder biten.
Samt att på 30x30 plattor fick man ut tre sockelbitar.

• Gilla
RenoveringsBg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.