Golv
corre: Om vi tänker på samma kant så hade jag slipat/hyvlat ned den. Och jag tänker på en upphöjd kant i framkant på steget. Den bör ju ändå inte vara mer än 3-4mm hög idag(?) och lägger man in laminat el parkett så är dom minst 10mm höga ändå, så då har man inte någon nytta av kanten.
corre: Man kan även väga in storleken på köket och antalet tunga fasta föremål. Har du en tung bokhylla på motsatt sida av kyl/fys så kan golvet få svårt att röra sig. Men vanliga köksskåp har ofta dom millimeterna flex i benen som kan behövas. Jag la ett halvbilligt laminatgolv i hela köket och ställde allt ovanpå, märkte inga problem dom tre åren jag bodde där. Kåk från -59 så
anders07: http://www.parkettkontakten.se/ anlitade vi, bra pris och superbra arbete!
Magnus Ladulås: Angående vad som är ojämnt golv avhandlas i AMA. Sammanfattande artikel här: http://www.mypaper.se/show/text.asp?pid=2354447323245&page=39
ÅsaRosa: Tack för alla svar. Jag letar vidare. Ska bygga en sänggavel av virket, så behöver inte allt för många brädor. Får kanske fräckt knacka på dörren om man åker förbi ngn tomt m ett förfallet uthus/ ladugård etc på.
Bödde: [citat] Tack! Det var ganska smidigt med motorsågen :)
falkn: [citat] Det gäller ju då att betongplattan är helt ren. Risken finns ju att det blir mögelpåväxt ändå på undersidan av isoleringen, det är ju inget man bör chansa med, även om det inte finns några helt säkerställda belägg för huruvida det är skadligt eller ej, men det kan ju lukta också. Cellplasten i sig är ju något kapillärbrytande så du får nog ingen uppträngning genom
rödtoppen: Jag fick ett fast pris (de har även gjort annat, målat osv) Det är nån plastmatta under. Min make tycker inte att detta är viktigt utan vill bara kunna "flytta in" i vardagsrummet igen, jag däremot känner mig lite orolig att det ska förvärras med tiden. Jag har även märkt att golvet svajar på vissa ställen, man kan tydligt se att golvet guppar när man ställer ner foten.
joasag: Var iväg på Hornbach i Göteborg igår och tittade på lister. De hade lister från http://www.fnprofile.com/en/ till ett väldigt bra pris. cirka 60kr för 2400mm. Dessa är i MDF och har en vit folie som verkar ganska slitstark. Testade med nageln. Problemet jag har är att när jag la golvet så rekommenderade tillverkaren en glipa till väggen på minst 10mm. Upp till 15mm. På sina håll
Fredrik Å: Hej Tänk på att det förmodligen blir sjukt halt med detta i badrum. Fredrik
Draedon: Kommer troligtvis bara lägga 1,5-2 m2 T2 quicknet innanför dörren, direkt i fixet.
Manberg: Hur gick detta är jag nyfiken att få veta! Gick du in i väggen eller gick det bra?
Isengaard: Hej! Jag återupptar en gammal tråd, eftersom det i stort är samma problem jag har. Vi har hittat ett hus från '77. Allt ser bra ut. Säljaren har gjort en massa saker för att åtgärda fell och förbättra huset. Bland annat hade han Anticimex ut och göra en besiktning av huset. Allt de har noterat i sin rapport har rättats till. Så långt så bra. Våra besiktningsmann hittade et par
camaro1969: har en liknande tråd skapad... hur gjorde ni? jag skulle personligen vilja ha glespanel med slang+plåt , sedan 2 lager golvgips. men här säger ni att man istället ska ha glespanel med slang+plåt, 22mm golvspån och sedan gips.. hur vart det för er? MVH/T
Turbo123: Dom svetsade ihop det jättesnyggt. Tydligen gjorde man alltid så här för 20 år sedan och dom hade kvar en gammal räv som kunde detta till fullo. Som jag förstod det lämnade dom garanti på att det är tätt i nuvarande utförande. Undantaget i GVK antar jag gäller mot försäkringsbolaget om det nu skulle bli en läcka just i skarven. Å andra sidan är detta ju en tvättstuga, inget som
Kjell_G: [citat] Hur känsligt är det om det finns s.k. bom-plattor att lägga t.ex. masonit eller klickgolv?
Klicka: Det var nog en röd maskin. Nu lagt klart golvet och det blev stabilt :-)
Dr Trä: Är skiffergolvet mycket ojämt kan man lägga ut sand i ojämnheterna istället för att flytspackla. Många golvfirmor kör den metoden med bra resultat. Ett furugolv kan bli svårt då det måste skruvas men ett klickgolv av tex ek funkar fint. Golvvärmen tror jag inte det är något problem med.
Marijairena: Hej Alla! Nu har jag valt den "billiga killen". Ringde Olle Lind golv och de sa att han jobbar där, men också kör eget. Han har fått delvis ledigt för att få köra eget. De sa att han var duktig. Får nog lite på det. Han kommer i morgon och ska titta på golvet och säga hur han ska lägga upp jobbet så vi vet hur vi ska flytta möblerna hit och dit bl a. Får hoppas nu att det blir bra
Locke: Ja, precis. Använder man en betong med högt vct i fogen så stänger man in väldigt mycket vatten som måste ut under bruksskedet. Under vissa förutsättningar så ställer det till problem. Använder man en betong med lågt vct - mycket cement i förhållande till vatten så kan man få det mesta av blandningsvattnet att hydratisera. Det där har nog LKB koll på men ha det i bakhuvudet för
gimmok: Lyfter frågan då jag har liknande problem. Övervåningen ligger en matta limmad på golvspån. På vissa delar av golven har något hänt så det knarrar ordentligt. Är rätt väg att göra följande? Ta bort mattan Gå runt överallt och hitta knarr (nyinflyttad) Såga ut ett hål där vi hittar ljud (såga lite extra?) Lägga kortling Lägg tillbaka det uppsågade eller liknande om den inte
spekerök: [citat] Lade in ett sådant golv i pojkens rum 14 kvm, behandlade golvet med färgvax från allbäck färgen var mullvadsgrå. Tycker det blev bra plus att färgen håller sig bra efter två år smidigt att lägga på. http://linoljeprodukter.se/webshop/linoljevax Mvh
ChrisseE: Inte kul när det blir sådär. Första gången jag la in ett kilsågat golv gjorde jag samma tabbe med gigantskarvar deluxe som följd. Såhär ser mitt flera hundra år gamla golv ut före och efter att jag lagt om det. Det blir väl tyvärr inte enklare om dom lägger om hela golvet heller med risk för samma slutresultat igen? Lider med dig!
xarg: Tack för svar. Ja, risk för fukt finns ju alltid iom golvkonstruktionen. Inne i själva bodelen ligger reglarna upplagda i ändarna och klossade längs med plattan. Fusktvärdena där är okey. Köpte huset för 7 månader sedan, besiktigat av Anticimex utan förhjöda värden. När jag vid varje rumsrenovering tagit upp hål i ändarna och mitten av golvet för att komma åt och mäta fuktkrov
bamsejon: Fick lov att prioritera gillestugan, men när det väl blir dags så kommer jag nog att bila bort det.. Dock bör jag då även fixa marknivån utanför vilket kan ta rätt mycket kraft :)
dandan1: Hej, Min son som gillar att spelar fotboll och så klart i vardagsrummet :( har lämnat på golvet några "souvenirs", se bild. Jag har provat olika saker som suddgummi och några dyra tvättmedel från Fredells & company. Har ni en idée hur man kan ta borta de? Troligtvis kommer de från byxor/jeans/strumpor... [bild] Tack så mycket för hjälpen!
Torgny Jonsson: tank77 - Tack för svaret. Anledningen till att det blir för högt i mitt hus är att förra ägaren har som jag beskriver det låtit det gamla trä golvet vara kvar, så trösklarna på 3 cm är idag jäms med klinkern. Dörrarna tar i på flertal ställen. Han har också sänkt taket för att kunna sätta in spottar över allt. Att höja golvet mer - med höjning av trösklar och dörrar som