Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Enligt deras produktblad så kan man gjuta på den efter 12 timmar.
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/536405-1.pdf#view=fit
http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/536405-1.pdf#view=fit
Men när kan man lägga tätskikt?
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Tack! Folket bakom Finjas hemsida och produktblad borde skjutas 
jag skulle säga att du inte kan lägga tätskikt på Finja EPS 
Du måste precis som tank77 skriver belägga den med något tex flytspackel och på flytspackel säckarna så står det när spacklet är beläggningsbart, ofta efter 24h
Du måste precis som tank77 skriver belägga den med något tex flytspackel och på flytspackel säckarna så står det när spacklet är beläggningsbart, ofta efter 24h
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Jo ska lägga betong med golvvärme och spackel på det (Tyckte det var för självklart för att behöva nämnas, sorry), dessa släpper genom fukt till skillnad från tätskikt. Därför jag undrar när man kan lägga tätskikt. Men svaret verkar ju vara en vecka
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Jag kommer lägga 150 mm EPS på mellanbjälklaget som är i någonform av 20-talsbetong (Finja primer först för vidhäftning). Sedan 40mm finbetong med armering och golvvärme och sedan 10mm flytspackel eller golvbruk. Inte valt där ännu vilken väg jag ska gå. Har aldrig jobbat med flytspackel så lite nervös med fallet osv
Lägger du finbetong måste du lägga tjockare än 40mm samt vänta nån månad innan tätskikt. Du ska ha flytspackel eller en slipsats, typ weber ABS 318.
Inte betong.
Inte betong.
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Sorry jag som blandade ihop. Tack
Men det måste ju fortfarande vara en vecka väl så att EPSen kommer ner i RF 85%?
Men det måste ju fortfarande vara en vecka väl så att EPSen kommer ner i RF 85%?
EPS-cementen kan ju beläggas med flyt eller slipsats (ex abs318 eller 319) efter 12 h om jag minns rätt. Slipsatsen 318 kan sedan beläggas med matta eller tätskikt efter 1 dygn. Dock hade jag nog väntat nån dag extra.
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Tack, 12h stämmer för flytspackel.
Det enda jag kan hitta är detta från Finja,
Du har inte sett detta officiellt i något produktblad etc när det gäller tätskikt?
Det enda jag kan hitta är detta från Finja,
Och detta från LIP
Får väll kanske kolla med LIP för att vara på säkra sidan
Redigerat:
Renoverare
· Stockholm
· 20 546 inlägg
Nej det gör jag inte, men innan tätskikt?
edit: Är inte det bara om man vill slippa prima EPSen? Om man primar innan spackling så kan man vänta mer än 3 dagar?
edit: Är inte det bara om man vill slippa prima EPSen? Om man primar innan spackling så kan man vänta mer än 3 dagar?
Redigerat: