Enligt deras produktblad så kan man gjuta på den efter 12 timmar.

http://www.finja.se/App_Resource/Product/PDF/PB/536405-1.pdf#view=fit

Avjämningsmassa
eller golvbruk kan appliceras när EPS-Betongen är yttorr, normalt efter ca 12 timmar.
Men när kan man lägga tätskikt?

EPS-Betong är
till karaktären ”självuttorkande” (vct 0,34 vid medelvattenmängd) vilket innebär att
huvuddelen av blandningsvattnet åtgår till cementreaktionen. Vid rätt uttorkningsbetingelser
nås RF < 85 % efter ca en vecka.

T
Ja, gjuter du med EPS ena dan så kan du flyta på den dagen efter, ingen primer behövs. Sedan kan du börja tätskikta dagen efter flytningen, vilket gäller för dom flesta fabrikaten, står på baksidan på påsarna.

Tack! Folket bakom Finjas hemsida och produktblad borde skjutas :P

Jag skulle säga att du kan sätta tätskiktet efter en vecka då man måste ha under 85% i RF innan man får täta.

jag skulle säga att du inte kan lägga tätskikt på Finja EPS :)
Du måste precis som tank77 skriver belägga den med något tex flytspackel och på flytspackel säckarna så står det när spacklet är beläggningsbart, ofta efter 24h

S
förstår inte varför finjashemsida är kasst. jag hitta produktblad direkt.
och det att du skall ha på någon spackel på minst 20mm innan du börjar tänka på tätskikt

Jo ska lägga betong med golvvärme och spackel på det (Tyckte det var för självklart för att behöva nämnas, sorry), dessa släpper genom fukt till skillnad från tätskikt. Därför jag undrar när man kan lägga tätskikt. Men svaret verkar ju vara en vecka

Redigerat:
S
hur har du lagt massan?`på skiver eller pågjutning?

Jag kommer lägga 150 mm EPS på mellanbjälklaget som är i någonform av 20-talsbetong (Finja primer först för vidhäftning). Sedan 40mm finbetong med armering och golvvärme och sedan 10mm flytspackel eller golvbruk. Inte valt där ännu vilken väg jag ska gå. Har aldrig jobbat med flytspackel så lite nervös med fallet osv

Lägger du finbetong måste du lägga tjockare än 40mm samt vänta nån månad innan tätskikt. Du ska ha flytspackel eller en slipsats, typ weber ABS 318.
Inte betong.

Sorry jag som blandade ihop. Tack
Men det måste ju fortfarande vara en vecka väl så att EPSen kommer ner i RF 85%?

EPS-cementen kan ju beläggas med flyt eller slipsats (ex abs318 eller 319) efter 12 h om jag minns rätt. Slipsatsen 318 kan sedan beläggas med matta eller tätskikt efter 1 dygn. Dock hade jag nog väntat nån dag extra.

Tack, 12h stämmer för flytspackel.

Avjämningsmassa
eller golvbruk kan appliceras när EPS-Betongen är yttorr, normalt efter ca 12 timmar.
Du har inte sett detta officiellt i något produktblad etc när det gäller tätskikt?
Det enda jag kan hitta är detta från Finja,

EPS-Betong är
till karaktären ”självuttorkande” (vct 0,34 vid medelvattenmängd) vilket innebär att
huvuddelen av blandningsvattnet åtgår till cementreaktionen. Vid rätt uttorkningsbetingelser
nås RF < 85 % efter ca en vecka.
Och detta från LIP

Vid applicering på betong rekomenderas en Rf på 85%men
avvikelser kan förekomma beroende på förutsättningar och konstruktion, vid förfrågningar ring tfn: 08-250070.
Får väll kanske kolla med LIP för att vara på säkra sidan

Redigerat:
EPS ska täckas inom 3 dygn för att förhindra för snabb uttorkning, så vänta inte 1 vecka innan du gjuter

Nej det gör jag inte, men innan tätskikt?

edit: Är inte det bara om man vill slippa prima EPSen? Om man primar innan spackling så kan man vänta mer än 3 dagar?

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.