Har ett golv som skall bytas. Huset är byggt 1975. Byggpapperna och ritningar finns till hands, har konstaterar att det är en så kallad "kall" platta huset står på, så vida ingen tolkar det på annat sätt. I papperna står det "Grund: Utbredd arm. platta Btg K1 III K200"

I dagsläget ligger det iaf en behandlad skiva dikt mot plattan som skall stå emot väta och en form utav spånskiva på det. Nu när man ändå lyfter golvet vill man ju passa på att bättra på U-värdet lite om så möjligt.
Platon lär man lägga i botten mot betongen har jag förstått, men finns det något bättre än spån att lägga ovan Platon? Frigolit lär väl bli svampigt? Sen har man funderat på golvvärme, men det känns som att det kommer att bli väldigt dyrt och att värmen lär leta sig ner till sorkarna.

Så en sammanfattning, bättra på U-värdet och en bekräftelse på Platon, eller finns det något annat allternativ?

Tack på förhand

// Viktor

Det finns olika klasser frigolit som är olika hårda. S150 och uppåt eller sk XPS funkar på golv. Platon blir nog bra men det Skalk var med ventilerade socklar eller fläkt beroende på hur fuktigt det är. Är det el eller vattenburen golvärme du funderar på och vad för övergolv?

Okej, jag får kolla upp frigoliten lite mer. Kan ju inte ha mer än drygt 15mm vilket fall, men någon nytta lär det iaf göra. Jag har tänkt mig vattenburen värme, har kollat på spårade frigolitskivor med reflektplåtar, men dom begär 295kr/st och det krävs 1,5st skiva per m2. Så det blir på tok för dyrt med tillhörande slang och vändskivor m.m. Men det vore ju drömmen.

// Viktor

Du bör nog undersäka lite mer trådar här på BH. Det finns massor om ämnet...

Har du en oisolerad platta på mark finns två "rätt" sätt:
1) Klinker direkt på plattan
2) Mekaniskt ventilerat golv

Med #1 kommer du att ha ett kallt golv samt att du får in fukt som vandrar upp i plattan. #2 är ju det man normalt sett föredrar. Ett hus från -75 har antagligen en rätt ojämn platta och vill man ha ventilerat golv finns det då två fungerande lösningar, Nivell och Granab. Nivell är aningen stadigare kanske men också aningen dyrare.
Vill du använda Platon eller Jape (som är platon baserad) krävs ett jämnt och plant underlag vilket troligen gör att du måste flytspackla.

Vad det gäller golvvärme så är det inget problem om du har en ventilerad lösning då golvvärmen ligger ovanpå den ventilerad lösningen.

Att isolera invändigt är ingen bra lösning då du kommer att flytta värmeväxlingen och det drar in fukten som vandrar mot väremväxlingen. Detta är ju också varför 70-tals hus nästan alltid klassas som "riskkonstruktion".
Isolerar du ovanpå en Platon matta är det ju aningen bättre om du bara ser till så fukten kan vädras ut mot väggarna. Dock kommer ju då väggarna att få en större fuktpåverkan så du får då se till så att de klarar det och inte ställer något organsikt material mot väggen.

Å andra sidan kanske ditt hus är väldränerat och att det förekommer väldigt lite fukt i marken och då kanske du kan lägga det direkt på plattan. Det är dock något jag INTE kan rekommendera att man chansar på...

Föregående ägare fick en vattenläcka i tvättstugan, så där lyfte dom golven och la Platon, både i tvättstugan, köket och entréhallen. Och dom golven är raka och fina, så har jag tur så kanske dom rakade av plattan något så när. En dom la spån ovanpå. Hittar man ingen bättre lösning går det väl bli så för en annans del också.

Anders07: Spårade spånskivor för gv ovan Platon, vad tror du om det? Då andas det bättre, dock känns det som värmen kan leta sig nedåt?

// Viktor

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.