Golv
SBH: fint golvspackel. har du spacklat golv innan kan du köra med flyt. ardex, bostik,
Volatyle: [citat] Nej, det är ju det... Det är förviso ett plankgolv med långa enskilda plankor; [bild] Det kanske är extra känsligt? Jag vet inte... Det är lite störande bara att det är små knirrknarr här och var i huset...Tänker att någon mer än mig som byggt nytt hus borde råkat ut för det - och har input på vad som gjordes.
Poosen: Det var kostnaden för hela processen jag ville få lite hum om. Blir husägare för första gången så jag har lite dålig koll på materialkostnader 😊 Jag tänkte ha helkaklat men ska man ha tätskikt i hela badrummet eller blir det mer fuktbelastning på resten av källaren då? Det är tre mellanväggar och en vägg mot mark, alla i betong.
Novisfixaren: Första gången jag inte verkar få svar på ett inlägg? Hur ska jag tolka det? Ingen som har nån åsikt ..?
Mikael_Swe: Kanske inte fel, men golvet upplevs mer naturligt om man undviker det. Det kan vara en smaksak. [bild]
Mikael_Swe: Är det någon som möjligtvis har köpt golvläggning från Hornbach?
KnockOnWood: [citat] Till golv skall det väl vara spontat om det skall bli någon stadga. Annars håller jag med om att 28x70 glespanel är utmärkt som allroundvirke.
pelle242: Ja typ, riktigt sådär mycket är inte nödvändigt men det funkar. Det skall vara difftät plast. Och minst ett dygn skulle jag ge det, gärna några för säkerhets skull. Sedan varierar fukten med årstiden, minst på vintern, mest på sommaren.
TommyNe: Hej!. Skall montera in en tappa mellan källare och "bostads" del av huset. Tanken är att förknippa de båda och få en enhet. Tidigare så fanns det en "stege" mellan över och undervåning där den tidigare ägaren gått på kortlingar och kapat av dessa i jakten på att få möjlighet att tvätta utan att gå ut på vintern. Då vi har ett litet barn så ansåg vi inte att det var praktiskt
Ymer: Vi har en plastmatta i köket, inte lika snyggt som furugolv men grymt praktiskt. Mjukt, lätt att torka av, känns inte kallt om fötterna. Och det bästa av allt när man har barn av nyare årsmodell: ljuddämpande. Man kan ge sig sjutton på att de drar in de mest högljudda leksakerna i köket.
Västerhaninge 17: Vid trapphålet :x ,stolparna till trappräcket är urfasade åt olika håll ? [bild] [bild] [bild] OBS ej woodlok 5S utan 2G låsningen, en äldre varianten där kortsidan skall vikas upp (som långsidan) för att låsas ihop.
Orutinerad: Jo, jag vill ha golvlister. Det går ju att få mattan kantsydd också om man föredrar det men jag vill som sagt ha lister. Har för övrigt bestämt mig för att plastmattan ska bort, ska bara måla klart först.
Oldboy: Tror att det beror på att linoljefärg ska målas tunt (mkt tunt), och bearbetas in i träet. För ändamålet är riktiga linoljepenslar styvare än vanliga penslar till plastfärg av olika slag. Då måste kittet vara relativt hårt för att inte deformeras vid målning. Målar man med vanliga penslar så blir linoljefärgskiktet lätt för tjockt, med skrynkling som resultat. Förtunnar man
SBH: blir mycket snyggare med fog. men jag förstår varför du ej vill ha fog. snygga plattor
KnockOnWood: Om man inte har de allra högsta kraven: FURU GOLVTRÄ EKONOMI KVALITE 159 kr/kvm [bild] Ändspontat 26 x 190 mm. http://www.gsbyggvaror.se/produkter/Tra/FURU_GOLVTRa_EKONOMI_KVALITE.html Jag har 70 kvm på vinden, och hade gärna haft det i undervåningen också i stället för bokparketten.
1337: Har du redan slipat så lägg det bakom dig. Att få reda på att det var asbest såhär i efterhand skapar bara ångest. Det finns inte mycket man kan göra åt det ändå förutom att se till att allt slipdamm är borta. För att vara helt säker så är det som sagt analys som gäller. Det finns gott om ställen att vända sig till och det snabbt och förhållandevis billigt. Hurvida spritlim
Cap81: Hej alles, Jag har följade golv i mitt vardagsrum samt sovrum. Golvet knarrar året runt och börjar bli irriterande. Det känns som att golvet sänkts lite med åren i mitten samt där man går mest, dvs till höger påväg mot balkongen samt sovrum. Vad har ni för tips betr. detta? 1. Går det göra något åt knarrande golv av denna typ? 2. Är det värt slipa/måla och sedan rätta för att
perka99: började lägga ut första raden igår, känns som att man måste såga bort klickfogen på första raden för att kunna täcka glappet med uppvik + distans då klickfogen på parketten jag köpt är ca 4mm.
Byggnadsvårdaren: Hej Jag ska lägga 16 m2 Linoleummatta på en utbyggnad åt en kund. Jag har ingen svets och de mattorna görs endast i 2 m bred. Har fått ett tips att Forbo Forshaga har en matta som heter novilon lux.De har 4 m bredd på den Är den i klass med linoleum mattan? Någon som har erfarenhet av den här? Den ska ligga direkt (förhoppningsvis) på betong golv i ett förråd . I en offentlig
pette_rsson: Det är c/c 600, men det är uppreglat på betong, och därmed är glespanelen stum. Det är inte panelen i sig som sviktar. Golvet är Kährs parkett. Håkansson_: Hur har du fäst gipsen? Skruvat?
IAmNotANumber: Akta dig för Molands golv! Knarrar, sprickor, extremt mjukt golv och framförallt färg och lack skiftningar. 100kvm som Molands representanter varit hemma hos mig och tittat på, 2 gånger och de är nonchalanta och extremt dåliga på kundbemötande. De bryr sig inte ett dugg om kunden, Hornbach som jag köpr golvet hos beklagar och erkänner att Moland inte är den bästa leverantören.
IAmNotANumber: Akta dig för Molands golv! Knarrar, sprickor, extremt mjukt golv och framförallt färg och lack skiftningar. 100kvm som Molands representanter varit hemma hos mig och tittat på, 2 gånger och de är nonchalanta och extremt dåliga på kundbemötande. De bryr sig inte ett dugg om kunden, Hornbach som jag köpr golvet hos beklagar och erkänner att Moland inte är den bästa leverantören.
TechChad: Finns det någon annan lösning än att lägga takpapp i så fall? Som går att göra själv och inte är för krångligt?
perka99: Tack för alla tips. Har bestämt mig för att lägga parkett hela vägen och sedan en plåt eller härdat glas under kaminen. Tänkte lägga platonmatta över klinkersen + oljehärdad board för att komma i nivå så att jag kan lägga parketten hela vägen. Vad tror ni om det?
Ingetora: Hantverkare har lagt in Junckers variation trägolv med bygelsystem och nu har vi en hel del springor mellan bräderna. Själv har jag aldrig sett något så taskigt golv, jag vill få det omlagt. Våra hantverkare har förklarat för oss att det måste vara fel på brädorna eftersom de satt byglarna rätt och byglarna drar inte ihop brädorna. Någon som har erfarenhet av glipande junckersgolv?