Har precis flytspacklat golvet i källaren och det är ett spackel som ska funka som slityta och som dessutom tål fukt. Jag funderar på om man behöver "försegla" ytan på något vis. Inte så det blir diffusionstätt, men något som liksom hindrar att det blir fläckar så fort man tappar eller spiller något. Kan man använda diffusionsöppen primer till detta? Eller är det epoxyfärg i max två skikt som gäller?

En sak till, det blev en del porer i golvet, antagligen för att jag primade för lite? Funderar på att flyta på ett tunt skikt ovanpå. När kan man i så fall gör det måste man då prima igen? Läste i instruktionen från Knauf att ev efterspackling görs så fort det är gångbart. Men nu har det gått ca 18h så jag kanske har missat det tidsfönstret? Det är iofs rätt kallt på golvet så torktiden förlängs nog... Men vad tror ni?

Redigerat:
S
vill du ha färg på det eller bara binda ytan?
primer är inget ytskiktsmatrial det kommer slitas bort.

"Läste i instruktionen från Knauf att ev efterspackling görs så fort det är gångbart. Men nu har det gått ca 18h så jag kanske har missat det tidsfönstret?" spackla kan du göra nu också. porer kan du få ändå

Går kanske med typ betongolja också om du vill behålla färgen ( men den kanske blir tät?)

Flytspackling nr 2 gick bra! Något mer primer blev det och det resulterade i endast någon enstaka bubbla, alltså inte i närheten av det som blev i förra vändan. Körde ca 3 mm tjocklek (spacklet ska kunna läggas från 2-15 mm) och det blev rätt så rakt. Någon enstaka svacka men det gör ingenting.

SBH: Har googlat lite mer nu och sett att det finns något som heter "dammbindare", vilket verkar vara i princip färglös silikatfärg dvs "vattenglas". Är detta ett bättre alternativ? Kommer det att binda ev lösa eller utstickande glasfibrer? Spacklet är nämligen fiberarmerat. Kan man köra först en omgång vattenglas, sedan slipa av uppstickande fibrer osv lite lätt, och därefter köra en till omgång vattenglas? Kan jag sedan övermåla detta med epoxyfärg om jag inte skulle gilla resultatet?

Nino: Betongolja låter som att det skulle kunna bli snyggt, men binder det damm osv? Kanske inte bra om det är alltför vattenfrånstötande?

Tror jag och shb tänker på samma produkt

S
innehåller för det mesta Natriummetasilikat och vatten.
slipa kan du göra, men kan ju komma upp mer fibrer.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.