Golv
hempularen: Vi har senaste dagarna varit utsatta för en reklamkampanj för bambuprodukter. Firman ifråga har registrerat sig med ett otal olika namn, och försökt sprida sitt budskap. De har vägrat följa forumets regler om reklamförbud. Verka med andra ord som ett ganska oseriöst företag.
GoForIt: Vad ska rummet användas för? Förvaring? Boende/sovrum? Betong direkt på mark är alltid kall att gå på. Även på sommaren. Beskriv mer vad du tänkt göra, så får du säkert fler svar med tips.
GoForIt: Lackar och polerar skulle jag tro. Är du säker på att det är trä? Numera finns ju även klinker med liknande utseende.
anders07: Kan ju tillägga att det kan löna sig från t.ex. Estland eller Polen om man har kontakter som kan hjälpa en lokalt.
nino: på med primer, häfta nätet mot golvspånskivan med en rutas överlapp, låt elektrikern lägga slingan, flytspackla och lägg plattor armeringen ska vara rostfri 2,5mm, det ska inte gå mer än kanske 48h mellan primer och spackel (lite olika beroende på leverantör) 30*30 då ska du ha flytspackel och en 10mm kam (om plattorna är ca 10mm tjocka, annars jäser det upp mellan fogarna) Köp
Direktörpelle: [citat] Precis, säljaren på golvgrossisten menade på att det inte finns kvar på något av Pergos laminatgolv längre.
Stenolofanders: Ang färgen: Kolla i nån äldre, inte allt för väl insvettad bastu. Asp är mycket vanligt i bastuinredningar, sittbänkar och trallar som man har hudkontakt med: det blir inte så varmt och kådar inte heller. Smörbyttor och andra matkärl gjordes av asp förr: smakar inte mycket. Enligt min erfarenhet mörknar normalt inte asp. Obehandlat kan möjligen gråna. Jag har oljat smådetaljer av
Lewdis: [citat] Det kanske inte är en så dum idé. Det är betongplatta och sedan ligger ett laminat under så fästa i laminatgolvet kanske skulle gå.
Bambugolv: Hej Bambugolv fungerar fint på vattenburen golvvärme, bästa resultatet blir om bambugolvet hel limmas mot undergolvet för då minimerar man rörelsen. Är det elektrisk golvvärme bör man lägga en golvspånskiva mellan för att fördela värmen.
anders07: Vi har bambu (massivt) från green living i fritidshuset. Har legat nu i fyra år och det finns inte en repa tror jag trots att vi haft hund och det varit välbesökt...
Bambugolv: Bambugolven idag har mycket högre kvalité än vad dom hade när dom kom på den svenska marknaden för 5-6 år sen, idag finns det bara en stor och kunnig aktör kvar på svenska marknaden och dom använder lim från Finska Dynea och lack från Svenska Bona vid tillverkningen för att säkerställa kvalitén på sina bambugolv . Första generationens bambugolv hade problem med fukten dom låg
Bambugolv: När det gäller golvvärme så bör man hel limma golvet för att minska rörelsen och så skall man vara noga med ångspärr / fuktspärr så inte golvvärmen transporterar fukt upp i golvet.
SBH: s0502y så syns inte skiten så mycket.
lejer: 2700 kr/kvm är dyrt. Jag plockade in flera offerter och många entreprenörer blåser en rakt av. Fantasipriser. Vissa ville ha upp till 6 veckor på sig och upp till 3000 kr/kvm Jag betalade 1400 kr/kvm för rivning, bortbilning av ingjutna träreglar, bortforsling, installation av Granab system med fläkt, byggplast och spånskivor med tätning. Golvet och sanering (penetrox) fixade jag själv
pelpet: Jag tror jag har huset på ett torrt ställe. I andra delen av garaget ligger det plastmatta direkt på betongen och det finns ingen fukt där under heller.
Christiank82: Tack för svar. Jag får ta och forska lite i de olika golvalternativen och även kolla syllarna. Får ta in några olika offerter och se vad det kan landa på.
Sndr: Ja, är väldigt glad att man valde ett lite dyrare golv vid första tillfället. Fick höra en del historier om folk som "lyft" golv där det inte vart lika smidigt.
Sndr: Har gått väldigt bra att lägga hälften. Som du nämnde så gäller det att vara lite försiktig just vid kanten, men har hittills inte varit några problem med att bara lagt hälften.
Emil Sjögren: Vi köpte ett hus i somras med bjälklagsbyte i hela undervåningen direkt pga röta... Vi valde (hur dum får man bli?) att lägga in ett billigt och tunt laminat golv i köket. Golvet börjar redan se risigt ut, ytan börjar bli dålig nedanför diskbänken där allt spill hamnar. Golvet är lagt på spånskivor(och foam) och och cellulosa är insprutat i bjälklaget. Nu undrar jag hur det
Herne: Golvfabrikanten säger att golvet (28mm) ska kunna ligga på bjlkl cc60. Så det kan ju knappast bli sämre med gles under tänker jag? Riktningen kan man ju lösa med att lägga kortlingar mellan kanske?
ratsit: Men det är väl inget fel på förslaget!!.. Men det var inte genomförbart i mitt fall...
simonrimshult: ok. då är det säkert där felet ligger.. om man försöker hitta en lösning då, några förslag på det eller är det bara att riva upp?
nino: Ring Kiiltos säljare i ditt område och fråga, dom brukar ha koll och dom kan hjälpa till med spacklingen ibland. Vet inte om det gäller Kiiltos säljare men andra säljare jag har haft kontakt med har kunnat hjälpa till med båda delarna
tomtend: Tack för alla svar. Som jag tyder era svar så skall det inte vara så stora hinder till att svärmor skall bli nöjd med ett sånt här golv. /Jonas
Peter2400: [citat] Bra tips, vi jämnade ut vårt golv med sand efter en mindre lyckad flytspackling, går att få en väldigt jämt och bra. Däremot har vi problem på ett mindre område att sanden läcker ner till förrådet under, antagligen är det sprickor i flytspacklet som ligger på spontat trägolv. Så att se till att sanden ligger kvar är av största vikt!
Nile88: Fick svar från forbo och det ska inte vara några problem sålänge klinkern är slät. :)
Henriettae: Tack för inputen falkn! Jag tror inte vi tappar så mycket saker, men har småbarn som kan slita en del på golvet. Vardagsrummet har idag en mycket gulnad fiskbensparkett i ek, som vi tänkte slipa om och betsa lite mörkare, och hårdvaxolja på det. De övriga rummen har golv som måste bytas (plastmatta och billig laminat). Tänkte få tag på något obehandlat trägolv och göra likadant
tank77: [citat] Nej, inte dagens moderna flytspackel men däremot som sagt på 80-talet användes kaseinhaltig flytspackel.
SBH: någon stensåpa skulle vara bra. och stensåpa blir ej halt om man gör rätt.
Dr Trä: Hmm, bra fråga. Golvvärmetillverkarna rekommenderar ofta golvgips. Det bästa är väl att lägga ett parkettgolv istället utan nån skiva. Finns det inga tofflor för hundar? :)