Hej!
Vi skall byta klinkergolv i hallen. Idag ligger klinker på golvgips som är limmad och skruvad i golvspån.

Hur skall jag göra? Vad tror ni är det bästa alternativet? Motivera gärna och
kom gärna med konkreta tips.

1) Lägga det nya klinkergovet ovanpå det gamla
2) Bryta bort klinkers och skrapa bort fix. Försöka behålla golvgipset så gott det går.
3) Bryta bort klinkers och gips men behålla golvsån.
4) Ta bort allt, ink spånskiva. Börja om på nytt från regelverket.

Tack på förhand!

Om inte höjden är något problem hade jag satsat på 1) eftersom det är minst jobb och lägst kostnad.
Vill du lägga in golvvärme så får man göra annorlunda.

Beror ju på hur det ser ut? Hur gammal är gipsskivan/golvspånet?

Om det inte var jag som lagt in spån/gips hade jag gjort om allt från grunden...

Hej!
Det lutar väl åt att alt.1 går att genomföra. Golvet (spån, gips, klinker) är 13 år gammalt.
Golvvärme tror jag att jag skippar. Hallen är ju ingen utrymme man spenderar någon tid i.

Hallen är väl ett rätt bra utrymme att ha golvvärme i. Då torkar indraget slask från skorna upp betydligt snabbare.

Alternativ 2 och 3 tror jag går bort. Anledningen är att jag själv just tagit bort ett golv med gips skruvat på golvspån och det var ett mindre h-vete att få bort eländet. Mitt gips var skruvat (inget lim) på spånet och skruvarna satt med 15 cm mellanrum, dvs skruv överallt. Nu hade jag iofs flytspackel också ovanpå gipset eftesom där låg elslingor för golvvärme men jag gissar att även med bara fix så kan man glömma att dra ur skruvarna.

Det var omöjligt att bryta loss några större bitar av gipset så det slutade med att jag fick bila bort det. När gipset väl var pulveriserat så kom nästa bekymmer, det gick inte att ösa upp gipsbitarna med skyffel pga all skruv som stack upp överallt. Det blev till att sopa-plocka-sopa-plocka... innan jag kom så långt så att jag kunde sätta tigersågen i spånet och skära upp denna i lagom bitar. (Jag hade frigolit under så att såga gick lätt när gips och flytspackel väl var borta.)

• Gilla
Carolina Burris
  • Laddar…
pelpet: det går väl utmärkt att lägga golvvärme ovanpå den gamla klinkern, fräs av ytan på gamla plattorna, prima och smältlimma elvärmen, spackla in kablen med sandblandad fix, låt torka, lägg nya plattorna och foga

Jo det har du nog rätt i. Jag tänkte mest att det skulle bli rätt mycket bygghöjd om man skulle dit med vattenburet men det finns ju 8mm vattenburet också som säkert går att lägga dit.

Hej igen!
Det lutar åt nu år alternativ 3 eller 4 dvs att ta bort klinker och gips men att behålla spånskivan. Det verkar som att gipsskivan enbart är limmad så jag antar att det blir lite lättare än om den både är limmad och skruvad.

Vad är bästa metod för att göra detta jobb tror ni?

• Gilla
jmyr
  • Laddar…
om gipsskivan är limmad med rätt sorts lim, typ S48 så kommer du inte att få bort den från spånskivan

jag skulle sprätta klinkern och sen flytspackla / handspackla och sen lägga nytt

Tack Nino. Det låter nog vettigast. Sprätta? Tolkar det som att det borde räcka med vanligt stämjärn och hammere. Eller vad tror du? Behövs en Mmejselhammare?
mvh

stämjärn och hammare kan funka, men jag skulle nog ha en lite bilmaskin med brett spett

Sen märker du nog om gipsskivan är limmad eller skruvad, är den skruvad så ta bort den med

Jepp. thnx!

Kan det fungera med en enklare mejselhammare för tryckluft tro?

Jag knackade bort klinkers i en hall med bred huggmejsel och mindre handslägga. Försökte med en mindre bilmaskin men den var för klen och det blev en jä... massa småbitar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.