15 067 läst ·
27 svar
15k läst
27 svar
Byta klinkergolv
Sida 1 av 2
Hej!
Vi skall byta klinkergolv i hallen. Idag ligger klinker på golvgips som är limmad och skruvad i golvspån.
Hur skall jag göra? Vad tror ni är det bästa alternativet? Motivera gärna och
kom gärna med konkreta tips.
1) Lägga det nya klinkergovet ovanpå det gamla
2) Bryta bort klinkers och skrapa bort fix. Försöka behålla golvgipset så gott det går.
3) Bryta bort klinkers och gips men behålla golvsån.
4) Ta bort allt, ink spånskiva. Börja om på nytt från regelverket.
Tack på förhand!
Vi skall byta klinkergolv i hallen. Idag ligger klinker på golvgips som är limmad och skruvad i golvspån.
Hur skall jag göra? Vad tror ni är det bästa alternativet? Motivera gärna och
kom gärna med konkreta tips.
1) Lägga det nya klinkergovet ovanpå det gamla
2) Bryta bort klinkers och skrapa bort fix. Försöka behålla golvgipset så gott det går.
3) Bryta bort klinkers och gips men behålla golvsån.
4) Ta bort allt, ink spånskiva. Börja om på nytt från regelverket.
Tack på förhand!
Alternativ 2 och 3 tror jag går bort. Anledningen är att jag själv just tagit bort ett golv med gips skruvat på golvspån och det var ett mindre h-vete att få bort eländet. Mitt gips var skruvat (inget lim) på spånet och skruvarna satt med 15 cm mellanrum, dvs skruv överallt. Nu hade jag iofs flytspackel också ovanpå gipset eftesom där låg elslingor för golvvärme men jag gissar att även med bara fix så kan man glömma att dra ur skruvarna.
Det var omöjligt att bryta loss några större bitar av gipset så det slutade med att jag fick bila bort det. När gipset väl var pulveriserat så kom nästa bekymmer, det gick inte att ösa upp gipsbitarna med skyffel pga all skruv som stack upp överallt. Det blev till att sopa-plocka-sopa-plocka... innan jag kom så långt så att jag kunde sätta tigersågen i spånet och skära upp denna i lagom bitar. (Jag hade frigolit under så att såga gick lätt när gips och flytspackel väl var borta.)
Det var omöjligt att bryta loss några större bitar av gipset så det slutade med att jag fick bila bort det. När gipset väl var pulveriserat så kom nästa bekymmer, det gick inte att ösa upp gipsbitarna med skyffel pga all skruv som stack upp överallt. Det blev till att sopa-plocka-sopa-plocka... innan jag kom så långt så att jag kunde sätta tigersågen i spånet och skära upp denna i lagom bitar. (Jag hade frigolit under så att såga gick lätt när gips och flytspackel väl var borta.)
pelpet: det går väl utmärkt att lägga golvvärme ovanpå den gamla klinkern, fräs av ytan på gamla plattorna, prima och smältlimma elvärmen, spackla in kablen med sandblandad fix, låt torka, lägg nya plattorna och foga
Hej igen!
Det lutar åt nu år alternativ 3 eller 4 dvs att ta bort klinker och gips men att behålla spånskivan. Det verkar som att gipsskivan enbart är limmad så jag antar att det blir lite lättare än om den både är limmad och skruvad.
Vad är bästa metod för att göra detta jobb tror ni?
Det lutar åt nu år alternativ 3 eller 4 dvs att ta bort klinker och gips men att behålla spånskivan. Det verkar som att gipsskivan enbart är limmad så jag antar att det blir lite lättare än om den både är limmad och skruvad.
Vad är bästa metod för att göra detta jobb tror ni?