Golv
huggan: Beror på hur bra lacket är såklart. Annars är såna golv riktigt känsliga. Dom brukar ha provbitar på järnhandeln. Ta något hårt och tryck med.
richardke: Men varför luta golvet alls?? Lut förstör ytan på trät och gör det mjukare/ömtåligare och svårare att hålla rent. Vitolja eller/och vitpigmenterad såpa räcker för att ge golvet ljus färg och ger ett tåligare golv.
Jannez69: Kan tillägga att det sist blir ca 4 mm vinylklick-golv ovanpå spacklet.
hempularen: Att måla på klinkers är troligen den sämsta metoden, möjligen med epoxifärg av liknande typ som används i publika källare, verkstäder osv. Att bila bort bef. klinker är inte något jättte jobb. Köp en billig borrhammare med bilningsfunktion. Hyr sedan ev en sanerfräs med dammsugare (dammar mindre än bara en slipmaskin), och fräs bort ev klinker/fix rester. Jag tror, men har ingen
KnockOnWood: [citat] Nja, det är väl den vanligaste beteckningen på all grundläggning med betongplatta "utan luft under". Även på dagens varianter med 20 - 30 - 40 cm isolering under.
panodil: På hemsidan står det att medlet verkar 1-2 mm ner i materialet. Känns väldigt tveksamt att använda det på blanka ytor.
Peter_K: Har nu läst läggningsanvisningarna till Byggelits Contilfloor och där säger man Cascol Trälim inne eller Trälim Vinter och båda är av D2 kvalitet så jag undrar varför det står D3 kvalitet i faktabladet som följde med golvet från Hornbach.
Hugo Åkerstedt: Funderade på en stripper, det är trägolv på ca 30mm tjocklek under!
Peter2400: Om man inte har eller skaffar barn och alltig går med skor inne så är det helt ok med betong. Inte skönt för fötter och leder att gå barfota på inom verkstadsindustrin reglar man ofta upp och lägger trägolv för arbetarnas skull, och dom har ändå bra arbetsskor på sig.
roland53: [citat] Ja, frågan är bara hur kostnaden för omslipning står i relation till att lägga ett nytt golv? I synnerhet om man har ett golv i de lägre prisklasserna. För min del tror jag att ett nytt golv blir billigast...om man lägger in det själv :confused:
Aahusen: Har ett lamellgolv av furu (lagt 1976 av tidigare ägare) i en hall. Undrar om någon av alla ni erfarna gamlingar kan tänkas veta vilken tillverkare det skulle kunna vara. "Plankorna är 2400 långa och 208 breda. Totala tjockleken är 22 mm, varav 4-5 mm lamellträ som ytskikt. Med tanke på husägaren som lät lägga in golvet, var det säkert en på den tiden välrenommerad tillverkare av
Gabbe1: Jag röstar på alt.2 Men du behöver nog inte flyta 25mm tjockt om du inte vill, kolla med tillverkarna av spackel och värmeslingor hur tjockt som krävs.
SAWA: Okej tack för svar. Ska få en lista på all material. Hoppas det inte är överpris!
golvlaggaren: Oh! My bad. Beställer du material själv så tar nog golvläggaren en timkostnad och den borde bli samma. Dock blir det sällan billigare att beställa material själv :)
psau: Ingen fara men som tidigare inlägg skrev har man inte behandlat ytan som man borde för att kunna måla golvet tex, Du har just nu en yta som efter slipning för att få bort gjutskinnet passar utmärkt till att flytspackla eller lägga golv på. Men att bara måla nope då borde du lagt lite mer tid på att glätta och ståla ytan. Viss sprickbildning är ofta svårt att komma från när man
huggan: Det finns massiv stavparkett och det är den bästa. Inte många hus som har kvar det så för guds skull se till att använda det fina golvet.
Flavio: Tack ska ni ha för svar. Fyllde ut med sand helt och hållet nu. För att stoppa upp så den gamla sanden höll sig kvar. Har inte löst exakt hur jag skall fästa tröskeln än men det lutar åt att fästa den i någon form av skivmaterial som får ligga ovanpå sanden i facket. Gick inte att lägga klossar i botten då botten var väldigt ojämn. mvh
HasseTeknik: OK. I mitt hus är det tvärtom ! ? Efter en byggmiss, så sattes platonmatta under delar av golvet och listerna försågs med urspårningar, så att lite luft kan komma upp från undersidan av golvet (dock varma sidan av isoleringen). Då fick jag instruktioner att det var "MYCKET VIKTIGT" att kolla så att det alltid var undertryck i huset (alltså inte bara för ev. fuktvandring genom
huggan: Vi tog bort allt löst. Drog strängar med kakelfix och putsade på det. Tre år sen. Sitter
hantverkare1: Prova med en baksmälla vid väggen men jag tror det blir svårt beroende på längden på grummet. Det är en hel del friktion du måste jobba mot.
peterwesterlund: Har nu gjort flera försök att byta bräda på flera olika sätt. Har försökt göra på mitt egna sätt en gång och har försökt göra enligt Woodlocs anvisningar, gick inte bra heller. Mitt egna sätt var att jag kapade bort fjädern och limmade och Woodlocs metod var att kapa bort låslisten och limma. Men samma problem med båda metoderna: Brädan åker upp på den långsida där den inte
thomas33: [citat] En kartongbit är bra att ha som mall. Bara att skära, så den passar i rundningen och sen rita på laminatbitarna och såga efter linjen.
bep: Går det att göra något? Kan man klaga hos firman, eller har det gått för lång tid. Ska man prata med försäkringsbolaget? Ska man inte by sig???
vik_tor: Peter2400: Jag tänker såhär. Av två anledningar: 1. Att underlaget på de 6m2 inte är _helt_ jämt även om det är ganska jämt. Och att cellplasten därför inte kommer ligga helt tätt mot underlaget vilket leder till att gjutningen ovanför cellplasten behöver armeras och vara ganska tjock för att inte riskera att knäckas 2. Cellplasten släpper inte igenom fukten lika bra upp till
warpi: Nu har jag bilat upp ett inspektionshål i golvet och nu känner jag mig inte alls säker längre på hur jag skall göra. Jag flyttar diskussionen till grund/markarbeten då det eventuellt blir ett större projekt än vad jag hittills trott. http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/249591-hjalp-hur-skall-jag-gora-med-mitt-golv-bilder-och-film.html
Björnberger: [citat] Oj, sorry det fattades visst en nolla i det inlägget...
mb77tyson: [bild] Jag har ett reglage som ser ut så här. Det är lite struligt och jag undrar om någon vet om det går att byta ut till en annan modell med fortsatt funktion på golvvärmen.
arneri68: Det finns många firmor som tillverkar och/eller säljer stavparket. Jag köpte från http://www.stombergs.se för några år sedan och då kostade ekstaven ca 500 kr/m2. Även om det tog mer tid att lägga än flytande fuskparket är resultatet bättre. Staven sitter dikt an i golvet och krympningen per stav är minimal. Jag tror att 1000 kr/m2 är lågt räknat för undergolvet måste