Byggahus.se

Parkett på 1 cm cellplast?

1. S
    Medlem Nivå 2
    Hej!
    Den tidigare ägaren av vårt hus har lagt in inte mindre än sex olika laminatgolv på bottenvåningen, det skall vara korrekt utfört (platta på mark), men det är fult och ganska kallt. Det är dessutom olika nivåer på golvhöjden i nästan alla rum. Jag vill lägga in parkett för att få det varmare och hade först tänkt låta de olika nivåerna vara kvar.
    Fick dock tipset av en golvläggare att lägga in cellplast ovanpå laminatet och därefter parkett (måste nog ha tex lumppapp mellan cellplasten och parketten). Jag fick tipset för att få varmare golv, men nu tänker jag att jag skulle kunna ha olika tjocklek på cellplasten och på så vis få samma golvhöjd överallt.
    Det jag undrar är om ngn vet huruvida 10 mm cellplast fungerar under golv? Alla andra frågor tycks gälla tjockare varianter. Att det bör vara högre klass än s80 har jag förstått, och tydligen ska det finnas i 10 mm även om jag inte lyckats hitta det ännu. För att utjämna nivåskillnader kan man såklart använda ngt annat än frigolit, men tilltalas onekligen av att det är lätthanterligt...

2. Åsa Lund
    Husägare · Nivå 14
    Har ingen aning egentligen men det känns som om cellplasten med tiden kommer att smulas sönder av belastningen och rörelserna på golvet ...

3. O
    Medlem Nivå 12
    Men varför låta allt laminat ligga kvar?
    Ut med skiten inkl det som ligger under laminatet innan du lägger nytt golv, då får du säkert samma nivå att börja ifrån på alla golven. Har aldrig riktigt förstått varför man bygger på en massa utanpå gammalt det blir ju bara problem.

4. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Jag har vanlig asfaboard (12-13 mm?) direkt på betongplattan,
    under mina golv i 14 mm Kährs klick-parkett.
    Det har blivit mycket bra.

Plastfolie mellan betong och asfaboard så klart.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 2
    Nja, men det tror jag inte. Om man väljer sådan som ska vara under golv. Fast känner mig osäker på tjockleken...

6. S
    Medlem Nivå 2
    Det var min tanke från början, det . Men det är ganska nygjort, 2011 tror jag, så det känns som att jag ändå kommer göra på ungefär samma sätt. Bortsett från laminatet då.
    Har fått för mig att nivåskillnaderna beror på hur huset satt sig, det lutar en del och grannarnas ser lika ut. Fast jag fattar iofs inte varför tidigare ägare inte åtgärdade det när nya golv lades.
    Kanske måste jag riva ut allt ändå. Suck. (Lathet är nog det främsta skälet till att lägga ovanpå det gamla).

7. S
    Medlem Nivå 2
    Ingen som vet om 10 mm cellplast fungerar under parkett? Kan ju fråga där det säljs, men har fått tvivelaktiga råd i byggvaruhus förr.

8. bonnier
    Renoverare Nivå 11
    Med fungerar menar du om det blir tillräckligt varmt? I ett tidigare hus vi hade vi kalla trägolv, där lade jag in cellpast över och ovanpå det ett nytt trägolv. Jag har för mig att det var mer än 10mm, kanske 20mm. Visst blev det bättre, men man ska inte förvänta sig underverk.

9. roland53
    Medlem Nivå 13
    Jag var i kontakt med Kährs häromdagen med ungefär samma fråga.

För att lägga cellplast under 15 mm parkett rekommenderar dom att densiteten skall vara minst 30 kg/m3 och tryckhållfastheten 150 kPa (kiloPascal).

Nu är det tydligen så att man räknar med korttidslast och långtidslast. Det framgick inte om dom avsåg att 150 kPa skulle gälla för kortidslast eller långtids och jag tänkte inte på att fråga.
    Lämpligen kan den som är på hugget dubbelkolla detta med Kährs.

Att hitta 1 cm tjocklek med de egenskaperna kan nog vara svårt.
    Sundolitt har en skiva som dom kallar MX Parkett men den finns tydligen bara i 20,30,40 osv (millimeter)

10. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Vad händer med fuktspärren ? Riskerar man att bygga in fukt i mellanlager om det t.ex. underifrån ser ut som : plast+spånskiva+plastmatta+plastfoam+"klickgolv"+ cellplast+parkett ? Jag har själv haft funderingar kring detta.

11. roland53
    Medlem Nivå 13
    Ja, om man som mitt fall skall lägga parkett i källare (som kanske i viss mån kan jämställas med oisolerad platta på mark) så är det nog lämpligt att lägga Platon matta underst (blå).- bygger 6 mm. Om man vill vara riktigt noga så lägger man Platon ventitex direkt mot betongplattan för att slippa klapperljud från platonmattan.
    Kanske överkurs när man lägger "ovan mark" men i mitt fall tänker jag sätta ventilerade kantband runt väggarna (också Platon) - ovan på detta 20 mm cellplast och därefter parkettgolv 14 eller 15 mm.
    Ventilerade sockellister blir det också....;)

• Laddar…
  12. roland53
    Medlem Nivå 13
    Det blir ju inte mer fukt bara för att du lägger ytterligare ett lager på det befintliga.
    Om du har fukt så är det ju redan stoppat av plastfolien och plastmattan.
    Om du har fukt så borde befintlig spånplatta uppvisa fuktproblem redan vid detta laget :confused:

13. AndersMalmgren
    Renoverare Nivå 21
    Om man river ut allt och gör om enligt konstens alla regler får man massor med tråkiga sura trötta gubbar på sig som inte kan förstå hur man lägger så mycket tid på några millimeter golv

14. anders07
    Medlem · Nivå 15
    Är det "platta på mark" som TS skriver så brukar det betyda att det är oisolerad platta.
    Lägger du då plast över hela golvet är det stor risk att det blir rejält blött under plasten och fukten letar sig ut mot väggarna istället... Det bör ju kontrolleras först om det finns några fuktproblem!
    Isolering invändigt kan ju också ställa till med mer problem om fuktvandringen i plattan vänds om...

Jag skulle ta bort allt gammalt, dels för att se hur det ser ut under men också för att få en enhetlig lösning.

15. S
    Medlem Nivå 2
    Tänkte på om det håller, men det borde ha med tryckhållfastheten (?) att göra, inte tjockleken. Men känner mig osäker ändå.