Golv
Mobility: Hej! Funderar på att lägga ca 70kvm valnötsparkett av märket Center från Beijer. Är det någon som har lagt detta och har erfarenhet om det är något att ha? Hittar inte speciellt mycket på nätet om detta märke.. Mvh Marcus
Roundup: Alltså, jämna av en yta på 80x80 kan du nog använda nästan vad som helst till tror jag. Jag forskade runt en hel del när jag höll på med mitt källargolv. Använd nåt cementbaserat, det funkar nog. Snyggast yta blir det nog med flytspackel, men då ska man helst ha klinker eller nåt på sen, för flytspackel är egentligen ingen slityta. Ardex, som Beijer bygg säljer, är dyrt men har
Mojito: Det är det sämsta skit man kan lägga och jag har lagt ett antal laminatgolv. La in detta ifjol och det har redan delat sig på x antal olika ställen. Inte slitstarkt som de påstår. Ikea ska ägna sig åt möbler på sin höjd. Kundservice finns inte när man ska reklamera eller hänvisa till garanti. Då slår de bara ifrån sig. Multinationellt företag :)
Martin_B: Jo, gammal tråd jag vet... :) [citat] Hahahaha, härlig berättelse. Jag förstår exakt hur du känner. Det kan vara riktigt fruktansvärt att förstärka/rikta upp gamla bjälklag, speciellt om det skall bli ett bra resultat. Man behöver inte vara gröngöling för att det skall bli ett hästjobb, det blir det ändå när man får riktiga specialare till arbetsobjekt! [citat] Ett annat tips
lma: Tack för alla svar! Trappan är skruvad i väggen så det går inte. Jag tror jag limmar dit kvartsstaven...
stbackja: Har en suterängvilla byggd -71. Köpte den för ca 9 år sedan. På båda våningarna är det ca 240 cm i takhöjd. I "källaren" är i stort sett är alla väggar av puts på det som kommer i kontakt med utsidan. I dagsläget omålat och ser inga tendenser till fuktgenomslag. Det som är över jord är klätt med skivor eller träpanel. Min fråga är dock angående golvet som är gjutet i två
AndersS: Golven blir inte hårdare oberoende av om det är betong, spånskiva, etc, under ett flytande golv, om man påstår det är det en subjektiv känsla. Har faktiskt mätt två av golven i källaren när det påstods att laminat var kallare. Ett sovrum med 14-16mm flytande trägolv och sedan i hallen laminatgolv, de hade samma temperatur och jag kunde inte känna skillnad barfota. Men vi uppfattar
newgirl: Om en hade vetat det innan... Tack för ditt svar men är enda alternativet att slipa igen och göra om? Eller slits oljan med tiden så att om t ex 2 år kunna slänga på vitolja och få det ljusare? Eller gör såpa någon skillnad?
oceanis: http://www.byggfabriken.com/sortiment/list-och-panel/foder-sockel-och-taklist/info/produkter/251-120-sockellist/ Nästan samma men lite hög men går ju att ta ner om bara profilerna upptill passar.
PeterWelzien: Då kanske jag bör lägga lumppapp under mellangolvet? För att vara säker på att det inte blir något ljud när vi går på golvet. Vilket syfte har plasten? När jag köpte parkettgolvet till ett annat rum, så sa killen i butiken att jag skulle ha underlagsfoam med plast om jag hade vattenburen golvvärme. Men förhoppningsvis så läcker inte rören (för få får jag problem, oavsett om
Forbo: Bästa tipset är nog att ta kontakt med en lösullsfirma, alternativt en PUR-skumisolerare...de kan enkelt fylla upp bjälklagsfacken uppifrån genom 2cm små hål som blir nästan osynliga när de är klara och igenpluggade. De kan också göra det underifrån om de kommer åt. Golvisolering har en tendens att sjunka ihop med tiden och göra att det blir en kall luftspalt mellan isolering och
SBH: då kanske du ska ha annan foam beror även på vad golvet du ska lägga vill ha
frosted: Brunnen ska inte bytas. Jag har bara lagt/satt kakel/klinkers på betong och gips innan och det har gått väldigt fort så jag känner mig rätt förvirrad kring vad det är som ska ta sån tid. Är det utjämningen efter att man bryter loss klinkersen? Lutningen? Vi har för övrigt valt att skippa lutningen eftersom golvet redan lutar en del. Förhoppningsvis så tar det ned tiden en del. Hade
Briljander: Tack för svar. Har läst på ännu lite mer om fuktvandring och golvvärme http://www.husvillaguiden.se/betongplatta.php http://www.viivilla.se/inredning/inredningsinspiration/inred-kallaren/ Jag tror helt enkelt att vi skippar golvvärmen och istället sätter in ett extra element. Det verkar mer riskfritt. Så som jag förstår det ska man inte ha någon fuktspärr förutom vid golvbrunn om
Fabiboben: Hej Har ett betonggolv behandlat med nuretanolja. Jag vill nu kunna flytspackla detta golv men är orolig för att primer/flytspackel samt nuretanolja är en dålig kombo. Har fått indikationer från en bygghandel att det inte ska vara några problem. Vad tror ni?
klaskarlsson: Vet inte om det finns ngt kemiskt medel som kan funka, men annars borde det gå att borsta bort med en metallborste med typ mässing (som är mjukare än stål) ? Frågan är hur repkänslig själva stenen är ? Edit hittade detta om det kan vara till hjälp: "Vax- och polishborttagning Hur får jag bort vattenfläckar från ett parkettgolv eller från vaxade möbler? Om fläcken är ytlig
vectrex: Strunta i fuktspärren. Den kommer hindra dig från att kunna limma golvspånet mot reglarna vilket i sin tur gör stor skillnad för stabiliteten/svikten/svaj i bjälklaget. Jag tror inte man i normalfallet har diffspärr i golvet i en plintgrund/krypgrund men om du absolut vill så skulle jag lägga den ovanpå golvspånet, under laminatgolvet.
Anonymiserad 152820: Kanon, jag uppskattar verkligen er hjälp! 9 smala regler är väl inte så dumt. Lite rörelse kan jag stå ut med, bara det inte blir som en stutsmatta ju
anders07: Frågar du mig så lämna bort sockel... Vi har hela vårt nedre plan med klinker golv och putsade väggar, inte någon sockel och det fungerar hur bra som helst. Varken dammsugare eller möbler, kassar, väskor har hittills orsakat något skada på vägg trots att jag fruktade för det... Ska det vara förvaringsrum så är ju frågan hur mycket det används och "kommer mot" väggarna...
smallbone: Tillägg, jag har en carport under golvet, cirka 450 mm isolering, så jag får nog ta lite plast över i alla fall
Squall Leonhart: Det blir nog valnöt då. Jag ska ändå bo där själv, inte renovera för andra. :)
KnockOnWood: [citat] Bra! Inte dansa jenka på vinden bara ;) https://www.youtube.com/watch?v=ubpEe0HIoZY
Jenski: Martenw, väldigt jämnt fördelat. dvs inte värre någonstans. och vansinningt jämnt trots allt, skulle säga att om det kommer någonstans ifrån så är det nog uppifrån!
anders07: Normalt sett så lägger man ångspärr på betong, ja... Det har väl mest att göra med kondens om betongen ändrar temperatur snabbare än golvet så att ev. kondens fastnar under plasten och inte kommer åt parketten...
huggan: Jag tror inte det kommer funkar alls. När man har el-golvvärme till trägolv så använder man inte slingor utan en folie under trägolvet för att annars sprids inte värmen.
SBH: nä då ska du ha en annan produkt http://www.finja.se/220-avjamning-fin.53220.produktinfo http://www.finja.se/240-avjamning-fin-snabb.53240.produktinfo man ska inte lita på bygghandlare
Masajäkel: Jo, nog är det överpris. Men kände jag var alldeles för osäker på vad för grejer man skulle ha och hade inte tiden att sätta mig in i det. Fläkten var såklart med i priset. Men nu vet jag att jag har alla grejer så ska sätta igång imorgon. Börja med att täta ordentligt. Känns som det är viktigast.
Kromo: [citat] Om forumet är skitnödigt vet jag inte, men det du och jag har gemensamt just nu är att du är en och jag just nu lägger en(....) skrivet från toa! Detta forum är för konsumenter och det är ej tillåtet att göra reklam men som jag skrev tidigare anser jag det bättre för alla här inne att vi vet vilket företag du har så vi kan hålla oss undan !!!