2 153 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
återvinna ett parkettgolv
http://www.blocket.se/kalmar/Stavparkettgolv_58141387.htm?ca=18&w=1
Undrar vad en totakostnad kan bli för ett vardagsrum på 30 kvadratmeter. finns det hantverkare som kan göra sånt här ?
Undrar vad en totakostnad kan bli för ett vardagsrum på 30 kvadratmeter. finns det hantverkare som kan göra sånt här ?
Produkter som diskuteras: "byggnadsvård"
Byggnadsvård för lägenheter
Renovera din lägenhet tidstypiskt
478 kr inkl moms
Läs mer
ojojojoj, omöjligt att svara på
Om golvet är slipat på sin nuvarande plats (vilket det ser ut att vara) så kan man inte räkna med att alla bitar fortfarande är lika tjocka sinsemellan. Då måste golvet efter flyttning/omläggning slipas om.
Kolla med golvläggarfirma om de gör sådana jobb och vad det kostar för demontering, montering, slipning och lackning. kring en tusenlapp per kvadrat gissar jag, kanske du kan få ROT på det? Kanske att du kan demontera (riva försiktigt) själv och minska kostnade något.
Om golvet är slipat på sin nuvarande plats (vilket det ser ut att vara) så kan man inte räkna med att alla bitar fortfarande är lika tjocka sinsemellan. Då måste golvet efter flyttning/omläggning slipas om.
Kolla med golvläggarfirma om de gör sådana jobb och vad det kostar för demontering, montering, slipning och lackning. kring en tusenlapp per kvadrat gissar jag, kanske du kan få ROT på det? Kanske att du kan demontera (riva försiktigt) själv och minska kostnade något.
Det blir med al säkerhet billigare att köpa nya stavar än att låta en firma plocka bort dom gamla, sortera och återanvända till ett golv. Du kommer som Åsa skrev inte att kunna räkna med att få behålla patinan som golvet har utan måste räkna med en omslipning vilket också sker med ett nytt.
Så jag tror inte att du tjänar något på att använda gamla och det kommer att se likadant ut om du väljer ny stav.
Så jag tror inte att du tjänar något på att använda gamla och det kommer att se likadant ut om du väljer ny stav.
Det finns många firmor som tillverkar och/eller säljer stavparket. Jag köpte från http://www.stombergs.se för några år sedan och då kostade ekstaven ca 500 kr/m2. Även om det tog mer tid att lägga än flytande fuskparket är resultatet bättre. Staven sitter dikt an i golvet och krympningen per stav är minimal.
Jag tror att 1000 kr/m2 är lågt räknat för undergolvet måste förberedas, staven skall limmas eller spikas, fris skall fräsas etc, golvet måste slipas efter läggning samt behandlas med lack eller olja.
Jag tror att 1000 kr/m2 är lågt räknat för undergolvet måste förberedas, staven skall limmas eller spikas, fris skall fräsas etc, golvet måste slipas efter läggning samt behandlas med lack eller olja.
Klicka här för att svara