Golv
ferlin75: Lukten är i princip helt borta nu när spånet/gruset är borta, känns bra. Sen visade det sig att det inte är på betongplattan det är uppreglat, det är ett betonggolv som legat under alltihop. Jag vet iofs inte om det gör någon skillnad ur "fuktsugningssynpunkt"? Klossarna som stått direkt på golvet är iaf helt opåverkade, dvs fanns inga spår av fukt i dom. Lösningen blir iaf så
asppie: [citat] Jag har faktiskt inte tagit tag i golvrenoveringen ännu. Vi satte in en radonsug i höstas som nu står och går. Efter mätperioden 3mån får vi se resultatet. Därefter kommer jag ge mig på golvet. Har dock sågat upp en inspektionshål i golvet och kikat ned med en inspektionskamera. Kan där då se att det först ligger byggplast mot betongplattan. (Ser att det finns lite
Rodkulla: Är inte säker på att jag förstår vart du lagt in nytt golv eller vad du lagt in...valnöten, är det laminat eller trägolv? Då jag är en stor motståndare till laminat; om valnöten är av trä skulle jag rösta för att slipa och måla det i heltäckande färg ex antikvitt. :-)
hulingen: Produkten verkar helt omöjlig att få tag i nu - jag letar som en besatt, det hade varit toppen för mig !
sir_daniel: Fäster listerna i väggen (där borde de fästa) och samtidigt se till att pressar ned tröskeln
Christer Bill: Tjena Har en trappa till entre dörren som har skiffer som ytbeläggning, den blir naturligtvis extremt hal nu när det tinar och fryser, det bildas en ishinna som är tokhal... Frågan är om man på något vettigt sätt kan ordna en mindre hal ytstruktur eller en gummimatta eller liknande så man slipper halka och så... tipps? /C
anders07: Problemet är att golvet är gammalt så om du byter staven, vilket inte är så knepigt, så kommer den nya staven att lysa och vara både ljusare och helt annan nyans. Alternativet är att sen slipa hela golvet och behandla det igen. Ett enklare, billigare och snabbare alternativ är som föreslaget ovan med vax. Tyvärr är det rätt dyrt med ett kit så det kan vara billigare att ta in någon
2433711: tack krypgrunden är byggd av leca. har även tänkt att blåsa ner till lite varmluft till krypgrunden iom att vi inte kommar att ha golvvärme på på bjälklaget. skulle det funka tror ni
projekt für alle: Du kan också kolla upp luftsolfångare för att få torrare.
SBH: beror ju på hur träet reagerar efter att du såpat golvet.
elpaco: [citat] Det roligaste i tråden är att TS seriöst väntar sig ett svar på under tretti minuter. Och då menar jag inte det som en pik, utan snarare som en eloge till forumet. Bra aktivitet och snabba bra svar. (Ja inte på min fråga om regling av utegolv då, men även solen skall väl ha fläckar .. :)
geck0: Ska köpa 65kvm golv och är inne på berg & bergs 1-stavig ek parkett med sortering "hjärter". Är det någon som har erfarenhet av deras golv? Jag tänker främst på hur stor deras kantfasning är. Jag gillar fasade Kanter eftersom det blir lite mer känsla i golvet, men bla. Kährs mikrofas tycker jag är för liten... Och jag hittar ingen direkt information om det för berg & berg.
Husbygge2015: Vi håller på att bygga hus och har tittat på ett plankgolv från Arredo, Nordic Floor men har inte några erfarenheter av det. Någon som har lagt det eller vet hur kvalitén är?
Xellvas: Är det inte ok med gips om man spacklar på den? Försöker klart följa normer och regelverk. Men det är inte lätt alltid. Spackla på den spårade skivan? Har inte sett den lösningen dokumenterad? Skruva plåtar prima och spackla?
MathiasS: [citat] Minförståelse är att granitkeramik är "torrpressat" och inte sågat ut stenblock.
ConnyN: Tackar för all feedback. Var förbi Hornbach idag och deras golv verkade väldigt trevligt. Säljaren sade att kvaliteten inte skilde nämnvärt från deras dyrare golv, men slitytan/lacken var tunnare. Bemötandet var kanon, jag fick två direktnummer till avdelningarna för att kunna ringa och ställa frågor och be om leveransbesked när de skulle få in det igen. Han sade även att de kunde
Fredrik Å: [citat] Platon går att ventilera mekaniskt det också.Du har ingen befintlig mekanisk frånluft som det går att koppla golvet mot?
A-Man_08: Du kan ju alltid använda dig typ detta. http://asbest-ident.se/bestall-asbestanalys.html
A-Man_08: Tag en bild och lägg in på det befintliga golvet.
e_kjellgren: Uppdatering, vi lägger frästa spånplattor på träbjälklaget som ligger på betongen. Efter läggning av slang skruvas golvgips och sen klinker. Vi har även satt kortlingar för att stabilisera upp 60cc reglarna.
Danielwa: jag undrar om nån har gammal parkett att sälja, 50 år eller äldre. Jag har försökt leta överallt på nätet men hittar inte nånstans. - Daniel
KnockOnWood: [citat] Om golvbrädorna har torkat isär så som du beskriver borde det gå att hitta var spikarna sitter. De bör vara spikade dolt i sponten, och du bör kunna se märken efter var de har drivit in dem sista biten.
rightnow: Tack! Jag tar ett par riktigt grova sopsäckar och klär in dem med.
MRAnonymus: Jag skulle inte ha något som helst problem med filttofflor hemmavid, men då det konstant (nåja, mer eller mindre) renoveras så är det för spånigt för det :) Jag har skjutit upp frågan, men ska nog ringa duri... Listen på bild fick jag dit fast den inte är gjord för nivåskillnad. Borrar jag bara fast den i golvet så blir det nog alla tiders! Får väl uppsöka någon plåtis annars.
InsidersUnited: Ta bort mattan, lägg foam under det nya golvet. Så blir det bättre för fötterna. Den plastmattan som någon la in tidigare i tråden skulle jag inte lägga(iallafall inte så ljus), den får svarta märken av skosulor. Och släpper du några hantlar på den så kommer den inte vara vacker.
Demmpa: Jag skulle prova med att ringa några av sågverken, tex Södra Timber, dom har avanserade program i deras processdatorer för att räkna ut hur mycket man kan få ut ur varje stock. Deras program/processdatorer/processutrustning är så avancerade så att den räknar ut exakt hur stocken ska ligga, systemet rullar stocken till rätt läge precis innan den börjar att sågas upp. (Jag var för
TuXy: [citat] Är flisan så pass lös att den går att lyfta bort? - Om den är det så kanske du kan ta loss den och sedan limma fast den med trälim? Trälim är brutalt bra när det gäller rent trä. - Om den bara har spruckit men ej går att ta bort helt så kanske du kan böja ut den och spruta ner lim samt torka av överflödigt? Tänk på att om du limmar så bör du även sätta limfogen i