Golv
billyby: Den enda lösningen som jag kan se är att kapa lite av undersidan dörren och korta ned spanjoletten. Själva haken som spanjoletten sitter i är gängad och den kan du skruva ut med en tång. Gör sedan ett nytt hål och spackla i den gamla. Har en polare som gjorde det i sin lägenhet som hade liknande spanjolettbalkongdörr som dig.
teddelinski: Hej, tack för svar, och nu skrämde du upp mig rejält! Och hur gör jag det i så fall? Har ingen aning om vilket sorts klister mattan är fäst mot golvet med (om det ens är klister men det antar jag)
myrstack: Då är det ju arbetsbart att jobba undertill även om det givetvis inte kommer vara bekvämt. Skulle alla gånger undersökt om det varit möjligt att justera plinten då men det första borde vara att kolla hur nivåerna diffar över samtliga plintar innan man gör något jobb
Grubblan: jag vill ta bort plattorna helt alltså i hallen som inte är så stor ,och försöka rädda det gamla golvet. Jag åker ju givetvis på att slipa och behandla det sen. Arbetet måste gå hyffsat snabbt då det är en entré hall. Har 2 barn..... Slipkloss / träslip kanske funkar fint med grovt papper P80 eller mindre
anders11: Hej! Vi håller på att bygga ett hus och snart skall plattan gjutas. Vi skall ha vattenburen golvvärme i plattan och vill ha betonggolv i alla allmänna utrymmen i huset. Behöver vi tänka på något särskilt redan då vi gjuter plattan för att ev underlätta när vi sedan skall få till betonggolvet? MVH /Anders
Raggero: Har precis påbörjat renoveringen av ett rum i 50 tals hus. Rummet skall inredas som tv-rum/sovrum och skall ha golvvärme. Har bilat upp den gamla plattan och hade tänkt göra enligt följande. Schakta ca 25 cm under grundsula, sedan fiberduk, avjämning med makadam dubbla lager isodrän 95 kpa ( hårdare än normalt)med förskjutna skarvar så jag kommer upp i nivå med sulan samt avsluta med
KnockOnWood: [citat] Vi använder el för all energi/värme. Med undantag för att vi eldar i kaminen kalla vinterkvällar. Men det går åt mindre än en m3 stjälpt björkved per år. Vår totala elförbrukning är beräknat till 5068 kWh för år 2015, förra året förbrukade vi 5207 kWh. Detta inkluderar varmvatten, värmepump och allt annat. (Inkl. elstängsel för 4 HA betesmark :) )
PCLarsson: https://www.festool.se/Service/Documents/Applikationer/Applikation-527_Byte_av_stavdelar_parkett_med_limfria_f%C3%B6rbindningar_sve.pdf
Peter2400: Eller köp en ny list på B-tema för 60-100:- Då följer det oftast mef skruv.
SBH: [citat] bara välja rätt blad, stadig på hand så löser det sig
tank77: Kan vara ett rent helvete att få upp klinker som är limmat med epoxyfix direkt på golvspån. Tog typ en timme att få dän en platta på 45x45 cm eftersom man bara fick bort små flisor i taget och ibland följde bitar av spånskivan med också:mad: I detta fall var det 5-6 plattor som skulle bytas, gav upp efter två stycken:p
osociala jävel: Äsch, det är väl ingen fara. Bara att flytspackla på det där så blir det bra :)
kenzi: Köp inte marmoleum klick om du inte har ett absolut torrt rum med ett absolut plant undergolv. Risk för glipor då sponten inte har förmågan att hålla ihop plattorna till ett flytande golv
1337: Ett par mm (även många mm) tar man lätt med en slipmaskin. T. ex. en kantmaskin med 36-kornigt papper. På fråga 2 hade jag kört så tunt som möjligt, helst grålumppapp för att eliminera risken för svikt.
Åsa Lund: Ta sig till en kakelfirma och kolla (jag är utomlands och har ingen info här)
johel572: Normalt sågar du av smygen i lämplig höjd för golvet, lägger golvet en bit ut och sedan skjuter in ändra fram till tröskeln (där blir det oftast en list om man inte kan ta bort tröskeln och såga ett spår). Jag håller med dig att det blir helt klart snyggast utan golvlist i dessa öppningar.
Carla: Då får det bli klinker det blir mycket billigare om man gör jobbet själv. Synd för det var snyggt
memike: [citat] Ok. Det va vad de sa dör med men man vill ju alltid dubbelkolla. Finns det någon rekomendation på vilken tjocklek man ska ha på underlags foamen? Hur gör man om man har en liten buktning uppåt på något ställe på det gamla trägolvet? Funkar en elhyvel till detta?
Jabba88: Vet att detta inte är någon vidare bra konstruktion men jag undrar om lägger distanser under trät 1cm eller så funkar detta? hur fäster jag då lättast isoleringen så den inte hänger ner sig med tiden? detta är ett litet varmrum i befintlig verkstad
Arne999: Hur löste du detta? har liknande problem 4 golvbjälkar som är rötangripna mot källar väggen (som går in i källarmuren). Funderar på att bila upp ett hål brevid befintlig bjälke och stoppa in en ny golvregel.
Tohmas: För att avsluta tråden... Tydligen drog man värmeledningarna ovanpå betongvalvet, fyllde upp med koksaska och andra slaggprodukter för att jämna av, och gjöt betong ovanpå. Har bokat boken till mitt bibliotek. Mvh Tohmas
Tohmas: För att avsluta tråden... Vi bestämde oss för att lägga ett flytande klickgolv som vi kommer att slipa och olja tillsammans med fiskbensparketten. En mjuk eklist emellan Som också oljas samtidigt. Ingen fukt i plattan. Kommer behöva justera ner några mm på ett par ställen. Där det var 3 mm låg golvspackel som lossnade lätt. Bild kommer om några veckor...
hempularen: Slinga får du väl ner. men utan isolering blir det ju inte så bra. Framförallt så blir det hög elförbrukning.
Bödde: Då får du ha det tätare än cc 60, jag skulle nog kört cc 30. Det är större skillnad än man tror om man jämför 28 ovh 20 mm.
KnockOnWood: Det var långt bort! Annars kunde jag köpt ett par paket åt dig i morgon när jag åker förbi vårt Jula :) Synd att de inte har E-handel/postorder! Jag har för mig att jag såg samma golv på Rusta härom dagen, men kan minnas fel. På nätet har de i alla fall bara plastplattor.
MathiasS: Då skulle jag lägga plasten på marken istället, där gör den nog mest nytta..... Vill man ha en motsvarighet till plasten kan du ju köra med primer på gipsen (Vilket du ändå ska göra). Inte lika tät som plast men antagligen gott och väl tillräcklig.