Byggahus.se

Funderingar angående vetilerat golv.

1. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Jag sitter och funderar på detta med ventilerade golv.
    Om man drar ner inomhusluft mot en betongplatta som kan antas vara sval, faller det inte ut fukt mot betongen då? Eller blir temperaturskillnaden inte så stor att daggpunkten passeras?

2. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    Det gäller väl att ha undertryck i huset, så att inomhusluften inte går ner under golvet?

3. Fotografen
    Verktygstokig · Nivå 18
    Ventilerade golv brukar utföras som så att en liten fläkt drar ner inomhusluft under golvet för att sedan förpassa denna ut ur huset, det är därför jag undrar.

4. HasseTeknik
    Medlem · Nivå 15
    OK. I mitt hus är det tvärtom ! ? Efter en byggmiss, så sattes platonmatta under delar av golvet och listerna försågs med urspårningar, så att lite luft kan komma upp från undersidan av golvet (dock varma sidan av isoleringen). Då fick jag instruktioner att det var "MYCKET VIKTIGT" att kolla så att det alltid var undertryck i huset (alltså inte bara för ev. fuktvandring genom väggarna).
    Före: Platta på mark med sandutjämning, cellplast , plast, golvspånskiva, trägolv.
    Efter : Platta på mark med sandutjämning, cellplast , plast, Platonmatta , golvspånskiva, trägolv,lister med uttag.