2 433 läst ·
6 svar
2k läst
6 svar
"Varmt" plastgolv på platta på mark
Hej,
Jag har ett lättbetonghus där jag skall göra om ett rum på första plan. På golvet har jag nu bara betong platta på mark och väggarna är gjorda av lättbetong. Eftersom jag vill ha ett "varmt" golv funderar jag nu på följande:
1. Tätskikt: Platon Stop Original eller Icopal Fonda Special
2. Isolering: 20mm cellplast (Sundolitt MX Parkett S200MX)
3. Stabilisering: 4mm Plastglas/plexiglas (http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/)
4. Ljuddämpning: Foam
5. Plastmatta
Och nu har jag följande frågor
1. Eftersom detta är en mycket tät konstruktion, kan plattan på mark bli för fuktig?
2. Skall man kapa en skåra i betongen längs väggarna för att motverka att fukt sprider sig från golvet i detta rum till andra delar av plattan i huset?
3. Fungerar det att använda plastglas som stabilisering ovan isoleringen? Kan inte se på nätet att någon annan har provat detta.
Tack på förhand
Jag har ett lättbetonghus där jag skall göra om ett rum på första plan. På golvet har jag nu bara betong platta på mark och väggarna är gjorda av lättbetong. Eftersom jag vill ha ett "varmt" golv funderar jag nu på följande:
1. Tätskikt: Platon Stop Original eller Icopal Fonda Special
2. Isolering: 20mm cellplast (Sundolitt MX Parkett S200MX)
3. Stabilisering: 4mm Plastglas/plexiglas (http://biltema.se/sv/Bygg/Ovrigt/Plastglas-26207/)
4. Ljuddämpning: Foam
5. Plastmatta
Och nu har jag följande frågor
1. Eftersom detta är en mycket tät konstruktion, kan plattan på mark bli för fuktig?
2. Skall man kapa en skåra i betongen längs väggarna för att motverka att fukt sprider sig från golvet i detta rum till andra delar av plattan i huset?
3. Fungerar det att använda plastglas som stabilisering ovan isoleringen? Kan inte se på nätet att någon annan har provat detta.
Tack på förhand
Redigerat:
Skippa nr 3 "plastglas" = plexiglas, acryl. Bara dyrt och onödigt.
Sen blir det vääääldigt tät konstruktion som du säger. Varför inte bara platonmatta+Golvspån/minerit(?) Alt Nivell
Med vänlig hälsning, fremax
Sen blir det vääääldigt tät konstruktion som du säger. Varför inte bara platonmatta+Golvspån/minerit(?) Alt Nivell
Med vänlig hälsning, fremax
Hej, tack för snabbt svar!fremax skrev:
Eftersom jag vill ha plastgolv så vill jag inte ha något organiskt material mellan detta och tätskiktet. Kan vara så att plexiglas inte behövs, dock verkar det som att sundolit rekommenderar att ha något stabiliserande om man lägger golv som är tunnare än 14mm trä, t.ex. plastmatta.
Jag hade bilat bort plattan och gjutit med EPS sedan flytspackel och matta på det. (Blir inte varmt men bättre än inget alls)
Alt 2 Orkar du gräva ur ordentligt så lägger du ner 10-30cm isolering för att sedan gjuta, flytspackel och matta.
Alt 2 Orkar du gräva ur ordentligt så lägger du ner 10-30cm isolering för att sedan gjuta, flytspackel och matta.
Man kan ju kapa golvet något halvmeter från väggen och bila bort detta och gjuta nytt tillsammans med plast, detta är dock ett rejält mycket större projekt än det jag hade tänkt mig.Luddis_1 skrev:
Idag hittade jag dock ett tänkbart alternativ till plastglas (stabiliseringsskiktet). Fibercement skiva från Byggmax, den verkar nästan helt oorganisk, låg bygghöjd och klart billigare. Som ljuddämpning funderar jag på att använda markduk som är helt fuktokänslig.
Nu har jag vritt och vänt på det hela och kommit fram till att det nog blir följande uppbyggnad istället
1. Markduk 9,97 kr/m^2
2. Fuktisolermatta 26,45 kr/m^2
3. cellplast XPS300 79,95 kr/m^2
4. Laminat 79,95 kr/m^2
Alla grejerna hittar man på Byggmax
Det kommer innebära att jag får höja dörren med 3-4 cm men det är de värt
Och tycker man det blir för kallt, så kan man fräsa in spår i cellplasten och lägga in värmeslingor.
Anledningen till varför jag gav upp plastgolvet var för att det då alltid blev två täta skikt och organiskt material imellan (fibercementskiva går ej att fasa och plexiglas är svindyrt). Mer ekonomiskt är då att köpa laminat och kanske köpa några extra skivor om olyckan är framme som man kan byta med.
Funderar dock fortfarande på om man inte skall skära skåra längs väggarna och isolera mot angränsande golv så att man inte pumpar upp massa fukt via detta golv nu mera kalla golv?
Någon som förstår hur jag menar?
1. Markduk 9,97 kr/m^2
2. Fuktisolermatta 26,45 kr/m^2
3. cellplast XPS300 79,95 kr/m^2
4. Laminat 79,95 kr/m^2
Alla grejerna hittar man på Byggmax
Anledningen till varför jag gav upp plastgolvet var för att det då alltid blev två täta skikt och organiskt material imellan (fibercementskiva går ej att fasa och plexiglas är svindyrt). Mer ekonomiskt är då att köpa laminat och kanske köpa några extra skivor om olyckan är framme som man kan byta med.
Funderar dock fortfarande på om man inte skall skära skåra längs väggarna och isolera mot angränsande golv så att man inte pumpar upp massa fukt via detta golv nu mera kalla golv?
Någon som förstår hur jag menar?
Produkter som diskuteras: "värmeslingor"
Termiska avfuktare
En termisk avfuktare använder en värmeslinga för att värma luften och sänka den relativa fuktnivån i luften. Varmare luft kan bära mer fukt än kall luft och det är först över 60% relativ fuktighet det börjar bli risk för
Läs mer
Nu har jag bilat upp ett inspektionshål i golvet och nu känner jag mig inte alls säker längre på hur jag skall göra.
Jag flyttar diskussionen till grund/markarbeten då det eventuellt blir ett större projekt än vad jag hittills trott.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/249591-hjalp-hur-skall-jag-gora-med-mitt-golv-bilder-och-film.html
Jag flyttar diskussionen till grund/markarbeten då det eventuellt blir ett större projekt än vad jag hittills trott.
http://www.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/249591-hjalp-hur-skall-jag-gora-med-mitt-golv-bilder-och-film.html
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden