Byggahus.se

laminat på laminat?

1. J
    Medlem Nivå 6
    här kommer en liten fundering. jag ska lägga ett nytt laminatgolv i min lägenhet då det som ligger just nu inte är i min smak och börjar bli slitet. men nu är det så att jag har byggt upp en vägg som är fäst i golvet, genom det golv som ligger nu och kommer därmed ha ganska svårt att ta bort det golvet som ligger på plats. men är det möjligt att lägga ett nytt laminatgolv på ett gammalt? hade underlättat rätt mycket om det gick eftersom jag inte vet hur jag ska lösa det på ngt annat sätt.. att det bygger några mm på höjden gör mig inget.
    tacksam för svar!

2. gizmo007
    Medlem Nivå 5
    Ta en multicutter och kapa det gamla laminatgolvet jäms med den nya väggen och lägg sedan det nya golvet.

• Laddar…
  3. Alfredo
    Besserwisser · Nivå 19
    Ja det fungerar men var beredd på att det tar en bra stund om det är några meter vägg.

4. J
    Medlem · Nivå 11
    Enklast med ett sådan halvcirkelformat blad istället för "insticks"bladen när man ska följa något en längre bit.
    Sen vid början o slut får man kapa av med de raka (som jag kallar för insticksblad) eftersom man inte kommer in i vägg-vägg-golv vinkeln med de halvcirkelformade bladen.

5. J
    Medlem Nivå 6
    av vilken anledning ska kan man inte lägga laminatgolv på befintligt?

6. G
    Medlem Nivå 4
    Är ingen expert men jag ser inga större nackdelar, förutom bygghöjden och behovet av ev nivålist/tröskel. Så länge det befintliga golvet är stabilt o så.

7. J
    Medlem Nivå 6
    det är stabilt och slätt och skulle som sagt underlätta rätt mkt att slippa ta bort det. att bygga 1 cm på höjden gör mig inte så mycket, så länge det inte kan orsaka större problem.

8. hsd
    Medlem · Nivå 12
    Det går om inte höjden stör

9. golvlaggaren
    Verktygstokig Nivå 5
    Inga problem att lägga ovanpå :)