12 943 läst ·
19 svar
13k läst
19 svar
Parkett på 1 cm cellplast?
Ok, har också sett korttids- resp. långtidslaster, men infon jag hittat har bara rört S80, S200 osv och jag har trott att den infon räcker. S80 verkar tex för dålig för golv. Ska kanske kolla med Kährs ändå, tack!roland53 skrev:Jag var i kontakt med Kährs häromdagen med ungefär samma fråga.
För att lägga cellplast under 15 mm parkett rekommenderar dom att densiteten skall vara minst 30 kg/m3 och tryckhållfastheten 150 kPa (kiloPascal).
Nu är det tydligen så att man räknar med korttidslast och långtidslast. Det framgick inte om dom avsåg att 150 kPa skulle gälla för kortidslast eller långtids och jag tänkte inte på att fråga.
Lämpligen kan den som är på hugget dubbelkolla detta med Kährs.
Att hitta 1 cm tjocklek med de egenskaperna kan nog vara svårt.
Sundolitt har en skiva som dom kallar MX Parkett men den finns tydligen bara i 20,30,40 osv (millimeter)
Ja, så tänker jag också. Eller framförallt sa golvläggaren så till mig. Någon fukt ska det inte vara för tillfället, hoppas slippa det!roland53 skrev:
Inplastning av platta på mark har jag också läst ska kunna leda till detta, men av vad jag läst nu verkar folk ändå göra så med lyckat resultat?anders07 skrev:Är det "platta på mark" som TS skriver så brukar det betyda att det är oisolerad platta.
Lägger du då plast över hela golvet är det stor risk att det blir rejält blött under plasten och fukten letar sig ut mot väggarna istället... Det bör ju kontrolleras först om det finns några fuktproblem!
Isolering invändigt kan ju också ställa till med mer problem om fuktvandringen i plattan vänds om...
Jag skulle ta bort allt gammalt, dels för att se hur det ser ut under men också för att få en enhetlig lösning.
Fukttestat är det vid två tillfällen och allt är ok. Det är iofs isolerat under plattan, men ganska tunt.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Klicka här för att svara