Skall nu lägga parkett i det blivande barnrummet. Vill gärna att det skall tåla iaf lite omild behandling då det säkerligen kommer kastas ett och annat av den lille parveln.

Finns det olika hårdheter beroende på vilket märke man väljer? Ek hade jag gärna haft men undrar om det skiljer mellan de olika märkena eller att det ligger mer i träslaget mer än märket?

Någon som har erfarenhet av parkettgolv i barnrum?

Jag har vanlig ekparkett i bägge barnens rum, visst slits det men jag räknar med att byta eller slipa sen. Vägrar all form av laminat som många tycker är så praktiskt.

Jag har alltid fått höra att panga-panga är det tåligaste... men jag vet inte...

Det är nog huvudsakligen beroende på träslag, inte fabrikat.

Ek är ju klassiskt, och hårt, men det finns hårdare. Det finns hårdhetstabeller för träslag, men jag vet tyvärr inte var man snabbt och enkelt hittar dem.

Dock lite lömskt då det finns olika sorter av samma träslag, t ex lönn, där jag någon gång såg en tabell där en viss sorts lönn var mjukare än ek medan en annan var hårdare. Ganska stora skillnader dessutom.

Ja, Ek tror jag ligger någonstans i mitten på hårdhetstabellen. Jag sökte och hittade en sådan tabell igår.

Ask är ett av de hårdaste om man inte går in på tropiska träslag. Ek blir hårdare med tiden det åldras.

Ask är hårt, men ek är nog mer valuta för pengarna.
Bara att slipa när barnen blivit äldre :)

Sök på Brinell-, Vickers- eller Rockwellskalan så får du fram det

Tack för alla tips. Det blev ett Ekgolv via byggmax. Det hade olika hårdhetskalor på golven så man lätt kunde jämföra. I värsta fall får man slipa om. Det lär vara enklare än att dressera barnet :)

P
Redigerat:
Ytbehandlingen är minst lika viktig som själva träslaget. Högblank polyuretanlack ger bäst skydd.

Inget står emot en legokloss på kant. Räkna med att slipa om om 18 år. Hoppas att det finns tillräckligt med slipmån i parketten.

Thomas_Blekinge skrev:
Inget står emot en legokloss på kant. Räkna med att slipa om om 18 år. Hoppas att det finns tillräckligt med slipmån i parketten.
Ja, frågan är bara hur kostnaden för omslipning står i relation till att lägga ett nytt golv?
I synnerhet om man har ett golv i de lägre prisklasserna.

För min del tror jag att ett nytt golv blir billigast...om man lägger in det själv :confused:

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.