Golv
TuXy: [citat] Är flisan så pass lös att den går att lyfta bort? - Om den är det så kanske du kan ta loss den och sedan limma fast den med trälim? Trälim är brutalt bra när det gäller rent trä. - Om den bara har spruckit men ej går att ta bort helt så kanske du kan böja ut den och spruta ner lim samt torka av överflödigt? Tänk på att om du limmar så bör du även sätta limfogen i
Jollwo: Bilden med mina fötter ger ju en bra före och efter-bild.
Jonazz: Min metod att markera ut den största biten först och den minsta sist, för att sedan lägga dem i omvänd ordning med den minsta underst, fungerade utmärkt. Tejpning verkar inte behövas, tack ändå för inlägget, oceanis!
DarrenB: Jag hade slipat golvet innan för jag hade tänkt och strunta i fog men sen bestämde vi ändå för att köra. Jag har inget emot att fogen hamnar i jämnläge med golvet. Nu har jag tejpat så att det bara blir en smal strimma fog utanför fogen då man strukit med spackeln. Det blir sedan lätt att slipa bort uppstickande fog.
Hoppehare: Låter som en plan. Kör på slipa spåret. Kollar vad jag kan få för användbar information från uthyraren.
Roundup: Laminat tål hundklor, kan vara värt att tänka på för hundägare.
hassbax: Hej! Jag har tänkt att lägga plastmatta typ vinyl på trallgolv ute i altan :thumbup::thumbdown:. Altanen är inglasad men kommer kall luft ifrån golvet som är trallgolv. Materialet som jag vill använda är t.ex 1- åldersbeständig plast först för att spärra fukt och kondens 2- Oljehärdad Board för att jämna ut golvet 3- vinylmatta Nu undrar jag att är det ok att göra på det här
KnockOnWood: Det duger inte till golv om brädorna inte är spontade, så golvet håller ihop. Varje bräda kommer ju att fjädra för sig när ni går omkring. Hur tjocka är golvbrädorna förresten, och hur långt är det mellan golvreglarna? Varför inte lägga ett billigt laminatgolv på tvärs över brädorna. Det kan bli snyggt och ge ett bra golv att gå på. Så får ni lite tid att fundera på vad
andersmc: Välkommen till forumet! Vad var det du ville veta om golven? Det är svårt att veta om de passar, när vi inte vet hur resten av huset ser ut. Eller om de ens är lämpliga.
Stefan N: Eller ta en sänksåg och kör av 12mm längs kanten så ventilationen fungerar igen.
Emelie Karlsson: Vi håller på att bygga fotostudio i en ladugård och funderar på hur vi ska göra med just studiodelen nu. Jag vill ha en cykloramavägg och hur den byggs har jag hyffsad koll på. Själva väggen byggs i gips och golvet med golvspån, böjen i någon böjbar skiva. Problemet är bara hur man ska gå till väga när det väl är på plats. inser ju att jag kommer få spackla o slipa till
smiler: Hyr en betonghandslip å dammsugare... Fixat på ett naffs.
Kerstin Järnström: Vi har just rengjort våra klinkerfogar med en ångtvätt. Gick före med en flaska med pip och blötte med klorinlösning, som vi lät verka ca en halv timme. Golvet är som nytt efter sluttorkning med en vanlig mopp.
Korvgubbe: Nu verkar det ju ha löst sig, men spikjagare är det namn jag har fått lära mig.
smiler: Testa skruva golvet, funkar inte de så är förmodligen knarret längre ner i konstruktionen. Iaf med min erfarenhet. Lämna "skummet" på golvet å hoppa över foamen.
smiler: Kör golvspackel typ weber 4040... Men så lite fixar du me fixet :)
gaia: sök på slipning av betong så kan du se vilken snygg yta man kan få som slutresultat .... och utan fogar! Behandla slutligen med medel som andas så som man skall göra i en källare. gaia
Solvskaftet: Lut + såpa är nog det som gäller om du vill att det ska bli som på bilderna. Dock blir det inte silvergrått på en gång utan med tiden efter ett antal såpaskurningar. Mitt förslag skulle nog vara någon form av hårdvaxolja om det bara är den lilla ytan på bilden.
anders07: Då har du ju bättre förutsättnignar, ja... Jag skulle ändå kolla med genomskinligt plast några daga för att se om (hur mycket) kondens som bildas. Om det har legat plastmatta så borde du redan ha sett problem på väggarna om det skulle komma mycket fukt genom så det borde ju vara rätt lugnt men man behöver alltid vara försiktig med källarutrymmen och platta på mark i kombination
AndersMalmgren: På 20 talat var det ju Linolummattor som gällde i det fina rummet, men mot 30 talet gick man över mot fiskben
Fredrik Å: Tja mögel luktar just mögel. En väldigt speciell och stickande doft. Gör som mig och glöm en blöt handduk i en väska i en vecka så har du en referens :-S
KarlssonFredrik: Citerar: "Rena” (rektangulära) ytor kan normalt beläggas i en sammanhängande yta upp till 250 m. Vid mer komplicerade ytor, t.ex. rum i fi l med dörröppning eller valv, planlösningar där fl era rum hänger samman eller korridorer med rum på bägge sidor kan dock golvet ”hänga upp sig” vid betydligt mindre ytor än vad som angivits ovan. I sådana fall rekommenderas att
mackan900: Egentligen ser jag inget problem med det, men det knarrar rätt bra om golvet. Trodde det var det billiga laminatgolvet som gjorde det, men så var inte fallet. Fast det beror nog mer på avsaknad eller för lite lim skulle jag tro. Och ska jag ta bort alla skivor så kan jag nog lika gärna lägga de åt rätt håll.
Linska: Jag hade satsat på linoleumplattor istf. laminat.
smiler: Ta me dej vägg å golv i samma svep så långt du orkar. Så slipper du söla på de redan fogade sen. Sen bara fortsätta när orken kommer tillbaka :)
Thess1234: Igår oljade vi vårt köksbord som är i trä, det kom en del olja på golvet. Detta har vi försökt ta bort med diverse såpor, det har efterlämnat en fläck som ej går bort!! Vårt golv är laminatgolv. Någon som vet vad man kan använda sig av????? På Bauhaus sa dem att man skulle köpa färgborttagningsmedel alternativ Wipes. Tacksam hjälp!!
Arne999: Jag tänte slipa upp ett gammalt trägolv I mitt hus, 35-40kvm. Golvet är fernissat skulle jag tro, ganska ojämt och på visa ställen rejäla jack som inte kommer gå att slipa ner till. Slipade nyligen sovrummet som hade samma ytbehandlig vilket tog mig 10-12h.... 20kvm... pappret kläggade igen hela tiden... Frågan är nu om det är rimligt att slipa ner detta med en mindre "hobby" maskin