P
Anonymiserad 134940: Ja, det är definitivt 50mm betong under denna plastmatta. Så flytspackel är då kanske en bra tanke.
2 svar · 4,7k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Kanske vi skulle börja lägga golv på bubbelfolie? Härlig känsla att gå på, som ett båtdäck ungefär. Tänk om man blir sjösjuk hemma i vardagsrummet :wow: OBS: Söndagstrams :p
3 svar · 9,4k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Min golvläggare tog 430 kronor ex moms kvadraten för slipning och behandling. Exklusive material
10 svar · 2,8k läst
·
M
mcicke: Hej Alla, Ska lägga klinker framför vår öppna spis. Klinkern ska lägga mot betonggolv i källare. Plattorna är 30*60 alternativ att jag får kapa dem några cm. Ytan som ska läggas är ungefär 800*1500 mm. Ska jag använda flytfix för detta eller finns det något alternativ? Mvh Mikael
0 svar · 1,0k läst
A
apetina: okej, tack. Litar på er. Hoppas det slutar knastra också när sommaren är över sen.
6 svar · 9,9k läst
·
J
Jonasca: Kollade upp knauf danos, men hittade ingen data om hur mkt lösningen dämpar. Vet du?
9 svar · 6,4k läst
O
olof63: Har ett götene från 1997, funkar fint men jag tror konstruktören var lite snål med syllar när han ritade krypgrunden, det är 4 meter på vissa ställen i golvbjälklaget mellan murstockarna som reglarna vilar på. Nu har jag monterat på en tvärgående bärlina i limträ underifrån på nya plintar i krypgrunden och det är en helt annan känsla! Trodde aldrig det skulle göra så mycket
0 svar · 2,0k läst
Stl
Stl: Tack! "Holländsk parkett" var de ord jag behövde för att komma vidare. Uppenbarligen tillverkas liknande golv i en hel del varianter.
2 svar · 1,4k läst
·
arneri68
arneri68: Håller med KoW. Sikta på att ha bästa möjliga förutsättningar så har du lite marginal för eventuella fel senare under bygget.
2 svar · 4,3k läst
M
MagicFingers: kompostströ?
18 svar · 4,6k läst
slaskman
slaskman: Kan man regla upp ett golv på blå platonmatta ? Har betong under och risk för viss fuktvandring men är mattan tillräckligt stabila att ställa reglar på ?
0 svar · 2,4k läst
pelpet
pelpet: Om du inte vill ta tag i golvprojektet nu lägg en ny plastmatta flytande på den gamla plastmattan. Lägg dubbelt där väggarna varit. Det borde räcka med lite vanlig golvtejp för att hålla den på plats. Du kan sätta kvartsstav på de befintliga listerna för att hålla den nya mattan på plats utan att du behöver mecka med de befintliga listerna. Mellan den gamla och den nya mattan
8 svar · 3,4k läst
·
N
Ninkenonken: Om det bara är ett tunt lager så är ABS slipen smidig och enkel, diamant, slipstenar eller tom skivor med sandpapper funkar till den
6 svar · 4,4k läst
O
olotor: I vår hall ligger klinker direkt på spånskivan. Jag tror att de är fästa i en gummimassa som var vanlig som tätskikt vid den tidpunkten (i början på -80 talet). Hittills har ingen platta (klassiska Höganäsklinker) spruckit. Det som hänt är att fogen släppt vid några tillfällen men det har varit en baggis att fixa. Nuförtiden kanske det finns någon variant av flexfog?
15 svar · 43,4k läst
M
myrstack: Vad för slags parkett ska läggas ovanpå? Lamell? Stav? I och med att du har ett bärande undergolv borde 12mm räcka men ska du tex spika stavparkett går spå bort. Vid lamellparkett funkar spån 2) inget alls skulle jag säga, speciellt inte i och med att nästa fråga antyder att du överväger att limma skivorna 3) bäst åtgärdar du undergolvet med slipning/hyvling så att
2 svar · 15,3k läst
roland53
roland53: Är det någon som vet om det finns någon bygghandlare i Skåne som lagerför denna isolering? Eller möjligen någon e-handlare som säljer? De som jag kontaktat har inte i lager men kan ta hem. I.o.m att jag behöver en mindre mängd så blir fraktkostnaderna orimligt dyra i.f.h.t materialkostnaden.
0 svar · 3,7k läst
arneri68
arneri68: [citat] Vi måste komma ihåg att skurgolven var vanligast i kök där det arbetades mycket och vedspisen brann nästan hela dagen. Jag har hört att köksgolven skurades ofta, typ varje vecka. Eldstaden i ett hus med torpargrund står i backen och vid ihållande eldande torkas luften i torpargrunden upp och torkar golvet även underifrån. Golven saknade isolering vilket gjorde att
9 svar · 8,6k läst
·
B
b8q: Det blir iaf inga diskussioner om man ska lägga ådringen som sur eller glad gubbe... Men ska man ha rot- eller kronsida uppåt? ;-)
3 svar · 2,0k läst
·
messijah
messijah: Golvlister har jag runt hela rummet och det ser kanon ut. Däremot tänker jag på den listen som man trampar på när man går in genom dörren, det är den som kanske skulle behöva vara längre? Alltså tröskeln.
3 svar · 1,7k läst
AndersMalmgren
AndersMalmgren: Fick OK från golvläggaren så körde på. Bauhaus masonit har lite att önska i kvalitet [bild]
3 svar · 5,2k läst
·
V
veronicahanna: Hej! Har haft in hantverkare som har slipat ett furugolv som sedan har lackats i två omgångar med halvblank lack. Men golvet känns fortfarande ganska "strävt" och inte alls så slätt och blankt (eller ja, så blankt som halvblankt blir) som jag tänkt mig. Känns lite som att man inte vill gå på det utan strumpor om ni förstår vad jag menar, känns snarare som att det är mer obehandlat
0 svar · 2,2k läst
M
Magnus Ottosson: Hej, Jag har renoverat lite i köket och byter egentligen allt. Jag ska lägga in parkettgolv från Rappgo. Från tillverkaren har jag fått instruktioner om att lägga åldersbeständig plats + grålumpapp + golv då jag har betongplatta med ingjuten golvvärme. Tillverkaren har sagt till mig att inte lägga golv under köksskåpen då de är så tunga och golvet då inte kan röra på sig.
0 svar · 1,4k läst
O
olofh: Köpte golv på byggmax för tror det var 169kr/m2 så hade råd att betala min foam själv ;-)
3 svar · 2,1k läst
L
limpan78: Tack! Underlaget är bra, det gammal betong som är renslipad från färg och dylikt.
4 svar · 1,6k läst
L
limpan78: Perfekt, tack för svaret!
2 svar · 2,7k läst
M
Magnus Ottosson: Jag har gått över golvet med långt vattenpass och kg har 3st ca 0.5m2 stora fgropar på ca 5.mm som mest. Jag tänker att man kanske kan spackla dessa? Vad spacklar man med? Går det att slipa efteråt?
5 svar · 12,2k läst
Larsa
Larsa: Förr i tiden fuktade man boarden så den svällde lite, sen spikade man med mängder av dyckert. När boarden torkade blev den plan och fin.
7 svar · 6,0k läst
N
nova383: Hej. La spontat 22mm som golv på loftet i garaget. Loftet ska bara vara för förvaring + kompressorn står där uppe. Loftet är ca 30 kvm. Skruvade allt, vet inte varför, men så blev det.... 2 trallskruv på varje regel. Vissa "plank" är lite högre än andra, kanske 1mm. och jag skull vilja ha nån bättre yta på det. Hur kan man göra ? köra med stor oscillerande slip och sen ett lager
0 svar · 1,4k läst
T
tobbew: Hej Tack för era tankar! Jag gjorde så att jag hyrde en liten slipmaskin, ingen golvslip (rekommenderas inte av uthyrningsfirman) där jag slipade bort de högsta punkterna. Sedan flytspacklade jag lokalt i de dalar som fanns. Jag tror nog det blev rätt bra.
16 svar · 10,4k läst
·
AndersPS
AndersPS: Jag har ett golv bestående av betongbjälklag. Ovanpå detta är det uppreglat och dagens ovangolv ligger direkt på reglarna. Ovangolvet ser lite olika ut i rummet (det var flera rum ursprungligen) och består till viss delar av ett parkettgolv och till viss del av plankgolv. Vi ska byta ut det ovangolv som ligger idag och lägga spårade spånskivor som vi sedan lägger golvvärme i. (Frågan
0 svar · 1,3k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.