Hej
Bakgrund:
Dags att byta köksgolv igen. 18 år sedan sist.
Underlaget är i original ett mjukgolv med bra svikt för att stå länge på.
Vi valde när vi byggde om köket att lägga en vinylmatta från vägg till vägg
rakt ovanpå den gamla.

Dilemman:
köket står där det står så vi måste till viss del lägga mattan mot kanten på enheterna.
1) tips på hur vi bäst skyddar skarven matta/sockel?
2) STÖRSTA frågan. Vi skär bara bort den senaste mattan. Finns det något alls mer än vinyl att välja som nytt golv?

Skulle gärna ha ett ex.vis. linoleum klick av miljöhänsyn.

Tackar på förhand för kloka svar.

MVH/Lena

Förutom klickplattorna så finns linoleum även på rulle och plattor utan klickfunktion. Jag förmodar att underlaget är bra i och med att det redan ligger en matta. Isf hade jag valt plattor utan klick. De största fördelarna med domi mitt tycke är att de är enklare att lägga, bygger inte mycket på höjden samt att de går att lägga hela vägen fram till sockeln utan mellanrum som klickplattorna behöver.

Jag förstår inte riktigt vad skarven mellan golv och sockel skulle behöva skyddas mot. Mekaniskt slitage är vanligtvis minimalt där och vatten skall man ändå inte ha några större mängder av. Vill man prompt ha ett skydd så skulle jag svara kvartstav/smyglist eller glasklar mjukfog.

• Gilla
kanel01
  • Laddar…
Om man på normalt sätt spikar kvartsstaven så punkterar man golvets vattenskydd. Visserligen behöver det stå mkt vatten på golvet lääänge innan några nämnvärda kvantiteter vatten tränger ner i undergolvet, men rent principiellt...

Kvartstaven spikar man i sockeln. Det är väl ytterst sällan man spikar i golvet?

Jag tänker mig socklar av spån, som dessutom kanske inte sitter så väl fästade i sidled nertill. Då är det rätt värdelöst att försöka spika i sockeln. Men det går ju iofs också att limma i sockeln.

Hur som helst så ville jag bara påpeka det ifall om att det inte var givet för TS.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.