10 704 läst ·
10 svar
11k läst
10 svar
Flytspackling - någon som kan dementera/bekräfta nedan teorier
Det hade varit intressant att höra era teorier om nedan problem.
Uppdraget: Flytspackla ett golv som därefter skall klarlackas med ythärdare - spacklingen/materialet skall alltså synas vilket leverantören visste om.
Muntligt önskemål var att få samma nyans som den provdel som först spacklades - se bild.
Viss sprickbildning kunde uppkomma enligt leverantören.
Metod: En första grovspackling direkt på betongen.
Därefter flytspackling (Bostik fiber) och slutligen klarlack av någon sort?
Utförande: ? Finns inte riktigt underlag för vad som gjorts.
Cirka 20 (?) grader i lokalen samt cirka 55 % fukt i betongen.
Vad som framkommit är att de gjorde en första flytning med bil. De var inte nöjda med resultaten och en andra flytning gjordes - för hand?
Nuläge: Fakturan inte betald pga att muntlig avtal inte hållits.
Teori: Generella färgskiftningar har uppkommit på grund av felaktigt blandningsförhållande och att vatten "stått" vid bränning
Punktvisa mörka partier stora som en 10-krona har uppkommit pga dålig blandning av pulvret
Mörkt märke som ser ut som en fimp som bränt bort lacken är antingen brännskada eller något organiskt skräp som fastnat i lacken
Mörka ränder som "avdelar" stora sektioner? Fuktvärden ligger på samma nivå som gråare partier bredvid.
Micrometerstora sprickor över "hela" golvet. Torde väl vara ok, eller vad kan man förvänta sig, men inte med bil och korrekt blandning tycker jag.
Katastrofkasst utförande vid övergång till angränsande rum. Vid första flytningen använde de inte skumplast vid dörrarna och skruvade inte heller av listerna!!!
De knackade loss det som flutit in i rummen.
Vid flytning två hade de skum men är snett och ser för dåligt ut.
Undrar lite snabbt vad det vita är som syns vid dörrarna - se bild.
Fotspåren lackerades för att bevaras för framtida civilisationer?
Leverantören har inget ytterligare att komma med!
Ni som har sett liknande - vad är era slutsatser?
Kraftiga färgskiftningar
Organiskt? Flytningen saknar lack i det "runda" området.
Fotspår överlackade med ythärdare...
Microsprickor överallt
Vad är det vita lite mjukare gegget som verkar finnas mellan flytning 1 och 2???
Kommentar överflödig
Hade varit trevligt med en diagonal avgränsning så att en list enkelt kunde fästas. Och den befintliga listen kaaanska man skulle ta bort innan flytning?!
Hrmmm...
Cirkel-bågar - blandning?
Kraftiga färgvariationer
Många områden med kraftigt mörkare pigment - storlek som en 10-krona men många andra större områden.
Uppdraget: Flytspackla ett golv som därefter skall klarlackas med ythärdare - spacklingen/materialet skall alltså synas vilket leverantören visste om.
Muntligt önskemål var att få samma nyans som den provdel som först spacklades - se bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Viss sprickbildning kunde uppkomma enligt leverantören.
Metod: En första grovspackling direkt på betongen.
Därefter flytspackling (Bostik fiber) och slutligen klarlack av någon sort?
Utförande: ? Finns inte riktigt underlag för vad som gjorts.
Cirka 20 (?) grader i lokalen samt cirka 55 % fukt i betongen.
Vad som framkommit är att de gjorde en första flytning med bil. De var inte nöjda med resultaten och en andra flytning gjordes - för hand?
Nuläge: Fakturan inte betald pga att muntlig avtal inte hållits.
Teori: Generella färgskiftningar har uppkommit på grund av felaktigt blandningsförhållande och att vatten "stått" vid bränning
Punktvisa mörka partier stora som en 10-krona har uppkommit pga dålig blandning av pulvret
Mörkt märke som ser ut som en fimp som bränt bort lacken är antingen brännskada eller något organiskt skräp som fastnat i lacken
Mörka ränder som "avdelar" stora sektioner? Fuktvärden ligger på samma nivå som gråare partier bredvid.
Micrometerstora sprickor över "hela" golvet. Torde väl vara ok, eller vad kan man förvänta sig, men inte med bil och korrekt blandning tycker jag.
Katastrofkasst utförande vid övergång till angränsande rum. Vid första flytningen använde de inte skumplast vid dörrarna och skruvade inte heller av listerna!!!
De knackade loss det som flutit in i rummen.
Vid flytning två hade de skum men är snett och ser för dåligt ut.
Undrar lite snabbt vad det vita är som syns vid dörrarna - se bild.
Fotspåren lackerades för att bevaras för framtida civilisationer?
Leverantören har inget ytterligare att komma med!
Ni som har sett liknande - vad är era slutsatser?
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Kraftiga färgskiftningar
Logga in
Skapa konto
Organiskt? Flytningen saknar lack i det "runda" området.
Logga in
Skapa konto
Fotspår överlackade med ythärdare...
Logga in
Skapa konto
Microsprickor överallt
Logga in
Skapa konto
Vad är det vita lite mjukare gegget som verkar finnas mellan flytning 1 och 2???
Logga in
Skapa konto
Kommentar överflödig
Logga in
Skapa konto
Hade varit trevligt med en diagonal avgränsning så att en list enkelt kunde fästas. Och den befintliga listen kaaanska man skulle ta bort innan flytning?!
Logga in
Skapa konto
Hrmmm...
Logga in
Skapa konto
Cirkel-bågar - blandning?
Logga in
Skapa konto
Kraftiga färgvariationer
Logga in
Skapa konto
Många områden med kraftigt mörkare pigment - storlek som en 10-krona men många andra större områden.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Men har någon utlovat att det skall gå att få ett bra ytskikt med flytspackel? Det är ju inte avsett för detta ändamål.
Så där fint har jag aldrig fått flytspackel. Det enda jag tyckte var dåligt var spacklet runt dörrlisten, samt fotspåren i lacken.
Varför valde ni flytspackel som ytskikt? Jag har hört talas om att man polerar eller lackar betonggolv, men aldrig att man gör samma sak med flytspackel?
Varför valde ni flytspackel som ytskikt? Jag har hört talas om att man polerar eller lackar betonggolv, men aldrig att man gör samma sak med flytspackel?
antar att du ville ha "betongkänsla" på golvet
det vita mjuka är väl förmodligen latex eller silicon som man använt att täta med.
flytspackel flyter inte som vatten, det är lite segt och man måste jobba med det för att få det helt slätt, har det då börjat brinna så kommer det att bli ränder efter tandspackeln.
Jag _tror_ även att olika batcher på spackel kan skilja sig i färg, beroende på vilken cement och ballast som används.
Kan inte förstå varför man använt fiberspackel, skulle jag göra nåt liknade så skulle jag ev grovspackla och därefter använda ett finkorning superflyt med så lång öppentid som möjligt, tex Ardex K39 då blir det riktigt bra
det vita mjuka är väl förmodligen latex eller silicon som man använt att täta med.
flytspackel flyter inte som vatten, det är lite segt och man måste jobba med det för att få det helt slätt, har det då börjat brinna så kommer det att bli ränder efter tandspackeln.
Jag _tror_ även att olika batcher på spackel kan skilja sig i färg, beroende på vilken cement och ballast som används.
Kan inte förstå varför man använt fiberspackel, skulle jag göra nåt liknade så skulle jag ev grovspackla och därefter använda ett finkorning superflyt med så lång öppentid som möjligt, tex Ardex K39 då blir det riktigt bra
Beställningen är muntlig (jag var inte inblandad i upphandlingen) och leverantören var medveten att det endast skulle behandlas med en klar härdad yta.hempularen skrev:
Offerten innefattar: Primning/höjdsättning av undergolv (betong)
Flytspackling
Applicering av ythärdare
Tanken med utförande var som nämnts att golvet skulle behålla betongkänsla, att första flytningen (se första bilden, tre meter bred yta längs hela bortre väggen) var godkänd - bra struktur, fin mörk färg utan färgskiftningar. Kanonjobb!Poxeman skrev:
Men resterande flytning var det ingen som kunde kontrollera och sista (som leverantören gjorde på eget bevåg under semestern) verkar ha blandats för hand av en annan leverantör eftersom nummer ett inte hade tid.
Det skall tilläggas att flytningen är kanon utifrån att man skulle lägga något ovanpå eller målat med tvåkomponent-färg. Men det skall det ju inte...
Kan tilläggas ännu en gång att upphandlingsunderlaget i vanlig ordning saknas eller endast är muntligt.
Jag är inte ute efter att hänga ut någon utan ville bara veta om man kan förvänta sig denna typ av färgskiftningar om spacklet håller 20% vatten och är blandat med industriblandare och framkört i bil och utlagt under gynnsamma förhållande samt torkats ok?!
I offerten står det Bostik fiber quick vilket gör mig lite fundersam om det är därför man gjort en tredje flytning. Har man fiber i flyten så blir det ju inte så snyggt om man bara härdar/klarlackar ytan eftersom fibrerna då tenderar att sticka upp/ut.nino skrev:
Jag har tyvärr ingen att fråga så jag kan inte få fram mer information och inte heller från leverantören.
Min fråga kvarstår om det är beroende på ofullständig blandning som man får färgvariationer ljust/mörkt - bland annat eftersom prov-flytet blev så bra (översta bilden mot väggen och tre meter ut)?
Ytskiktet är kanon avseende nivellering och strukturen är i mångt och mycket så slät som efter en tvåkomponentfärg.hempularen skrev:
Imponerande och milsvitt från mina egna erfarenheter. Om vi bortser från metallisterna vid dörrarna och avsaknandet av skumplast som måste varit hjärnsläpp så är det så tråkigt att sista flytningen blivit så ful när leverantören visste om hur golvet skulle användas.
Det går utmärkt att använda en flytspackel (avjämningsmassa) som slityta, och det finns flytspackel som är anpassade för detta. Dock bör man lägga på en yta ovanpå men man kan använda det som det är och även blanda i pigment.
Ja, men Bostik Fiberquick är inte rätt produkt för ditt ändamål. Använder Bostik Fiberquick ofta och jag har aldrig fått en homogen kulör/yta då minsta lilla variation i vattenmängd gör att flytspacklet varierar i ljushetskala, så det är tämligen omöjligt att få det bra då, dessutom är det fiber i den och slutytan blir inte precis baby-len. Kakelcentralen har sitt egna fabrikat som heter KDX som är riktigt bra till att flyta plant och ytan blir jämn i kulören och en sammetslen känsla, billigt är det också.
Annars har Weber särskilda spackel och system för ditt ändamål, dessutom kan man få spacklet i flera olika färger.
http://www.weber.se/golvavjamning/produkter-och-system/golvsystem/konceptgolv/weber-designgolv.html
Annars har Weber särskilda spackel och system för ditt ändamål, dessutom kan man få spacklet i flera olika färger.
http://www.weber.se/golvavjamning/produkter-och-system/golvsystem/konceptgolv/weber-designgolv.html
Tack för info och länkar.tank77 skrev:Ja, men Bostik Fiberquick är inte rätt produkt för ditt ändamål. Använder Bostik Fiberquick ofta och jag har aldrig fått en homogen kulör/yta då minsta lilla variation i vattenmängd gör att flytspacklet varierar i ljushetskala, så det är tämligen omöjligt att få det bra då, dessutom är det fiber i den och slutytan blir inte precis baby-len.
Vill klargöra att jag inte är beställare till detta jobb utan endast fått "förmånen" att efterbesiktiga det.
Klicka här för att svara