Hejsan!

Jag och sambon har köpt lägenhet och vi ska renovera den lite. Detta är vårt första boende som vi äger, så det är mycket nytt att lära. Vi ska skaffa nytt IKEA kök och vi vill även lägga nytt laminatgolv i alla rum förutom toaletten.
Det är en bra planlösning på lägenheten, det är en smart 2a på 49kvadrat med en härlig takhöjd på 2,7m vilket gör att den känns större.

Vi ska lägga nytt golv i hall, sovrum, vardagsrum och köksdelen. Idag så ligger det parkett i vardagsrummet, och plastmatta i de övriga rummen, vilket ger en höjdskillnad på ca 15mm. Helst så skulle vi undvika att ta bort parkettgolvet pga. att det är väldigt lätt att lägga nytt golv på denna yta, hur betongen ser ut under vet vi ej.

Den tjockaste underlagsfoamen vi funnit är 5mm (http://www.bauhaus.se/xps-dampningsplatta-5mm.html), den tunnaste typ 1,5mm.
Finns det tjockare underlagsskiva eller foam att lägga under laminatgolvet? Var finner man dessa i sådant fall? Finns det någon som är tunnare än 1,5mm?

Åsa Lund
Jag hade behållit parketten. Byggmax har prisvärt trägolv att lägga istället, laminat kan kännas kallt att gå på

Hej. Det blir så att vi lägger laminat direkt på parketten. Var in till lokala bygghandlaren och hörde mig för och enligt han så skulle det gå bra att endast använda lumppapp under laminatgolvet (på parketten), detta bygger otroligt lite, så vi kommer nog att göra så, sedan lägga den tjockare foamen i de andra rummen.

Kollade in byggmax sortiment, men de är betydligt mycket dyrare än det golv vi köpt nu (tundra).

En liten uppföjning. Golvet är lagt, nu ska vi bara fixa nivålister samt en plattlist.
Vi använde oss alltså av lumppapp där vi hade parkett för att det skulle bygga så lite som möjligt, samt så använde vi den tjockaste foamen vi kunde hitta (5mm) i de övriga rummen för att utjämna den höjdskillnad som fanns, det fungerade bra.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.