9 453 läst ·
31 svar
9k läst
31 svar
[Bild]Hur får man upp plastmatta inför klinkerläggning?
Hej,
Vi har ett stort rum på runt 25 m2 i källaren som har limmad plastmatta, man kan dra upp mattan med lite kraft men det sitter kletigt tjockt lim under. Betonggolvet måste bli helt rent för att kunna lägga klinkers så frågan är hur man lättast blir av med limmresterna?
Tidigare har vi tittat på att hyra en typ av hyvel som man kör längs golvet och som hyflar upp mattan men i detta fallet är det egentligen inga problem att dra upp mattan, problemet är att det är geggigt lim under.
Vi har ett stort rum på runt 25 m2 i källaren som har limmad plastmatta, man kan dra upp mattan med lite kraft men det sitter kletigt tjockt lim under. Betonggolvet måste bli helt rent för att kunna lägga klinkers så frågan är hur man lättast blir av med limmresterna?
Tidigare har vi tittat på att hyra en typ av hyvel som man kör längs golvet och som hyflar upp mattan men i detta fallet är det egentligen inga problem att dra upp mattan, problemet är att det är geggigt lim under.
Redigerat:
Nej, jag misstänker att det kan finnas mögel eller liknande där så på något vis måste det upp. Jag vet att jag för många år sen slipade ett mindre golv med trissor på borrmaskin och det var just för att få bort limrester men det tog en hel evighet och inte så hälsosamt(även om man hade munskydd).
Har sett något om maskiner som slipar golvet men inte säker på hur jag ska få ner en sådan i källaren men framförallt om man kan få tag på en sådan i Kristianstad.
Har sett något om maskiner som slipar golvet men inte säker på hur jag ska få ner en sådan i källaren men framförallt om man kan få tag på en sådan i Kristianstad.
Problemet med plastmatta är att den inte andas och det är därför det blir en dålig lukt. Om jag bara lägger klinkers ovanpå så kvarstår problemet, d.v.s det andas inte. Klinkers är bra efter som det andas(iallafall fogarna) men det lär ju inte hjälpa om det ligger en plast barriär under.Exxi skrev:
När är mattan lagd? På 60-talet o däromkring var de ju galna i asbest... Vill bara vifta med varningsflaggan, om du bryr dig om sånt. Kan finnas i sånt svart lim, och ev i den underlagspapp som ligger mellan. Kan även finnas i själva mattan. Jag är absolut ingen expert men vill lyfta frågan ändå. Asbest är inte å leka med...
Aha, ja de e ju inte bra, huset är byggt 71 dock och det svarta kan likaväl vara mögel antar jag? Fuktmätaren gav utslag på mattan iallafall. Men vad innebär det om de e aspes matta? kan jag själv dra ut det och slipa bort med mask eller bör jag ha någon kunnig till det där?Rose-Marie Johansson skrev:När är mattan lagd? På 60-talet o däromkring var de ju galna i asbest... Vill bara vifta med varningsflaggan, om du bryr dig om sånt. Kan finnas i sånt svart lim, och ev i den underlagspapp som ligger mellan. Kan även finnas i själva mattan. Jag är absolut ingen expert men vill lyfta frågan ändå. Asbest är inte å leka med...
Produkter som diskuteras: "Fuktmätaren"
Fuktmätare
Fuktmätare är precisionsverktyg som används för att mäta fuktnivåer i olika material, som exempelvis trä, betong och gips. Detta är särskilt viktigt inom byggbranschen för att förebygga mögel- och rötskador, men även inom jordbruket
Läs mer
Grejen med asbest är att fibrerna är så små att de inte går att skydda sig mot med vanlig byggdammsmask, och att de är luftburna väldigt länge pga de är så små. River du upp det själv så har du förmodligen asbestdamm i hela huset för lång tid framöver. Och slipa ska du ABSOLUT inte göra. Asbest ska saneras av auktoriserad fackman. Att ta skicka in ett prov för analys kostar typ 500 spänn.
Finns mycket info på nätet om du gillar att googla, här en sida av många:
http://asbest-sanering.se/var-finns-asbest
Som sagt jag är absolut ingen expert så vänd dig till fackman för att få tillförlitliga råd!
Finns mycket info på nätet om du gillar att googla, här en sida av många:
http://asbest-sanering.se/var-finns-asbest
Som sagt jag är absolut ingen expert så vänd dig till fackman för att få tillförlitliga råd!
Så jättefarligt är inte asbest om man inte jobbar med det dagligen i många år.
Engångsoverall och rätt typ av filter i andningsmasken.
Plasta och tejpa igen dörröppningar mm.
Riv ut mattan
Hyr betonggolvslip med tillhörande dammsugare å slipa av golvet
Våttorka tak, väggar och golv
Engångsoverall och rätt typ av filter i andningsmasken.
Plasta och tejpa igen dörröppningar mm.
Riv ut mattan
Hyr betonggolvslip med tillhörande dammsugare å slipa av golvet
Våttorka tak, väggar och golv
Jag trodde jobbet att ta bort mattan plus limm va frågan och inte att det kanske va asbets eller svartmögel under det kom ju fram i tråden efter jag skrev flytspackla över mattan. Sen att man inte ska ha ett sugande underlag när man flytspacklar är väl ganska givet eller ?
så i alla tider man flytspacklat på betong så har man gjort fel?Exxi skrev:
flyter du på tätskikt också?
Redigerat av moderator: