Hej alla!
Första inlägget här. Hoppas att det är rätt kategori för denna fråga.

Mitt golv har precis blivit "slipad" men eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet av slipresultat så vänder jag mig hit.
Det som jag ställer mig skeptiskt mot är de vertikala märken som går tvärs õver de horisontella brädorna på rutan i mitten. Det ser likadant ut på alla andra rutor med horisontellt lagda brädor. På vertikala brädor syns märken inte lika tydligt. Det ser ut som om man har gått över med riktigt grovt sandpapper. Är det rimligt med ett sådant resultat?

Sen undrar jag om det går att på nåt sätt se i fall golvet har blivit hårdvaxad. Vissa delar av golvet som används flitigt har nämligen börjat bli lite ljusare i tonen.

Tack på förhand :)

• WP_20150817_08_51_47_Pro.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Detta golv ser inte alls nyslipat ut!

Ditt golv är inte det enklaste att slipa då fiberriktningen ligger i 2 riktningar. Du ser att där det slipats i fiberriktningen syns inga slipmärken. Utan att vara någon golvexpert tror jag att golvet borde slipats mer med finare slippapper. Givetvis går det att få ett bättre slipresultat.

Hårdvax och golvolja tränger inte ner speciellt djup i trät och slitytan är väldigt tunn. Givetvis blir trät ljusare och mattare när ytbehandlingen slits bort.
Ett oljat eller vaxat trägolv bör få sig en uppfräschningar varje eller vartannat år.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.