hej där.
nu var det längesen jag skrev här men såklart när allt hemma är klart kommer nästa sak. jag lade mitt laminatgolv för några månader sen och nu har en bit på ungefär 20 cm börjat glappa mellan två skivor (långsidan, bara på ena sidan). precis där trycks golvet ner en aning och så knarrar det. det syns inte alls förutom när man trycker ner det.

självklart är det ju också i mitten av golvet och som ni förstår är jag inte jättesugen på att riva upp det igen. någon som har något tips? kanske går det att knacka från ena hållet? jag tänker att jag inte borde vara den första som har det här problemet haha.

väldigt tacksam för svar!!
//johanna

S
tyvärr laminat är inte ett kvalite golv.

har varit i många lägenheter där det inte varit några som helst problem med laminatgolv och jag kan tycka att det borde hålla bättre än i någon månad, nu till lösning istället. är det enda alternativet att riva upp och lägga om?

S
testa du att knacka först.
finns ju många olika laminat också.
kanske inte går att lägga om samma laminat

okej, testa går ju alltid.
varför skulle det inte gå?
jag hade gjort en liten miss innan (klantigt av mig själv) och behövde då ta upp 4 korta rader vilket inte var något problem alls att lägga tillbaka.

S
johannamalena skrev:
okej, testa går ju alltid.
varför skulle det inte gå?
jag hade gjort en liten miss innan (klantigt av mig själv) och behövde då ta upp 4 korta rader vilket inte var något problem alls att lägga tillbaka.
jo, men då har är du mera tålmodig än jag :thumbup:

Antar att det är ett klickgolv, för annars finns det inget att göra.

Knarrar gör det när två ytor gnider mot varandra. Därför ligger grålumppapp el foam mellan flytande ovangolv och undergolv. Nu rör sig två bitar av golvet mot varandra => golvknarr.

Om undergolvet inte är helt perfekt plant så blir det spänning/svikt/rörelse i ovangolvet, vilket kan ge de symptom som beskrivs. Det märks när man går över golvet. På vissa ställen sviktar ovangolvet mer än på andra.

Oldboy skrev:
Antar att det är ett klickgolv, för annars finns det inget att göra.

Knarrar gör det när två ytor gnider mot varandra. Därför ligger grålumppapp el foam mellan flytande ovangolv och undergolv. Nu rör sig två bitar av golvet mot varandra => golvknarr.

Om undergolvet inte är helt perfekt plant så blir det spänning/svikt/rörelse i ovangolvet, vilket kan ge de symptom som beskrivs. Det märks när man går över golvet. På vissa ställen sviktar ovangolvet mer än på andra.

foam ligger mellan undergolv och övergolv. som det verkar är det två plankor som "hoppat ur" själva klicket eller liknande, lite oklart. det syns inget alls utan är enbart att den ena planken sviktar ner när man kliver på den och den andra är kvar som den ska. jag har dock kommit fram till att låta det vara då det endast handlar om en yta på ca 20 cm (på långsidan). får hoppas att nästa ev köpare inte låter det påverka så mycket..

S
trä/träfiber laminat kan funka. metall skarvar är mindre lyckade

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.