C
Conqvist: Du bör nog lägga nya golvet med det expansionsutrymme tillverkaren anger. Kan du inte dölja med en golvlist som brukligt?
10 svar · 6,5k läst
Buuzzz
Buuzzz: Jag hade helt klart tagit bort allt lim, vet inte om det är ett måste men det skulle kännas bäst så. Det som är kvar kan du lätt köra bort med en Flex eller en Festool RG 130 eller liknande. Det går fort. Alternativet är att byta och köra med diamant-skiva på ABS'en istället. (du verkar ha papper monterat på den nu.) Eller t ex en HTC 420 med diamanstegment. Kom bara ihåg att
1 svar · 3,0k läst
·
buspojken
buspojken: Golvspån är spontat och skruvlimmat, ta upp den trasiga, fäll in reglar att skruva dit den nya i
4 svar · 2,2k läst
·
J
Jörgen Ö: Och hur tänker du koppla in det vattenburna systemet? Du kommer inte få samma effekt som en elslinga, rekommenderar fortf en riktig värmekabel!
15 svar · 9,3k läst
Ö
öringen: Ja det är gips som går ner. Tänkte på det också.
8 svar · 2,7k läst
BirgitS
BirgitS: Lägger ni in trägolv får ni räkna med att det blir fläckigt och får jack och repor. Det är en hel del som lägger in linoleum i kök igen.
3 svar · 979 läst
K
Kaboj: Klarar jag mig om jag tejpar direkt på betongen med en sådan tejp? [bild]
7 svar · 2,9k läst
·
V
villavägen: Har köpt ett hus som är i behov av renovering. Tänkte flytta ut tvättstugan och bygga dusch/bastu i garaget. Ser 2 alternativ, lägga plotonmatta, regla upp så det går att lägga avloppsrör i mellanrummet och bara byta gjutjärnsbrunnen eller bila upp befintligt golv där rören ska dras och byta befintlig brunn. Är det värt tiden att bila upp rännor ca 10cm breda och totalt max 10 m
0 svar · 3,0k läst
K
keckepro: Hej Ja det kan säkert vara så att golvreglarna fjädrar. Är några klena jäklar. Endast 1,5 tum breda. Så jag tänker kortla upp och sätta regel under alla skarvar mot gammalt golv. På de flesta ställen sitter där en regel redan då jag tagit upp golvet mitt på reglarna. Då kör vi på 22mm och sen flyta upp kanterna. Räcker det inte att bara dreva ordentligt i springorna innan man
4 svar · 8,0k läst
·
NetNut
NetNut: Hej alla Byggahusare! Är på gång att slipa parkettgolvet i mitt vardagsrum då det börjar bli slitet och lacken är så gott som slut på sina ställen. Har tidigare slipat några parkettgolv innan och med en lite större slip så gick det bra och hyfsat snabbt och resultatet blev utmärkt, jämnt och fint och golvet som nytt. Maskinen i fråga hade två valsar och ett längre slipband,
0 svar · 1,1k läst
Karl_Pedal
Karl_Pedal: Håller precis på att ta upp parkett innanför dörren för att lägga klinker pga. tidigare fuktproblem från mängder av snöiga skor + inregning. Jag upptäckte då att gipset under parketten buktade upp så jag rev upp det skadade gipset. Under detta så är spårskivorna för golvvärmen och det visar sig då att golvvärmeplåtarna på några ställen korroderat så till den milda grad att
0 svar · 1,5k läst
·
anders07
anders07: Det brukar finnas upp till 120 mm breda ek lister på byggvaruhusen som bara är 5-6 mm höga... Ska du ha något mjukare trä, furu, blir det svårt att hitta något tunnare än 10-12 mm tror jag... Köp en 10 mm hög list och fräs ur 5mm så den blir plan annars och runda av hörnen lite.
1 svar · 3,1k läst
M
Miljardprogram: [citat] Det jag menar är återställande inom bostadsrätt/förening vilket det lutar åt i frågan. Sen så kryddas det rätt friskt bland husägare och försäkringsbolagen svansar efter då vi är bra kunder.
13 svar · 10,0k läst
·
J
janne67: Det var någon som pratade på att om man gör tätt med EPS skivor så kan man eventuellt få problem med fukt i väggarna då fukten söker sig ut mot kantbalken (Känns så här i efterhand att han diskuterade källarvägg). Och torktiden blir ju ganska lång med vanlig betong. Men det är ju klart att det blir ju en stor skillnad i pris att bygga upp med 300 mm med cellplast och gjuta med
2 svar · 4,1k läst
·
R
robban22: finns denna i sverige? https://www.youtube.com/watch?v=d-4vibF9-f4
10 svar · 9,4k läst
Anna_H
Anna_H: Annars funkar som sagt vatten med några droppar diskmedel, doppa i skurduk/mopp och vrid ur väl. Kostar nästan inget alls.
3 svar · 1,3k läst
B
Ballarur: Jo under plast
4 svar · 1,4k läst
J
Jörgen Ö: [citat] En erfarenhet rikare :-), får man bara kläm på maskinen så brukar det gå bra. Får du bara till spacklingen så behövs ingen masonit, försök undvika den.
13 svar · 1,6k läst
P
Per_Eriksson: En så tunn sten är ypperlig att spräcka med kilar istället, kan rentav vara så att du kan kapa ett litet spår med vinkelslip och slå ner en huggmejsel.
1 svar · 842 läst
B
Bart Taylor: Jag förstår. Jag trycker nog ihop dom och slänger in en rad till. Tack för hjälpen så länge.
7 svar · 16,1k läst
·
J
jtl: Håller med tidigare. Har lagt många golv av märket Barlinek (14mm parkett) som Byggmax säljer. Bra kvalité och rimliga priser! Vet inte om länken fungerar men du kan enkelt söka efter ljusa ekgolv, 1-stavs på deras hemsida:
2 svar · 2,6k läst
J
Jens Olofsson: Hej Hur höll golvet mot UV osv? Mvh Jens
15 svar · 17,6k läst
·
I
i9magol: Men det blev bra ändå. Det märks knappt att vi har så många lager papp, möjligtvis att det är något mjukare
4 svar · 4,5k läst
sir_daniel
sir_daniel: Men du glömde det viktigaste.... Bilder! :)
4 svar · 3,7k läst
A
academia: [citat] Asbest kan som sagt finnas inte bara i limmet. I gamla linoleum/vinylmattor även i själva mattan, främst i underskikt där asbest som ingrediens skulle bidra som alkalispärr. Luddet kan då möjligen innehålla asbest, eller inte. Man kan inte veta det utan analysprover... Är luddet från en nyligen inlagd matta så finns ingen asbest i det, om den är gammal så kan man inte vara
25 svar · 5,6k läst
·
A
academia: [citat] Precis. +1
9 svar · 3,5k läst
·
T
toolman77: Fästa i reglarna eller borra ett lite större hål där du ställer en hylsa ner till betongen och bultar fast bänkarna genom hylsan ner till golvet.
2 svar · 738 läst
8
86Tompa: Lånar en gammal tråd! Och hoppas nån kan svara. Ska lägga golvspånskiva ovanpå det redan existerande spångolvet för att få upp det i rätt nivå innan jag lägger laminatgolvet då jag slitit ut ett gammalt trägolv som knarrande som satan! Planen är att skruva skivan och limma not/spont samt under själva skivan mot det gammla golvet. Men blev osäker behöver jag ha lumpapp istället
8 svar · 8,7k läst
·
I
Iaodanne: Det ena "hålet är rätt djupt och den andra plattan måste vi nog ändå hacka bort för den är nog knappt 0,5 djup.. Får nog helt enkelt åka iväg och titta och känna. Det är inte lätt när man bestämt sig för vad man vill ha innan man vet om det finns ;)
4 svar · 1,0k läst
·
BirgitS
BirgitS: Samma fråga finns i tråden https://www.byggahus.se/forum/golv/283182-traklinker.html och där skrev jag: [citat] Mitt råd är att undvika att lägga ett golv som är väldigt likt det i vardagsrummet, för små nyansskillnader reagerar man mycket mer på än om det ser ut att vara två helt olika golv.
1 svar · 4,9k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.