Golv
sir_erken: Håller med föregående. Har det sedan 8-9 år i kök och matsal. Har inte oljat någon gång men det är nog läge att göra det nu. Inga skador men börjar se lite slitet ut. Främst att det mörknar i färgen. En yta som varit under matta nästan hela tiden är mycket ljusare.
monostump: Utrymme ska bli boyta. Kök, vardagsrum, sovrum och hall... Så önskan är givetvis fin yta.. Ytskiktet ska givetvis behandlas sen... Har nu firma som ska titta på det hela för åtgärd...
Jörgen Ö: Tänk även på att ha ca 7-10 mm rörelsemån mellan klinker och klickgolv, så klickgolvet kan röra sig.
Marre666: Instämmer, om båda planen lutar så är det något som kan vara allvarligare, troligtvis bara en sättning och ingen fara, men kolla upp detta innan istället för att bara fixa till golvet så att ni inte får riva upp allt i framtiden
Vedeldat: Det var ingen Asbests i detta lim som visat sig vara ett hartslim, asbestsgurun i stan kollade upp det👍
BirgitS: Det verkar som att Hill Ceramics rekommenderar 2 mm fog för kakel med raka kanter som Northwood: http://www.golvshop.se/documents/Kakel_Klinker_-_Klassning_PEI.pdf Men du kan ju alltid mejla dem och fråga.
Vedeldat: Hur gick det här? Lämnade du in en provet?
Blwrgrl: [bild] Råkade på denna artikel, lite mer så utförligt 😎
yonna: Det billigaste för er del är nog att isolera, lägga elslingor och klinker ovanpå. Jag har betknggolv med (dåligt fungerande!) betonggolv och jag älskar detta golv - men det gjordes i nybygge. Inte så lämpligt med sådant golv i äldre hus med liten yta och med tveksam isolering.
BlueX: Syllpapp, eller lumppapp (lump-papp), kan fungera som stegljudsdämpning om regeln fjädrar lite grann och slår i betongen när man går
klaskarlsson: Jag skulle gjort så att jag skruvade ett lager spånsiva mot det gamla - om du skruvar rätt/tätt så borde det inte rörar sig mellan och knarra.... Du kan ju limma också som extra säkring... /K
bhenke: Ok. jag kikar. En styvbit, är det samma som spillbit? Eller kan man köpa styvbit på byggvaruhusen också?
Flavul: Garaget är friliggande och den ska användas som kall men jag vill gärna ha golvet tort
Skysodan: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg-och-hjaelpmedel/fuktskador/omvaend-fuktvandring/
Jörgen Ö: Bör inte vara ngt problem alls, under förutsättning att golvet tåls att höjas. Sitter bara klinkern fast ordentligt och plant så¨ser inte jag ngt problem.
OXYD: Tänker samma. Men man vet ju inte om man vill ha det frostfritt och kanske ett gästrum i framtiden. Tvivlar på det, men man vet ju alldrig ☺ Så vill bygga lagom mycket så man har möjligheter.
Micro: Jag har gjort så i mitt vardagsrum då jag inte kunde montera ner braskaminen för att riva ur det gamla parkett golvet. Upplever inget knarr mellan mina golv. Det blev lite pyssel runt braskaminen och en o annan svordom under monteringen men det löste sig till slut.
patriq83: den va löstagbar. bara att den satt som sten mellan skåpet å golvet :)
jonaslatt: Jag har precis samma fråga. Ska man flytspackla typ 10mm eller lägga golvspån? Ja ska också ha golvvärme som tidigare talare ville ha.
Stefan1972: det är nog flytspackel du ska ha, det går alldeles utmärkt att gå på som det är. Vill du ha det avtorkningsbart så målar man det väl lämpligen.
Sezzi: Hejsan, Jag har en yta betonggolv som jag planerar att lägga klinkers på. Jag kan lägga plattorna själv, men vill ha elektriker+golvfirma till att förlägga golvvärme (el) + flytspackla. Ytan är c:a 7 kvm. Golvvärmen jag har valt är T2 Quicknet pga så låg bygghöjd som möjligt. Flytspacklingen skall vara minimal (5mm tjocklek ca). El dras från central och rör skall spåras in i
sblixten: Hur såg det ut innan? Har ni tittat på golvet tillsammans innan jobbet? Vad säger golvsliparen nu? Jag hade definitivt pratat med den som gjort jobbet.
Henriku: väcker denna tråd till liv igen, ska göra om tvättstugan, har idag bara betongplattan som golv men vill isolera den och lägga klinkers. EPSCement är dyrt (i jämförelse mot cellplast) och många påstår även att den isolerar sämre än cellplast. Jag hade helst velat lägga cellplast direkt på betongen, flytspackla, elgolvvärme och lägga klinkers..men går verkligen detta? måste man
Mästarbältet: Hej Jag håller på att bygga om hela golvkonstruktionen i huset och har följande problem. I större delen av huset har jag bytt till 195mm reglar men i köksdelen som ligger ovanför det gamla pannrummet i källaren är där gjutet en platta som är 125 mm. På den har jag satt reglar som är 70 så att golvhöjden blev densamma över hela golvet. I köksdelen har vi tänkt oss att ha
Mikael_L: Jag fick ge knappt 10' för hjälpen att gjuta ut betongen, sen sloda och glätta till färdigglättad yta. Det var ca 100kvm platta. Och sen kommer du få en slipning av plattan till detta, och mer än dubbelt så stor platta, så det kan nog vara rätt OK, antar jag. :)
IstvanC: Det får tyvärr bli att skrapa bort den. Men tur jag upptäckte det i tid iaf :)
Pumba: Finns väl ingen anledning att laga nått som inte är trasigt. har det funkat utan problem i 30 år så är det väl rätt gjort mot de förhållanden som gäller.
roli: Det lär nog inte komma något svar från Borstis eftersom han senast var inne på forumet 100812, dvs för 6 år sedan....
Stadsbonden: Vi har bott i vårt hus i strax över ett år. Källaren är inredd, förra ägaren bilade bort, isolerade och gjöt in golvvärme för drygt 20 år sedan. Det har varit litet bomljud på vissa plattor, speciellt där avloppet går. Allt har funkat fint, fram tills imorse, då dörren till lilla WC:t inte gick att öppna - plattorna hade rest sig och blockerade dörren!! Vad är det som kan ha