Hej,

Vi la om vårat golv för ca ett år sedan. Det innebar att vi satte fast nya reglar på de gamla som sviktade en aning. Därefter skruvades golvspånskivor fast och vi på skumfil och parkett. Nu knarrar golvet, lite varstans. I jul ska jag ta upp golvet för att limma fast el lägga lumppapp mellan reglar och golvspånskiva. Vi bor i ett gammalt hus där det förekommer lite rörelse i bjälklaget när man går.

Vad är bäst?

Jag är lite rädd för att limma eftersom, om rörelsen gör att limmet släpper så kommer jag att få ett h..e med att göra om det.

Om du limmar och skruvar golvspånet styvar det upp bjälkklaget rejält.

Har du förstärkt bjälklaget "uppåt" med tex en 45x45 regel eller?
Det man kan göra är att förstärka bjälklaget genom att spika och limma en masonit eller en tunn plywood på båda sidor om golvbjälken vilket förstärker enormt,
Enkel att prova genom att ta 45x45x2000, limma på en masonite på ena sidan låt limmet härda och ställ den på 2 pallar och ställ dig på den .En masonite till på andra sidan förstärker ytterliggare.
Du kommer att märka skillnad tro mig.:)

Lättbalk(220mm) är ju uppbyggt på samma sätt, dvs 45x45 uppe och nere med 3,2mm masonite limmat och spikat på sidorna.Så jädrans starkt. Även om man skulle borra ett
hål för exempelvis avlopp(75mm) i hålrummet så påverkar detta inte styvhen märkbart.

Har använt mej av detta själv och det fungerar utmärkt.

oneofsix skrev:
Det man kan göra är att förstärka bjälklaget genom att spika och limma en masonit eller en tunn plywood på båda sidor om golvbjälken vilket förstärker enormt,
Enkel att prova genom att ta 45x45x2000, limma på en masonite på ena sidan låt limmet härda och ställ den på 2 pallar och ställ dig på den .En masonite till på andra sidan förstärker ytterliggare.
Du kommer att märka skillnad tro mig.:)

Lättbalk(220mm) är ju uppbyggt på samma sätt, dvs 45x45 uppe och nere med 3,2mm masonite limmat och spikat på sidorna.Så jädrans starkt. Även om man skulle borra ett
hål för exempelvis avlopp(75mm) i hålrummet så påverkar detta inte styvhen märkbart.
Nu är jag inte helt med på hur du menar, men att bara limma på en masonite på sidan av en 45-regel förstärker den bara marginellt. En lättbalk är en helt annan sak, där man har två reglar som hålls isär av ett liv av ex.vis board.

Yttröghetsmomentet (enkelt: hur "stark" balken är) är direkt proportionellt mot bredden, men proportionell mot kuben på höjden. Dvs, om du gör balken dubbelt så bred så blir den dubbelt så stark. Gör du den dubbelt så hög så bli den åtta gånger så stark.

• Gilla
Tuffastepappan
  • Laddar…
Ja,det jag menar med att limma detta på en 45 regel,särskilt om du gör det 2 sidor så kan du om du
utför ett test på detta se skillnaden i styrka.Och på billigast möjliga sett.
Mellan den som har masonite och ej masonite så skiljer det i styrka/styvhet.
Har använt detta för påvisa för andra i "real life" att masonite verkligen förstärker.
Och givetvis så ökar styvhet /styrka med "höjden" på balken.

Hej,

Vi använde oss av 125x45 och att det sviktar beror inte på bjälkarna länge utan på hur fästningen ser ut på originalet. Så hur jag än gör så är det lite rörelse i 'systemet'. Jag har läst alla poster om knarrande golv och sett att närman har plankgolv används papp för att få bort knarr men man limmar golvspånskivor. Någon som provat papp under spånskivan?

Golvspånskivor ska limmas mot bjälklaget enligt de monteringsansvisningar jag läst från leverantör, just för att få det stabilt och undvika knarr. Genom att limma så minimerar du också eventuella rörelser, vilket inte spik/skruv klarar av lika bra.
Med lumppapp tar du bort ev. svackor när du lägger golvspånskivan, men om du sedan har små rörelser som lyfter så hjälper de inte inte till utan du kommer att kunna få svikt på nytt.

Det bästa o enklaste sättet för att rikta golv skruva o limma på en 45x95 på ena sidan av bef bjälke
sedan limma o skruva spånskivan,sen lumppapp eller foam

8
Lånar en gammal tråd! Och hoppas nån kan svara.

Ska lägga golvspånskiva ovanpå det redan existerande spångolvet för att få upp det i rätt nivå innan jag lägger laminatgolvet då jag slitit ut ett gammalt trägolv som knarrande som satan! Planen är att skruva skivan och limma not/spont samt under själva skivan mot det gammla golvet.

Men blev osäker behöver jag ha lumpapp istället för lim mellan gammla och nya spångolvet?

Bara en inspirationsbild, har ej påbörjat läggning ännu, men det är hemifrån mig och golvet jag skriver om.

Golvspånskiva ovanpå befintligt golv i ett rum, redo för laminatläggning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.