Golv
Angela Arokianathan: Hej Jag undrar om du har lackat laminatgolv och blev det bra? Vi vill gärna lacka vårt. Tacksam för svar. Hälsningar Angela
Kalle_A: Jag tror att du ska utgå från vilken typ av golv ni vill lägga. Därefter är mitt förslag att ni tittar på golvtillverkarens rekommendation för hur underlaget ska vara. Om inte det framgår är det värt att ringa några tillverkares support. Min erfarenhet är att de kan mer än många i bygghandel. Även om ni väljer ett annat golv så får ni under resans gång olika lösningar som
slacker: Väldigt svårt att se skillnad - Ganska säker på att mitt är gran. Spontat virke 115x27 om jag inte minns helt fel och fanns på närmaste brädgård! Tror det hette "Furu Nordic" eller nått sånt... Finns även i 158 bredd.
AndersTu: Hej, har monterat in ny garageport, och likt den tidigare är det en springa under halva porten eftersom golvet inte är rakt under den, gummitätningen tar en del, men det är ca 1-2 cm på en sträcka av 1,20 m kvar. Vad rekommenderas för att jämna till golvet under porten? Det är ingen brunn i garaget och bilen körs in 2 ggr/år så det är helt ok att det blir en liten låg "tröskel"
peteng-1: Hörde om en som fått liknande resultat när han kaklat i köket. Hade "tvättat" för hårt så att pigmenten hade försvunnit. Nåt liknande var förklaringen... Löste det med fogfärg/fogpenna. Var visst ett pillergöra, men resultatet blev bra.
pelpet: För att tänka lite utanför boxen: Skulle det vara möjligt att lyfta på huset istället? Det borde ju ligga en syll ovanpå grundmuren. Om man kan lyfta upp den så borde man ju kunna mura på några extra varv med leca och putsa dessa. Då borde man kunna lägga nivell/platongolv på befintligt källargolv och golvvärme på det. Jag säger inte att det är en bra idé, för det är det nog
Remco: Tack för alla tips ! Det blev några regler och råspont: billigt och enkelt.
Åsa Lund: Du måste ha rätt avstånd mellan reglarna under trägolvet annars spricker fogarna för dig. Gipsskivan som du skriver om är rätt. Kolla BKR:s hemsida.
jacoblo33: Hej, Jag har problem med mitt golv. Samtidigt som min diskmaskin strulade och fick plockas ut så kom någon mörk substans på rätt stora ytor. Gick inte bort, väldigt utspritt i lägenheten och fick lite panik. Konstiga är att jag fortfarande idag inte vet vad exakt det är. När allt hade torkat så var det lite skador på golvet, se bilder nedan. Golvet är från när det blev lägenheten
SamB: Hej! Vi har ett ek-parkettgolv som vi funderar på att slipa. För att ha ett enkelt golv att underhålla så vill vi ha en matt lack som ytfinish. Alltså inte olja, vax eller liknande. Det ska passa tillsammans med ett nylagt parkettgolv som kommer vara vitlackad ek. Min fråga är, vilken typ av behandling man skall välja? Vad heter det? Bets/vit lack? Och blir det ett bra resultat (jag har
the_warpi: Nedan kommer bild på resultatet, dock är inte köket helt klart (klinkers, belysning etc.... återstår) [bild] [bild]
Andreas Lundgren: Skruva fast sponten innan du lägger något på så slipper du gnällspikar i framtiden.
dnilbrink: Hej! Hur slutade detta? PM:a mig gärna, har råkat ut för liknande. Tack! D
Shadow: Del två: Operation vardagsrum Parkettgolvet och lumpapp borta så golvspånet ligger synligt. Ser fint och bra ut förutom vid ett element där ytliga spår av gammalt mögel syns. [bild] Går ut som en solfjäder från elementrören så det har säkert varit ett småläckande element som droppat ner på lumpappen och skapat detta. Behandlat med Mögel-fri från Jape så det skall vara helt
breakman: Gjutningen av garageplattan blev inte så slät och snygg som jag önskade när den gjordes för ett år sedan. Tog och hyrde en ABS-slip i helgen och har nu tillbringat ca 10h med den i garaget, dock är det en hel del svackor som är för djupa för att slippa ska ta. Tänkte behandla golvet med vattenglas, kommer groparna bli tåliga när inte eventuell betonghud slipats bort? Ska jag spackla
ilstallione: Slipade bort sk*ten idag och mest troligen var det någon sorts papp under spacklet, var torrt på nåt ställe och jag fick bort det som ett ark. Nu är det i alla fall borta, inget kul att ha det där i sovrummet. :)
sam820921: [citat] Helst 56 resp 95. Då det är snyggt med höga golvlister vill jag att dessa ska vara mest framträdande. VIll dock inte att dörr+fönster foder ska bli för smalt i förhållande till golvlister. Jag kör nog på det men undrade om ni experter har några synpunkter? :D
para: Späd ut primern och pensla på tunnt och lite slarvigt så får du en damfri yta som fixet fäster bra på men ändå inget tätt skikt.
Skysodan: Jag lade en utan att veta nåt. Mätte rummet, köpte matta på byggvaruhus. Lossade golvsocklarna o lade ut till ungefärlig passning. Rakade ut mattan så den låg helt "plant" i mitten av rummet. skar sedan med mattkniv mot vinkeln golv/vägg samtidigt som jag pressade ut mattan med en stållinjal. När mattan hade rätt form lyfte jag o satte dubbelhäftande tejp för ändamålet o lade ner.
mattie_river: Jajamen. Primat och inte särskilt mkt luftbubblor. Det är liksom mjukt, inte fullt av bubblor. Lite som gipsbruk.
Sezzi: Parkett är ju finast IMO :) Vinylklick om man kan tänka sig det och vill vara säkrad mot vattenspill och annan smuts (tänker på småbarnen).
jockeping: Hur mycket rör det sig om? Det ser ut som 10 mm... Mitt golv skiljde 5-6mm och det glappet lät jag vara men byggde upp tröskeln så den blev i våg. Annars tycker jag föregående förslag låter bra!
Plutus: Öl och mat blev det efteråt och planen är att stämpen ska vara kvar så att det går att justera
Sezzi: Har funderat på att köra med vinylklick i min hall istället för att som tidigare tänkt lägga klinker. Har rivit bort den gamla plastmattan och underlaget är idag betongplattan helt enkelt. Anledningen är väl delvis att kunna köra på själv istället för att hålla på med hantverkare, blir ju en helt annan prisbild och har sett några rätt snygga vinylklickgolv (Pergo främst har jag
tompaah7503: Det finns lite att läsa här om skillnaden på mineralull och andra typer av isolering. http://www.byggnadsvard.se/byggnadskultur/isolering/v%C3%A4lja-isolering-vilka-%C3%A4r-riskerna [citat]
pelpet: En vanlig textilmatta släpper igenom eventuell fukt, vilket är bra. Det är bara att flytspackla golvet och rulla ut den. Du kan fixera den med dubbelsidig golvläggningstejp och sockellister.
Alfredo: Det finns laminat exempelvis vissa (alla?) Pergo som har "inbyggt lumppapp/foam" i form av en filtliknande undersida. De ska normalt inte ha extra foam eller lumppapp. Kolla instruktionerna för just ditt golv vad som gäller.
clippan: Hej. Efter ommöblering hemma ser vi att ett stort skåps fötter har pressat ner plastmattan. Det har blivit 4 st gropar ca 4 cm i diameter kan väl vara några millimeter djupa. Det är väl inte hela världen men ser lite tråkigt ut. Finns det något knep att få mattan att resa sig eller är den nedtryckt för evigt? En ide jag fick är att värma försiktigt med värmepistol. Kan det vara