R
Ragganof: Du skär mattan runt en 3dje del av röret. Värmer och trär över. Den använderndu tex casco plomb för att försegla
7 svar · 10,6k läst
BirgitS
BirgitS: För att skydda golvet i köket så har vi, till vardags, framför diskhon, huvudarbetsbänken och spisen lagt ut två plastskivor som är tänkta för att skydda golvet från slitage av skrivbordsstolar med hjul: http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/44881100/ Går ju även att lägga under matbordet för att fånga upp spill från småbarn. När vi hade en ettåring la vi ut några
11 svar · 6,3k läst
Nyfniken
Nyfniken: https://www.byggahus.se/forum/threads/felaktigt-golv-eller-naturliga-skiftningar.300553/#post-2772782
5 svar · 2,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Dagens tips från coachen: Där man tycker att det är alltför fult för att vara njutbart lägger man en matta över. Finns i många storlekar. Välj gärna en mörkröd/vinröd, så syns inte spillet från hallonsylt och rödvin :cool:
7 svar · 2,7k läst
·
L
Liteavvarje: Då kan det inte vara något problem med att andas , finns ingen fukt att andas , det med att inte måla fogarna , klarar du det så grattis
3 svar · 1,5k läst
Stefan N
Stefan N: Ja, linoleum är bara att glömma att lägga på.
5 svar · 2,2k läst
·
kimf
kimf: Jag är allt annat än expert i frågan, men jag tycker inte det ser ut som Svartling iaf, brukar vara en ganska tjock hinna. Jag har dragit upp en del mattor i vår kåk dör vi misstänkt lim med asbest i (visade sig inte innehålla asbest sen). Jag rev själv, med P3-mask och hade inplastat rummet jag rev i ändå. Sen ordentlig vädring. Men vill du vara helt söker ska dumt skicka in en bit
1 svar · 4,2k läst
·
M
marcussr: Tack alla! Vi kompletterade vid några ställen med cellulosa, där inte jorden räckte till. Ingen fiberduk.
8 svar · 1,9k läst
Mazen
Mazen: [citat] Just så har jag gjort golvet i standby tältet till husvagnen och det funkar kanon. Där kommer det alltid in lite vatten då tältet inte går att få 100 tätt mot golvet.
9 svar · 6,9k läst
J
jontepd: Ok, då ska jag knacka bort resten också :) Vad kan vara anledningen till att det är ett stort hål just under vattenrören? Kan det ha något att göra med stambytet som utfördes för några år sedan?
2 svar · 3,3k läst
·
T
Tigris Tant: [citat] Tack
2 svar · 812 läst
T
2 svar · 812 läst
V
Visionärskan: [citat] Jo vinylgolv är väl det andra alternativet. Vi har Tarketts matta circle flower i badrummet och den gillar vi mycket. Tyvärr är restbiten för smal så det skulle bli en skarv om vi la den. Går förstås att beställa mer...
4 svar · 1,3k läst
·
Bernieberg
Bernieberg: Installerade en gjutjärnskamin för ett år sedan och då skulle det vara 300 mm skydd framför. Skulle föreslå att du delar upp 90-gradersbörjen i tre raka delar och så får du sätta en nivålist, trä likt golvet eller metall efter smak, som geras. Helst skulle jag välja en list som är lik den i fogen mellan parkett och klinker i bakgrunden så blir det enhetligt.
6 svar · 8,6k läst
·
E
Eva276: Hej Carolin, Ser att det var några år sen du skrev den hör tråden men jag chansar på att du nås av mitt inlägg och kan berätta om ytan blev bra med den behandling du valde? Jag har spenderat ngr dagar med att slipa en furutrapp och den är så ljus och fin obehandlad. Började olja in ena pinnen i spaljén men slutade då det ser ut att bli mkt mörkare/rödare med oljan Jag försöker
13 svar · 16,2k läst
T
Tinu: Tack för alla svar! Röret var bara ihopklämmd och när jag kapade änden så var det inget vatten och ingen lukt heller. Klämde ihop röret igen, värmde och böjde ner den sedan. Nu ska den gjutas in :-)
7 svar · 2,2k läst
·
K
Knugennorr: Tack för svaren, golvstripper inhyrd...
3 svar · 4,2k läst
F
fsn: Det låg även plast över sandbädden. Efter en lägenhetsrenovering med ett utbyte av en fiskbensparkett på sand kan jag säga att det är allt annat än lätt att få till för en amatör.
2 svar · 1,2k läst
W
WarHawk: Då ska ni lägga nytt golv för att täcka hålet. Hitta ett matchande golv eller riv upp allt och lägg nytt (så fick vi göra).
3 svar · 8,7k läst
·
L
Liteavvarje: Regla ,väg av , lägg lite ull ,som ljudisolering , kan eka i golvet annars , eftersom det är i ett hyreshus , behöver du inte tänka på fukt eller liknade , när du limmar ska du ha ett lim som blir hårt och inte sviktar , gör riktigt rent på betongen bara , inget damm då fäster inte limmet
4 svar · 4,2k läst
·
R
SBH: [citat] kör på om det inte är ett våtutrymme
3 svar · 1,1k läst
R
SBH: [citat] flytande golv går att lägga på frigolit. inget konstigt
10 svar · 9,4k läst
·
H
huggan: Fräsa upp och lägga dit lister i något fint träslag som slipas ihop med golvet.
1 svar · 3,5k läst
·
L
Liteavvarje: OM du är kvar Bild 1 går inte att få upp dom utan att dom går sänder , limmade i varan Bild 2 normalt lämnar man en ca 10 cm från yttervägg och skruvar en bräda under så finns fäste för ny Bild 3 Lite otydlig syn på bild du måste öppna mer och nya foton
1 svar · 3,5k läst
·
T
tombe691: det blev borrhammaren med ca 2 cm huggmejsel, golvet är i princip nere i önskad nivå överallt, har lite finpill med vattenpasset kvar. Enklare än vad jag vågade hoppas, bara lägga emot och köra. Tog totalt omkring en timme att få bort det jag ville bli av med, kunde sedan plocka lösa bitar för hand och dammsuga upp det sista. Mitt otränade öga ser inga jätteansamlingar med damm i
16 svar · 2,3k läst
·
Chrissofsweden
Chrissofsweden: Skulle också tro att du har masonit under. Ser så ut. Kan vara lite tjorvigt att få upp första biten men sen är det bara att dra :) Alla mina masonitskivor har varit spikade med stift.
4 svar · 3,9k läst
·
T
Thomas_Blekinge: Beroende på hur många mm det är för mycket eller för lite kan du ju räkna på om det är möjligy att hyvla av några tiondelar på notsidan på varje bräda.
10 svar · 2,3k läst
Z
ZipLock: Sök här i forumet på "gipsputs". Det är helt klart det enklaste sättet för en nybörjare att laga större skador i puts. Dra hellre ut de gamla spikarna än att böja in dem. Enligt lagen om alltings jävlighet kommer de att vara i vägen på något sätt när de nya listerna ska monteras.
2 svar · 1,6k läst
T
tank77: Cementbaserat spackel ska du ha!
1 svar · 2,4k läst
T
tank77: Funkar bra men tänk på att flytspackel inte är något mirakelmedel som flyter u plant av sig självt. I ditt fall hade jag nog "stockat" ut svackan med flytspackel eller fix.
1 svar · 2,0k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.