Golv
Thomas_Blekinge: Beroende på hur många mm det är för mycket eller för lite kan du ju räkna på om det är möjligy att hyvla av några tiondelar på notsidan på varje bräda.
ZipLock: Sök här i forumet på "gipsputs". Det är helt klart det enklaste sättet för en nybörjare att laga större skador i puts. Dra hellre ut de gamla spikarna än att böja in dem. Enligt lagen om alltings jävlighet kommer de att vara i vägen på något sätt när de nya listerna ska monteras.
tank77: Funkar bra men tänk på att flytspackel inte är något mirakelmedel som flyter u plant av sig självt. I ditt fall hade jag nog "stockat" ut svackan med flytspackel eller fix.
ArtonVolt: Hej, Är väldigt intresserad av ett Junckers golv av typen Ask Nordic (mattlack) Harmony 14mm i skeppsgolvsutförande som finns till (i sammanhanget) någorlunda vettigt pris online. Har fått indikationer från personer med kunskap att Junckers 14mm golv kan ge problem och att golvet kan både gunga och låta från metallbyglarna. Huset är från 80-talet, har torpargrund och flera olika
Andreas berglund: Det där såg riktigt bra ut! Gäller att hitta ganska "platta" gångjärn som inte bygger så mycket på höjden. Men det var nått sånt jag hade tänkt mig. Tack för tipset!
Peter2400: Mina svärföräldrar har en lägenhet byggd 2005, dom har ett installationsgolv liknande det här, bäst är det nog som sagt att fråga någon som vet, [bild]
Åsa Lund: Slipa före montering av kök Ge förutsättningen till golvsliparen att det ska slipas i två omgångar så påverkas nog inte priset inte mycket ändå
BirgitS: [citat] En viktig anledning till att Säkert vatten vill att man ska ha tätskikt även i toaletter är för att smygläckage i rörkopplingar ska upptäckas innan de orsakat stor skada.
BirgitS: Hur har det gått för dig? Du kan väl berätta och fota av hur du gjorde till slut.
Andreasa2: Det där verkar vara andra namn på de produkter jag kikat på, har lagt en beställning på 8016 och 3087. Ska försöka komma ihåg att återkomma med resultat! Tack.
huggan: Nu vet jag inte vad normala flöden på sådant är men om vi säger 10 liter/s så blir det ca 2000kWh per år
Jarlingar: Ja metoden med plast funkar, men riktigt dåligt. Det säger egentligen ingenting. Alla oisolerade plattor avger fukt om än olika mycket. Min egen platta som står på sjögrus utan isolering avger så lite att en två meter hög trave med markisolering knappt hade en nyansskillnad på betongen under när jag flyttade den efter ett år. Men det är ändå tillräckligt för att skapa problem om
kafferaffe: Tack för all feedback hittils
Åsa Lund: Skulle tro att det är en dilatationsfog så att plattorna kan röra sig. Gör rent skarven och foga med elastisk fog som passar för ändamålet.
Jörgen Ö: Skulle def flytspackla, ju större plattor, desto mer krävs det av underlaget! Och då med fullflyt, alltså ett väldigt lättflytande spackel, som även kan läggas väldigt tunt. Inte dom "vanliga" flytspacklen som läggs normalt i badrum osv.
tobbbias: Jag säger inte att det är fel att gjuta in det på direkten. Däremot kan jag berätta hur jag tänkte när jag byggde i min källare för 6 månader sen: Eftersom jag är hemmapulare så är min arbetstid gratis, så då kan man bygga och måla under lite mindre pressade och stressade tidsramar. Mtrl-kostnader blir i mitt tycke också lite mindre viktigt eftersom jag ändå förhoppningsvis
FixarLars: Hej! Hittat bra pris på golvvärme hos kakelplattan.se som säljer fabrikatet HandyHeat. Några erfarenheter?
Kaffeperkulator: Har rivit av ett gäng golv med bandslip, går finfint, men är det vanligt plank är det både snabbare, billigare och enklare att hyra en edge golvslip
Demmpa: Det är inte fel att lägga ventilerande "golvplaton" på betongen, alla skarvar överlappar & tejpade, luftcirkulation längs väggarna. Ovanpå det något som isolerar, tex golvfrigolit. Slutligen parketten.
BirgitS: Lagen kräver inte att man återställer en hyreslägenhet i exakt det skick den var vid tillträdet utan man har rätt att måla om och tapetsera om själv. Regeln är att om arbetet är dåligt eller det är en väldigt avvikande tapet/färg kan man bli skyldig att ersätta eller måla om när man flyttar ut. Därför har du rätt att måla om eller byta ut befintliga golvlister så länge det
prototypen: Fogskummet fungerar ju bara som gjutform, behövs ju bara en liten klutt så det inte rinner ned så mycket betong, mössen kan gärna käka upp skummet, genom betong kommer de inte. Fyller du med grus så behövs inget fogskum. Varför tvättat? En bit förpackningsfrigolit kanske du har liggande och det fungerar det med. Protte
tensiden: Det där ser absolut ut som ett undergolv som Daniel 109 skriver. Vi har likadant i vårat hus, inklusive uppsågningar för tidigare reparationsarbeten. Numera behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja. Jag tycker skarvning och annat hör till gamla golv, men kanske att jag kört en lättare slipning över hela golvet före behandling. Annars är det att nyttja det som det undergolv det är och
Åsa Lund: Stenullsskivor. se till att göra det tätt, utan glipor.
larsbj: Har väl egentligen bara sett ett sånt golv på nära håll. (av märket TM progress) Det har också sådana färgskiftningar, och endel småsprickor.
hsd: Prova torka /polera med någon mjuk trsa för att få bort överflödet Det kan vara ett golv som sprayoljats på fabrik och inte dragit åt sig som tänkt