kapa lika mycket på bladet som på karmen så bör det väl bli bra?
står karmen på gamla golvet så bör du väl kapa minst 15mm kanske 17mm

Hur sitter dörrarna? med skruv, karmskruv eller karmhylsor? finns plats uppåt så kanske det är lika enkelt att höja karm & dörr som att kapa av?

Dörrbladet skall ej kapas, endast i yttersta nödfall, där skall vara plats för tröskel i originalskick, även om man inte använder det.

Hehe detta blir bara bättre och bättre! Innerdörrarna har vi nyss satt in och för att få dem på plats fick vi lägga en del tid på att suga upp hålen uppåt. Det är ett jobb vi inte tar oss på igen, det handlar trotts allt om 3 dörrar.

En annan lösning som en hantverkare rekommenderade var att köpa en platt tröskel men då köpa den för en bredare karm så att den ligger en bit ut på parketten. Det är kanske en snyggare och enklare lösning i relation till jobb?

Jo jag vet att det finns en massa regler, men är man amatör som vi är och inte planerat projektet så långt som man skulle behövt så får man göra det bästa av det med rimlig jobb insats.

Att sätta små smyglister håller jag med om att det ser ju inte så bra ut.

Du kan alltid testa med att köpa en bredare tröskel och se hur resultatet blir, är som sagt en enklare lösning. Alt att som jag skrev tidigare bredda dom befintliga.

• Gilla
snowjim
  • Laddar…
Ja vi kör nog trotts allt på det, vi sätter en bredare tröskel som överlappar båda golven. Om inte annat kan vi få special tröskel gjord för detta. Vi sågar dock fortfarande av karm och dörr men vi låter karmen sitta på plats så den tar vi med multiverktyget. Dörren får vi köra med cirkelsåg och rätskiva.

Bestämde mig till slut att göra om och göra rätt. Så jag tog ner samtliga dörrar, sågade upp hålen ytterligare någon cm, lade om golvet och bytte ut de plankor som låg runt dörrar, tillbaka med dörrarna. Kostade lite extra och tog 2 dagar x 12 timmar att göra för en lekman som mig men nu är det gjort! Grymt skönt att inte behöva fundera på hur man ska göra med lister och trösklar.

MEN det finns en sak jag funderar över. För att få dörrarna perfekta så behövde jag höja ena karmen i några av rummen. detta medför en glipa mot golvet på följande vis :

IBSbgbp.jpg

Självklart så ska man ju se till att taket ligger rakt redan från början men ibland blir det på tok för mycket jobb att bygga om hela huset för att få saker rakt så hur hanterar man denna glipa?

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Snyggt, men lite trist med glipan. Du kan prova hyvla en tunn eklist på skrå och montera mot tröskeln så den täcker. Lite meck, men blir snyggt avslut :)

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.