Skulle behöva lite tips vad gäller att vitsåpa golv!

Vi fick precis vårt vardagsrumsgolv slipat av nån firma (ordnat genom vår hyresvärd) eftersom fogarna börjat släppa och låg som små skronkar här och var. Vi bor i en gammal idrottssal som blev uppdelad och omgjord till lägenheter, så golven var verkligen fantastiska innan; nötta och vitsåpade!

Vi tog för givet att det skulle slipas och sen ytbehandlas på samma sätt som innan, men icke. Nu är det förvisso slipat och fint, men nästan ljusgult och ohärligt fräscht om ni förstår vad jag menar? Det ser ut som golvet i ett studentrum, ett kommunhus, en fjällstuga, en IOGT-lokal, ja ni förstår.

Så det vi nu vill göra är att vitsåpa golvet, för att få det åtminstone vitt/vitare! Kan jag göra det på den ytbehandling som hantverkaren förmodligen lagt? Eller hur fungerar det? Måsta jag slipa golven igen först för att såpan ska tränga in i trät?

Tacksam för svar!

Beror på vilken ytbehandling som finns på golvet nu, förmodligen är det lackat, då blir det svårt.

Nefrums Nefrums skrev:
Beror på vilken ytbehandling som finns på golvet nu, förmodligen är det lackat, då blir det svårt.
Okej! Vad måste jag göra om det är lackat då? Slipa igen?

L
Allt för att få en lyster på golvet ni vill ha , beror på vad det är för sorts trä som ligger där , efter slipning och lackning kommer underliggande lager av trä som inte har förändrats av ljuset att bli ljust , det kommer att mörkna efter ett tag ( kan ta flera år ) brukar anta en ton av rödgult
Annars får ni slipa om golvet och lacka med pigmenterad lack , är lite svårt att få det i rätt nyans men kommer ändock att mörkna med åren

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.