Hej!
Planerar i dagarna att lägga parkettgolv i hallen och gillestugan i vårt suterränghus. Men blir lite osäker på om jag behöver underlagsfoam med fuktspärr eller inte?

Det ligger idag ett vinylgolv från Byggmax med tillhörande underlagsfoam i hallen, och det golvet har bågnat upp på flera ställen trotts korrekt avstånd till väggar vid montering har därefter kapat det 2-3 gånger med multiverktyg, men nu bågnar skiten igen så nu ryker det. Under det golvet ligger vad jag tror är original linoleummatta från 1977 när huset byggdes.
I gillestugan ligger det ett laminatgolv från Pergo som svällt lite i fogarna, under pergogolvet ligger det något mellanllägg som verkar vara limmat på underliggande linoleummatta.

Linoleummattorna är i båda fallen limmade direkt på betongplattan.

Eftersom att jag är osäker så frågar jag er behöver jag underlagsfoam med fuktspärr? Är det ok att lägga med fuktspärr om man är osäker eller finns risken att man stänger in fukten och gör det värre?
Kan jag låta mellanlägget ligga kvar i gillestugan och lägga underlagsfoam på den?

Tack på förhand!
Robin

Åsa Lund
Ta bort gamla linoleumgolvet oavsett

Varför tycker du att jag ska ta bort den?
Hade helst sluppit :)

Åsa Lund
Linoleum innehåller linolja och sågspån. Om du stänger in detta mellan betongen och nåt nytt skikt ovanpå kan mattan avge skadliga ämnen till inomhusluften.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.