Hej skulle vilja ha tips på vad man kan göra åt våra golvlister, det är så att dom förra ägarna har bytt golv men inte riktigt fått till listerna och runt dörrfodren osv. Vill helst undvika kvartlister.

Tack på förhand /Daniel

• Illa anpassad golvskena vid dörrfoder med synliga springor och slitet, vitmålat dörrfoder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golvhörn med dåligt anpassade, slitna vita dörrfoder och golvlister bredvid ljust trägolv.
    Skapa konto
  • Skadade vita golvlister bredvid ett laminatgolv som inte matchar runt en dörrfodring.
    Skapa konto
Käre vänner, det där skulle till och med jag göra bättre...
Investera i ett multiverktyg, så att du kan såga ”rakt framåt”. Såga av och sala i tills det blir snyggt.
Byt tröskeln på bilden, sätt i en längre som täcker hela vägen.

I dörrhålen skulle jag såga till en riktig tröskel i hela karmbredden. Hur stor är glipan mot vägg? Våra golvsocklar är 15mm tjocka, kanske räcker för att täcka?

Ja det är verkligen inte bra gjort ändå ska det vara en snickare som gjort det.. Får kanske ta fram multiverktyget då men problemet med tröskeln är att det skiljer även ca 10-12mm på höjden där.

Det där är ingen tröskel, det är en skarvlist. Verkar otroligt att en snickare har åstadkommit detta, men det är väl ingen skyddad titel i och för sig.

Jag misstänker att det är dom själva som gjort/skulle ha gjort en del, men hursom så finns inte firman kvar som skulle ha gjort det och det känns svårt att få till det på ett bra sätt så här i efterhand.

Menar du att det skiljer 10 mm i höjd mellan golven där tröskeln ligger? Då får du bara lägga en liten listbit under på den lägre sidan. Kanske byta till ett lite mer rejält foder runt dörren som täcker glipan och går hela vägen ned.

Jag tror du får till det där!

Ibland kan det vara så att man vill spara lite pengar och säger att man själv tar bort och sätter tillbaka listerna och så får hantverkaren bara lägga golvet - då kan det kanske sluta så här.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.