offlarjon
Om en knapp vecka får jag besök av en plattsättare för att lägga klinker i vår entre (2 kvm). Kommer själv att hugga bort befintliga plattor (vattenburen golvvärme så slingorna borde inte ligga i fixen), men undrar hur ”rent” jag behöver göra & hur jämnt underlaget behöver vara? Det kommer ju ett nytt lager fix så minsta lilla smula av ojämnhet kanske inte måste bort tänker jag? Hur funkar det med primer, hur mycket behöver jag för denna yta? Har förstått att jag behöver någon slags borste för att stryka ut detta?

Primer på den lilla ytan kan du ta med en hyffsad pensel, finns väl knappt mindre än 1L att köpa som man sen späder med vatten.
Dammsug först.
Ska du ha det jämnt så lägg ett lager flytspackel.

• Gilla
offlarjon
  • Laddar…
offlarjon
Stefan N Stefan N skrev:
Primer på den lilla ytan kan du ta med en hyffsad pensel, finns väl knappt mindre än 1L att köpa som man sen späder med vatten.
Dammsug först.
Ska du ha det jämnt så lägg ett lager flytspackel.
OK, då testar jag med en fasadpensel eller liknande. Flytspackla undviker jag gärna om jag inte absolut måste, men frågan är hur rent jag kan få underlaget med bara en huggmejsel? Eller hur rent/jämnt det nu behöver vara för att plattsättaren ska kunna stryka ut fixen?

Underlaget ska va helt jämnt, det kan inte heller luta åt nåt håll om man vill ha det bra.
Om du inte själv vill flyta kan du väl be plattsättaren göra det? 2m2 och några mm fixar han på nolltid.

• Gilla
offlarjon och 1 till
  • Laddar…
offlarjon
Stefan N Stefan N skrev:
Underlaget ska va helt jämnt, det kan inte heller luta åt nåt håll om man vill ha det bra.
Om du inte själv vill flyta kan du väl be plattsättaren göra det? 2m2 och några mm fixar han på nolltid.
Problemet är höjden, har inte många mm att göra på uppåt nämligen. Pratade dock med plattsättaren igår & han löser det åt mig med vinkelslip & diamantklinga, så förhoppningsvis blir det tillräckligt jämnt för att slippa flytspackla.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.