2 912 läst ·
7 svar
3k läst
7 svar
Golvet rör på sig något
Hej alla kunniga!
Vi har just lagt golv i vårt helt nya hus. Det är ISO grund och golvspån på träbjälklag. Det har varit problem med underlaget och man har flytspacklat och slipat alla skarvar.
Jag och frun har lagt golvet ett Tarkett 14mm med foam under. Det är golvvärme.
När jag lägger mig på golvet och tittar mot knäna och låter de gunga ned mot golvet så ser jag på ganska många ställen en liten rörelse. På en del ställen är den obefintlig och på andra ställen synlig i solljus.
Är det ok eller hur ska man tänka. Jag har ju tagit över golven nu och har kanske inte så mycket att göra. Men är det normalt med lite rörelse? Man känner också när man har foten på en skiva och någon går förbi.
Tusen tack för svar.
Vi har just lagt golv i vårt helt nya hus. Det är ISO grund och golvspån på träbjälklag. Det har varit problem med underlaget och man har flytspacklat och slipat alla skarvar.
Jag och frun har lagt golvet ett Tarkett 14mm med foam under. Det är golvvärme.
När jag lägger mig på golvet och tittar mot knäna och låter de gunga ned mot golvet så ser jag på ganska många ställen en liten rörelse. På en del ställen är den obefintlig och på andra ställen synlig i solljus.
Är det ok eller hur ska man tänka. Jag har ju tagit över golven nu och har kanske inte så mycket att göra. Men är det normalt med lite rörelse? Man känner också när man har foten på en skiva och någon går förbi.
Tusen tack för svar.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du har 14 mm parkett på foam på golvspånskiva? Vad är dimensionerna på träbjälklaget, tvärsnitt + spännvidd samt c/c? Foamen skall inte ge så mycket rörelse att det märks.
Det är ett nytt Hjältevadshus...
22 golvspånskiva, 300 masonitebalk c600, 300 randisolering 600 längs ytterväggen, därefter 250 iso- lering, oorganisk duk, färdigmonterade syllar från fabrik.
22 golvspånskiva, 300 masonitebalk c600, 300 randisolering 600 längs ytterväggen, därefter 250 iso- lering, oorganisk duk, färdigmonterade syllar från fabrik.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Sådana masonitbalkar klarar ju väldigt stora spännvidder. En 300 mm balk, över 5 meter som golvbjälklag. Med ledning av dina uppgifter kan jag inte se någon anledning till problem, men ett sådant golv skall ändå kännas helt stumt, så något fel är det.
Ja något är märkligt. Frågan är hur man kan få det utrett?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Om golvspånskivan är korrekt lagd, så är det väl masonitbalkarnas upplag som måste undersökas.
Ja det är väl där problemet ligger...kan det möjligtvis vara grunden? Jag var nere igår, vi har en ISO grund så den är varm och man kan krypa in. Jag kände med handen under balkarna, jag kunde få in hela handen en bra bit över själva grundstenen. Syllen verkar ligga mot ytterkanten av grunden. Men det kanske ska vara så för huset ska knappast vila på masonitebalkarna...
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Är känslan på golvet begränsad till någon speciell del? Det är jättesvårt att ge råd på distans. Kan du ta några foton kan det möjligtvis hjälpa.
Klicka här för att svara